Правду кажуть: робота на телеканалі – такий собі упорядкований хаос

Завжди форс-мажор, незаплановані зйомки, термінові виїзди, словом, постійно щось нове. Завжди новини – це і про телебачення як явище взагалі, і про Запорізький телеканал Z зокрема. Адже саме такий слоган має, тобто так себе позиціонує, улюблений телеканал запоріжців, який пропонує новини на початку кожного години. У листопаді минулого року телеканал Z отримав ліцензію на мовлення у стандарті DVB-Т2, так звану, «цифрову ліцензію». Що це означає для глядачів, вирішили дізнатися у виданні «Запорозька Січ», домовившись про візит до свята-святих – студії телеканалу Z.

Але до студії так просто не зайдеш – ефірна дисципліна, постійні зйомки. Аби не заважати робочому процесу цілодобового мовлення та, як водиться, спершу завітали до кабінету керівника. Дмитро Веліканов, директор телеканалу Z, людина на своєму місці. Це видно одразу: і по постійному потоку співробітників до його кабінету із купою робочих питань, і по фаховій екскурсії телеканалом, що нам провів Дмитро Борисович. «Дійсно, – посміхається директор. – Я свого часу опанував всі професії, які існують на телебаченні: репортера, редактора, ведучого, монтажера, оператора, навіть водія. Тому якщо хтось із підлеглих мені каже, що чогось не можна зробити, я відповідаю: можна, я таке робив».

IMG-20200203-WA0018Важко з таким керівником тільки тим, хто любить полінуватися, і такі люди надовго на телеканалі Z не затримуються. Залишаються професіонали. Згуртована команда однодумців створює інформаційні й аналітичні програми, які транслюються у прямому ефірі із онлайн-комунікацією з глядачами. Крім того, виробляють просвітницькі, культурно-мистецькі та спортивні програми, програми розважального характеру, звичайно, здійснюють кінопоказ. Завдяки технічному оновленню телеканал Z забезпечує пряму трансляцію важливих подій (сесії Запорізької міськради, концерти, футбольні матчі, інші спортивні змагання та масові заходи), які відбуваються у Запоріжжі.

Історія та сьогодення

Телеканал Z (до 2016 року – телеканал МТМ) отримав ліцензію на право мовлення у аналоговому стандарті ще у 2004-му році. За майже 16 років телеканал став одним із лідерів телевізійного простору Запорізької області, забезпечує щодобово 24 години власного мовлення. Потенційна телевізійна аудиторія телеканалу – близько 900 тис. глядачів-жителів обласного центру та прилеглих районів. Творча діяльність телеканалу Z будується на принципах оперативності, об’єктивності та неупередженості. Не нав’язуючи власної думки, телеканал інформує глядачів про важливі події міського, регіонального та загальноукраїнського рівня.
0W9A2425

Засновником телеканалу Z, який має юридичну назву КП «Муніципальна телевізійна мережа», є Запорізька міська рада. І це викликає питання, яке ми і з’ясовуємо.

– Ким є журналісти телеканалу – комунальними співробітниками? Чи не заважає такий статус творчій особистості?

– Це просто одна з форм організації, ми звичайний телеканал. Але маємо редакційну раду, яка складається порівну з членів колективу та представників міської ради Запоріжжя. Від кожної з семи депутатських фракцій маємо по одному представнику. У нас склався ефективний діалог, непорозуміння немає. Раз на 2 місяці проводимо засідання редакційної колегії, обговорюємо й поточні питання й перспективні. На телеканалі щосезону з’являються нові продукти. За законами ТБ-бізнесу і зараз готуємося до весняного сезону, старт у березні. Розробимо ребрендинг існуючих проєктів, підготуємо нове оформлення, змінимо наповненість програм. Будемо виготовляти і нові продукти. Коли вводиться новий проєкт, він стає локомотивом, навколо якого добудовуються інші проєкти.

Програми телеканалу Z:

  • Про головне: прямо-ефірна інформаційно-аналітична програма з елементами інтерактиву, де розглядаються найбільш резонансні події, які турбують переважну більшість жителів Запоріжжя.
  • Програма «Акценти»: щодня у прямому ефірі. Обговорення нагальних тем із експертами, де кожен охочий може поставити своє запитання, зателефонувавши за номером телефону або написавши у Фейсбук.
  • Новини на телеканалі Z розповідають про усі події, які відбуваються у Запоріжжі та області.
  • Підсумкова інформаційна програма «МІСТО zp.ua». Люди, факти, коментарі щотижня.
  • «Комунальна варта». Висвітлення комунальних питань, особливості роботи контакт-центру 15-80.
  • «ДІЛО» Телевізійний бізнес-журнал. «Середовище Z» – програма про екологію та озеленення міста Запоріжжя. «Ринок праці» – рекомендації щодо працевлаштування. Программа «ТОП» (Територія освітніх перспектив) – висвітлення освітніх заходів. Програма «Здоров`я» – нова і корисна інформація про методики сучасної медицини. «Культура – це модно» – культурні заходи задля долучення жителів міста до культури, творчості та розвитку. «Наші домашні улюбленці» – програма для душі, що вчить дітей доброму.

