Під час переведення учнів та студентів на дистанційну форму навчання прокотилася хвиля обурення щодо якості освіти в таких умовах
Батьки нарікають, що діти гірше запам’ятовують матеріал, не можуть сконцентруватися, а деякі викладачі зовсім не проводять занять. Нині майже всі студенти запорізьких закладів вищої освіти знову навчаються дистанційно. Як у Запоріжжі отримують знання та в яких умовах, дізнавалася кореспондентка «ЗС» Алла Стрілець.
Медики в аудиторії не поверталися
Із запровадженням карантину на дистанційну форму освіти перевели роботу всіх університетів Запоріжжя. На початку вересня більшість зі студентів знову вийшли на навчання в аудиторії, як і було в «докарантинні часи». Але в Запорізькому державному медичному університеті, окрім деяких спеціальностей та першокурсників, студенти-медики не поверталися до традиційного формату навчання, а продовжували вчитися онлайн.
Вони поділилися із «ЗС» своїми розповідями та враженнями про умови навчання у форматі онлайн-освіти.
Другокурсниця спеціальності «Медицина» Катерина Шевченко розповіла, що в перший тиждень дистанційного навчання у березні майже не було відеозанять, доводилося писати дуже багато конспектів та надсилати їх на оцінку. Тоді студенти й викладачі були дещо дезорієнтовані, їм потрібен був час, аби адаптуватися до нових реалій життя.
За словами Катерини, зараз студенти вже не зобов’язані переписувати купу лекцій. Викладачі опитують їх усно через відеозв’язок таким чином, що вони бачать через екран монітора одне одного. Відеозаняття відбуваються вчасно за розкладом, крім того, їх ще можна записувати та переглядати, якщо потрібно освіжити знання. Чого неможливо було зробити під час звичайних занять в аудиторії. Для фіксування присутніх тепер не роблять перекличку індивідуально, а система сама позначає відвідуваність пар кожного студента.
Студентка розповіла, що зараз вона взагалі не бачить різниці між дистанційним та очним навчанням через налагоджену систему дистанційної освіти.
Один з викладачів університету поділився, що під час аудиторних занять він навіть трішки соромиться виступати перед великими потоками студентів (150-200 слухачів). Викладати лекції дистанційно йому подобається значно більше, адже він може ввімкнути тільки презентацію і вільно розповідати матеріал, коментувати відповіді та ставити запитання.
Онлайн-заняття для студентів-медиків відбувається на платформі Microsoft Teams, на якій вони мають змогу бачити і викладача, і його презентацію. А у будь-який потрібний момент лектор може поставити запитання студентам та попросити включити камеру, аби побачити їх.
На сьогодні в університеті є 26 лекційних аудиторій, які оснащені демонстраційним екраном, проєкторами, комп’ютерами, професійними відеокамерами та світлом. Саме звідти викладачі ведуть онлайн-заняття для студентів. На кожній кафедрі є модератори, які допомагають викладачам технічно.
Віртуальний пацієнт і віртуальне лікування
Для більшості майбутніх лікарів у дистанційному навчанні є проблемою відсутність практичної діяльності. Оскільки для студентів-медиків важливо побачити на власні очі необхідні препарати, спілкуватися з хворими, робити огляд.
«Віртуальний пацієнт» – це унікальна комп’ютерна програма, аналогів якої немає в Україні. У тренінговому центрі університету є великий екран, на якому студенти можуть практикувати свої навички роботи з пацієнтом. Завдяки цьому проєкту студенти мають можливість ставити запитання хворому, проводити обстеження, призначати аналізи та лікувати за допомогою простого кліку чи натискання на сенсорний екран. Така ж система проводиться для контролю знань медиків дистанційно. Все, що потрібно студенту, аби під’єднатися до цієї програми – ноутбук або комп’ютер та навушники. Завдяки такому диву техніки сучасні студенти можуть навіть навчитися діагностувати та лікувати у пацієнтів різні захворювання.
Викладачі ЗДМУ розробили відеоуроки, як правильно лікувати COVID-19, а розробники «Віртуального пацієнта» додали цей протокол лікування до своєї програми.
