Ми звикли лаяти водіїв маршруток за небезпечні  гонки на шляхах міста, за грубість, за розмови по мобілці за кермом… Але сьогодні давайте глянемо на їхню роботу з іншого боку – з точки зору умов праці.

Було досить дивно не побачити, що 1 Травня водії маршруток не виходили на вулиці міста із вимогою восьмигодинного робочого дня, гарантованих вихідних (день чи два на тиждень), режиму праці та відпочинку, створення диспетчерської для регулювання руху. Адже втомлений водій, який всю ніч їхав звідкись, а тепер з п’ятої ранку вийшов на маршрут і буде працювати до півночі – це небезпека для нього самого, пасажирів та всіх учасників дорожнього руху. Якщо сидіти за кермом без перерви годинами – це гарантія багатьох хвороб у майбутньому – від тромбозу глибоких вен до геморою…  Є ж норми, скільки водій без перерви може знаходитися за кермом.

Постійні розмови за кермом із лайкою, хто кого обігнав, «підрізав» і хто чиїх пасажирів «перехопив» – і відволікання водія від керування і зайві нерви та конфліктні ситуації.   Це все бачить кожен запорізький пасажир на власні очі кожного дня.

Коли наш кореспондент намагався поговорити з групою водіїв на кінцевих зупинках за ПК «ЗАлК» (там два місця відстою автобусів та маршруток), вони відмовилися спілкуватися. До того вони голосно й нецензурно намагалися вияснити, хто за ким мав їхати, і жалілися на малу кількість пасажирів. Коли ж ми з одним з водіїв залишилися наодинці, він за умов, що не буде названо його повне ім’я та фірма, погодився розповісти про свої умови праці:

– Я, перш за все, собі на карман працюю, а потім – скільки треба власникові віддати. Тому їздити сьогодні буду невідомо скільки. Може, 12 годин, може, й 16.

На кінцевих зупинках обладнано нехитрий «побут»: місце відпочинку – відірване від стільця сидіння на паркані, в іншому місці – щось схоже на облавок для торгівлі (місце для їжі?) та умивальник з пляшки без води. Звичайно ж, ніякого туалету. «Парк поруч», – посміялися із «наївного» запитання водії. Старші водії сказали, що їдуть на обід додому, все одно вдень пасажирів мало. Один молодий хлопець розповів, що харчується під час робочого дня «кавою та цигарками». Що це дуже не корисно для його власного здоров’я, хлопчина просто не розуміє…

Усі без виключення водії жалілися, що пасажирів мало. Мені, людині, яка двічі в день їздить в забитому громадському транспорті і ще кілька разів – у нормально заповненому (тобто можна сісти), це було дивно чути.

Звичайно, між перевізниками та пасажирами завжди є деякі невирішені питання. Структура, яка їх має залагоджувати, існує давно – управління транспортного забезпечення та зв’язку міської ради.

Тиждень тому під час засідання депутатської комісії з питань життєзабезпечення міста начальник управління транспортного забезпечення та зв’язку Олександр Власюк розповів про план дослідження пасажиропотоків. Він також завірив, що  «відпрацьовано» кінцеві зупинки маршруток, там проведено благоустрій силами самих перевізників. Готується реєстр зупинок із новими назвами. З двома кінцевими точками можна ознайомитися на приведених фотографіях.

Автор: Олена Чумак, фото автора