Спецпроєкти:

  • «Особисто ПРО» – знайомство з відомими яскравими особистостями.
  • «Відомі незнайомці» – програма про видатних людей, які стали легендами Запоріжжя.
  • «Позивний Доброволець» – головні герої програми – учасники бойових дій.
  • «Я зможу» – реаліті-шоу, в якому 10 учасників-жителів Запоріжжя протягом 4 місяців змінюють своє життя на краще завдяки команді експертів, тренуванням та правильному харчуванню.

– Так минулого року вдало зайшли із проєктом «Я зможу», – продовжує розповідати Дмитро Веліканов. – Це взагалі новий проєкт для запорізького ТБ-простору, аналогія шоу «Зважені та щасливі». Тільки у нас проєкт був більше адаптований до інтересів аудиторії. Він приніс нам і додаткові кошти, і додав професійного досвіду. Плануємо розвивати такий напрям продакшену. Адже я впевнений, через 5-10 років ТБ буде базою для продакшену, тобто для виготовлення ТБ-продукту: серіалів, шоу, і так далі».

0W9A2426

Дійсно, на центральних українських ТБ-каналах вже відбувся розподіл, як у провідних світових ЗМІ: є телеканали, що займаються власним виробництвом інформаційного продукту, інші – розважальним, хтось спеціалізується на телесеріалах, дехто виготовляє на продаж тревел-шоу, гумористичні програми та ін. Місцеві мовники мають менш потужну технічну базу, довше йдуть до такої спеціалізації, але ці процеси неминучі, вважають фахівці. Виходячи з місцевої специфіки – і наступне запитання.

– Як справляєтеся з конкуренцією з боку центральних телеканалів? Чим тримаєте глядача?

– Змагатися – справа невдячна, такі цілі ми не ставимо. У нас, як у муніципального телеканалу, зовсім інші завдання – відображати місцеві події, діяльність місцевих органів влади. Ми можемо найкращим способом прокоментувати те, що близько саме нашим глядачам. Тож і наші глядачі – це ті люди, які цікавляться місцевими подіями. Ми теж є частиною нашої запорізької громади, їмо хліб, що спечений на 3-му або 5-му хлібозаводі, дихаємо тим самим повітрям із нашими глядачами. Тому і робимо все для них, щоб якісно та професійно донести інформацію «з перших вуст», постійно включаємо прямі ефіри. Одна наша ПТС (пересувна телевізійна станція) стоїть у сесійній залі Запорізького міськвиконкому, ще одна працює на футбольних матчах «Металурга». За рейтингами, телеглядачі із задоволенням дивляться такий продукт. Плануємо працювати над збільшенням онлайнових прямоефірних продуктів, коли відбувається інтерактив, спілкування з глядачами. Це затребуване аудиторією.

– Є такий цікавий аспект. Коли про місцеві події розповідають центральні телеканали, вони часто-густо подають щось скандальне, смажені факти, події зі знаком мінус. Але при такому загальноприйнятому підході у людей виникає відчуття безнадійності, суму від життя. Як ви балансуєте інформацію?

– У нас на телеканалі немає чорнухи. Є, дійсно, інформаційні шаблони. Перший сюжет – звичайно, щось із ряду геть: катастрофа, істерика, паніка, таке інше. Ми намагаємось відходити від цього. Ми не «смакуємо» криваві злочини. Не подаємо у великій кількості інформаційні жахіття, як деякі інші ЗМІ. Виняток – тільки резонансні злочини або надзвичайні події.

– Чи не лакуєте ви таким чином дійсність?

– Ні, я впевнений, що саме мас-медіа в основному і формують мислення, громадську думку, створюють таку собі нашу ментальність. І якщо ми будемо показувати кров та чорнуху, про які розвиток нації, самоусвідомлення чи самоорганізацію може йти мова? Якщо людина потребує жахів – будь ласка, є «Надзвичайні новини» чи «Магнолія-ТВ».

– А як із політикою та політиками працюєте? Такий у телеканалу Z зелений бренд… Перегукується із загальнодержавним. Така кольорова гама, аби бути в тренді?

– (Сміється) Ми ще 3 роки тому розробили свій фірмовий стиль, до того, як зелений колір став у фаворі. Тоді провели ребрендинг, змінили назву на більш близьку до Запоріжжя. Покоління Z , місто Z . Ми задали модний тренд. Що стосується передвиборчих кампаній, співпрацюємо, дійсно, зі всіма політичними силами. Ми не чекаємо виборів, як мани небесної. Це для нас більше привід обговорити нагальні питання, запросити експертів зі всіх боків.

0W9A2617

– Який у вас улюблений продукт на телеканалі?

– Якщо я когось виділю, ображу інших. Є продукти, які телеканал створює згідно умов ліцензії. Є продукти, які ми створюємо для розкрутки, але всі вони важливі. Не можу сказати, які новини найулюбленіші, чи «Акценти», чи «Комунальна варта», чи «Середовище», чи просвітницькі або дитячі проєкти. Всі програми несуть інформаційну та цільову спрямованість.