Навчання в один клік
У провідних запорізьких закладів вищої освіти до дистанційної освіти почали пристосовуватися ще з березня. За цей час навчальний відділ, викладачі та студенти змогли віднайти зручні для них способи навчання. Його «перенесли» в онлайн-середовище, в якому зручно навчатися у будь-якій точці планети. Заняття тепер у більшості проходять в онлайн-аудиторіях, які майже ідеально відтворюють реальні. Адже викладач може бачити та чути своїх студентів, а вони його.
Звичайно, яким бездоганним не було б дистанційне навчання, воно не може замінити живий зв’язок та ту налаштовану на здобуття знань атмосферу. Але й у цьому є свої плюси. Наприклад, те, що студенти та викладачі витрачають менше ресурсів на візит до університету: гроші на проїзд, каву з булочкою не потрібні, адже вдома є все необхідне. Особливо переведенню на дистанційну форму освіти радіють ті, хто живе у віддалених районах Запоріжжя, через економію часу на дорогу.
Згідно з розпорядженням міністерства освіти і науки, студенти вищих навчальних закладів переходять на дистанційну форму навчання з 15 жовтня по 15 листопада.
У Запорізькому національному університеті тиждень діяла комбінована (змішана) форма навчання. Це коли студенти приходять до університету лише на практичні та лабораторні заняття, а лекції відвідують в онлайн-режимі. Така система діяла в закладі тиждень, згодом повністю повернулися до дистанційки.
На сьогодні освітній процес відбувається згідно із затвердженим розкладом повністю дистанційно на платформах ZOOM, Google Meet, BigBlueButton.
Остання «підв’язана» до системи електронного забезпечення навчання MOODLE, на якій протягом останніх років викладачі розробили необхідні для вивчення курсів навчально-методичні ресурси: силабуси, освітні програми, курси лекцій, завдання для самостійної роботи, тести для моніторингу рівня засвоєння матеріалу, ректорського контролю.
За словами проректора з науково-педагогічної та навчальної роботи ЗНУ Олександра Гури, значна увага приділяється моніторингу якості організації освітнього процесу. Зокрема, у розкладі занять кожен викладач поруч зі своїм курсом виставляє посилання на ту чи іншу платформу, де відбуватиметься заняття, ідентифікатори та паролі доступу. Разом зі студентами можливість його відвідати мають і співробітники навчального відділу, завідувачі кафедр та декани факультетів. Налагоджена і система зворотного зв’язку зі студентами: представники студради здійснюють систематичне опитування студенів щодо якості навчання та надають результати до ректорату університету. Крім того, за потреби на всіх факультетах працюють тьютори-консультанти, які допоможуть кожному учаснику освітнього процесу, у кого виникають робочі поточні питання.
Співробітники наукової бібліотеки подбали про те, щоб у викладачів, співробітників і студентів був доступ до онлайн-ресурсів, які б допомогли викладачам ефективно проводити заняття в онлайн-режимі. Навіть під час онлайн-навчання студенти й викладачі мають змогу працювати з матеріалами електронної бібліотеки.
У Запорізькій політехніці карантинні умови також диктують свої правила. Як розповів проректор з науково-педагогічної роботи га гуманітарних питань Віктор Грешта, студенти вчаться дистанційно переважно за допомогою системи MOODLE. Це електронна платформа, на якій викладачі розміщують навчальний матеріал, літературу, тести для контролю знань та посилання на лекції в Ютуб. Так, студенти можуть прослуховувати заняття знову й знову, конспектувати та повторювати вивчений матеріал за допомогою відео. Всі навчальні заняття відбуваються за затвердженим розкладом на сервісах ZOOM та Google Meet. Але викладачі можуть обирати ту платформу, на якій їм буде зручно займатися.
Зараз дистанційне навчання для студентів закладів вищої освіти продовжується. Що буде далі – покаже епідеміологічна ситуація та вказівки від МОН.
Читайте також: Як у Запоріжжі після канікул навчаються учні молодших класів