– Розкажіть про отримання цифрової ліцензії. Чому це не просте питання переходу на інший формат мовлення, а справжня війна мовників за місце під сонцем?

– До, так званої, «цифри» йшли досить важко. Перші конкурси на частоти Т2 проходили ще на початку 2000-х. Тоді було створено 32-канальний мультиплекс, частина з каналів на якому повинна була відійти місцевим мовникам, 4 – на Запорізьку область. Але канали булі розподілені не місцевим мовникам, а 112-му та ВПТВ, який має приписку в Кременчуці. І з тих далеких часів у нас почалась «боротьба за цифру», боротьба з млинами за цифрову ліценцію. Розвивати всеукраїнський мультиплекс монополіст «Зеонбуд» не був зацікавлений, місцеві мультиплекси теж ніхто не розвивав. І тільки минулого року у зв’язку із законом про закінчення аналогового мовлення в Україні, на рівні держави почали займатися створенням місцевого мультиплекса. Так з’явився і Запорізький мультиплекс. Для нас отримання цифрової ліцензії вилилося у складну паперову роботу, на конкурс підготували тонни документів, але ліцензію ми отримали!

– Що зміниться для глядачів телеканалу Z?

– Цифрове мовлення приведе до покращення зображення, якості сигналу, відсутності, так званих, «білих плям», коли сигнал місцями приймається неякісно. Телеканал поки не мовить в HD, але це найближче завдання. До того ж, збільшиться зона покриття телеканалу, вже зараз «добиваємо» до Дніпорудного, Скелек, мовимо на територію 70 кілометрів навколо міста Запоріжжя в усіх напрямках.

– Але телеканал – це перш за все люди, які створюють програми. Хто вони, обличчя телеканалу Z?

– Це Олександр Коваленко, Юрко Юрченко, які працюють в прямому ефірі, ведуть інтерв’ю з топ-менеджерами компаній, чиновниками вищого рангу. Дійсно, на цих людей «йдуть» глядачі, вмикають телеканал, аби зустрітися з цими ведучими. Своїми досвідом, обличчям, інтелектом ці особистості приваблюють аудиторію. Хочу згадати Ганну Бєлишеву, Дар’ю Назарову, всіх інших колег, які разом в команді створюють професійний телеканал для запоріжців і про запоріжців. Пишаюся, що співпрацюю з ними!

Катерина Захарова, головний режисер телеканалу Z: Найдрайвовіше – робота з людьми, в команді. Кожен на своєму місці, знає свою зону відповідальності, виходить злагоджена робота. Найскладніше – багатозадачність. Коли одночасно потрібно бути в декількох місцях. Робити декілька справ одночасно. Так що час від часу потрібне перезавантаження. І тому, навіть буває таке: сувора ведуча новин у перерві щиро посміхнеться, підморгне. Розсміялися – зняли напругу відповідальності.

Олександра Прошина, кореспондентка новин телеканалу Z: Я ще студентка, вчусь на 3-му курсі на факультеті журналістики ЗНУ. Прийшла на практику на телеканал ще на 1-му курсі, мені дуже тут сподобалось. Я теж сподобалася, і мене взяли на роботу… Колеги завжди підтримують, підказують, приємно працювати з фахівцями!

Дар’я Назарова, ведуча проєктів телеканалу Z: Це моє перше місце роботи, працюється відмінно! Я не нарцис, але завжди передивляюсь власну програму, аналізую, які ще запитання потрібно було поставити, про що не згадала. Зараз вирішила, що політики мені замало, пішла у бізнес! Будемо вивчати бізнес-клімат нашого міста, доповідати глядачам. Дуже зрідка буваю задоволена собою. Розумію, що завжди все можна було зробити краще.

Олександр Коваленко, головний редактор телеканалу Z: У нас чудовий колектив: творчий, доброзичливий. Постійно перебуває у пошуку нових креативних ідей. Ми є головним інформаційним телеканалом Запоріжжя. Оцінкою нашої роботи є високі рейтинги, телефонні дзвінки до студії. Найскладніше в роботі – знайти зрозумілі відповіді на гострі питання. Знайти золоту середину, істину серед багатьох думок, джерел. Потрібно абстрагуватися від особистих проблем, адже ти працюєш в кадрі. І актором одночасно, і людиною, яка фахово розуміється в темі, тож постійно потрібно перебувати в тонусі. Десь зупинився, полінувався – не витримаєш конкуренції. Класні програми виробництва телеканала Z – реаліті-шоу «Я зможу», вперше на регіональному телебаченні зроблений проєкт такого рівня. Служба новин фахово у нас працює. «Акценти» класна програма. Минулий рік був знаковим для нас в плані прямих трансляцій. Транслювали засідання сесії міськради, футбольні матчі, концерти. Плануємо запустити пересувну ПТС – взагалі, будемо виїжджати на територію області. Зараз готуємо нові проєкти, треба рухатись далі!

Тож, зустрічайте, шановні телеглядачі! Незабаром – новий сезон на телеканалі Z.

Читайте також: Які фільми показуватимуть у запорізьких кінотеатрах у лютому