Все, що оточує дитину з раннього віку, формує її картину світу та закладає фундамент на все життя

Кожен з батьків може закласти основу для успішного майбутнього своїх дітей. Всього 5 хвилин на день здатні захопити малюка в неймовірний світ мистецтва на все життя.

Коли та з чого почати знайомство з мистецтвом

Почати розмову з дітьми про мистецтво найкраще з живопису. Тут батькам на перших порах не доведеться пояснювати абстрактні поняття. Розглядати картини в музеї або репродукції в альбомі цікаво і неважко: адже дитина на своєму досвіді знає, що таке малювання.

Коли почати розмову, залежить від індивідуальних особливостей. Найефективніше починати знайомити дитину з образотворчим мистецтвом тоді, коли вона починає говорити: чітко вимовляє окремі слова, впізнає предмети, зображені на картинках в книжках, намагається будувати перші речення.

3 роки – це той вік, коли ваш похід в музей або читання книги вже перетворюються на якийсь діалог, коли дитина з легкістю зможе відповісти, хто зображений на картині або якого кольору плаття у маленької дівчинки. Тож це найкращий момент для початку знайомства зі світом мистецтва.

При цьому не варто забувати про характер дитини, її темперамент. Є терплячі діти, які можуть довго утримувати увагу, а є непосидючі дослідники нового, які швидко переключаються з предмета на предмет. Враховуйте це, починаючи першу розмову про мистецтво. Не буде ніякої драми в тому, щоб відкласти цю розмову до більш пізнього віку, коли дитина захоче сприймати інформацію.

Сконцентруватись початківцям-поціновувачам мистецтва краще на найпростіших питаннях: «хто або що» зображений або зображене на картині, «скільки», «якого кольору», «де». Дітям буде зрозумілою і розмова про жанри: поясніть різницю між пейзажем, портретом і натюрмортом.

Якщо ви хочете спочатку поговорити з дитиною вдома, запасіться репродукціями картин, які будуть їй цікаві. Це можуть бути картини В. М. Васнецова – художника, який прищепив знайомі з дитинства казкові сюжети на мову живопису, пейзажі І. І. Шишкіна, що розповідають про красу природи, шедеври-загадки Джузеппе Арчімбольдо, який складав портрети з фруктів, овочів, книг і посуду, а також роботи фламандських і голландських майстрів, на яких завжди багато дітей, тварин та інших деталей, які дитині цікаво шукати і знаходити разом з мамою і татом.

Музеї та виставки

Коли ви вирішите відвести дитину в музей, не плануйте тривалого походу, заглиблюйтеся тільки в одну тему, сходіть подивитись для початку на кілька картин. Мистецтвознавці рекомендують відвідувати музей з дітьми за такою схемою: один зал – одна тема – 35-40 хвилин. У музей можна захопити з собою лупу та блокнот і придумати справжню пригоду: розглядати дрібні деталі на картинах, перерахувати птахів і яблука, а потім намалювати щось своє за мотивами побаченого.

Можна придумати приємну сімейну традицію: з усіх музеїв і з усіх виставок, де ви буваєте, приносити додому кілька листівок з тими картинами, які вам найбільше запам’ятались, або пару магнітів, які можна помістити на холодильник або на спеціальну дошку. Обов’язково запитайте дитину, яка картина їй сподобалась та запам’я­талась понад усе. Листівка стане не тільки приємним спогадом, але і корисним придбанням – можна зібрати колекцію, яка допоможе вам провести сімейну «вікторину».

Дивитись та повторювати

Подібно до того, як дитина вчиться говорити, повторюючи прості слова за іншими, точно так само її можна привчити до мистецтва. Даючи до перегляду дитині мультфільми, акцентуйте її увагу не тільки на діях героїв, а й на тому, який вони вигляд вони мають. «Подивися, яка блакитна машинка, як небо», «Ой, грива цього єдинорога схожа на веселку», «Кольори сукні у цієї дівчинки, як прапор нашої країни» – такі порівняння допомагають дитині фокусувати увагу і краще запам’ятовувати. Крім того, мальовані персонажі дозволяють дитині запам’ятовувати форми.Живописнi_мул_тфiл_ми_формуют__творче_бачення_в_дiтях

Наступний етап залучення уваги до мистецтва – просити дитину намалювати персонажа мультфільму. Зрозуміло, що не всім дано вміння гарно малювати, однак процес малювання сприяє розвитку будь-якої дитини. А малювання улюблених героїв відточує в голові дитини образи навколишнього світу. Звичайно, що не треба просити дитину намалювати складного персонажа, інакше у випадку невдалого малюнка дитину це може відвернути від малювання. Почніть з простого, радимо подивитись з дитиною радянського «Вінні Пуха», а потім намалювати його разом з дитиною. Цей мульт­фільм створений професійними художниками таким чином, щоб легко сприймався малюками, але при цьому він мальовничий та нагадує стиль імпресіоністів. Намалювавши Вінні Пуха різноколірними олівцями, ви зможете потім познайомити дитину з картинами таких художників, як Моне, Ренуар, Тулуз-Лотрек, і дитина зможе їх сприйняти, бо вони нагадуватимуть улюблений мультик. Також мультфільми ірландського режисера Томма Мура, такі як «Таємниця Келлс», «Пісня моря» та «Легенда про вовків» вражають своєю мальовничістю. Ці мультфільми хоч і складніші за Вінні Пуха, але яскраві та незвичні, вони точно навчать дітей творчого мислення.
Зараз малюкам здебільшого показують не намальовані мультфільми, а комп’ютерні з примітивними формами для більш легкого сприйняття. Не варто зменшувати можливості своїх дітей, ви можете вже змалку прищеплювати дітям сприйняття більш складних образів та смаку. Ретельніше підходьте до відбору мультиків для малечі, виховуйте в них високий смак, адже це формує їхні цінності.

Важливі 5 причин вивчати мистецтво з дітьми

Існує думка, що мистецтво – для обраних, але насправді воно доступне всім. Ба більше, про важливість мистецтвознавства для малюків в один голос заявляють педагоги та психологи.

  • Пізнання світу і себе в ньому

Мистецтво пробуджує в душі високі почуття, шляхетність, прагнення пізнання, самовдосконалення. Малята, які не лише відвідують художню школу для дітей, а й вивчають мистецтво, оцінюють світ з позиції прекрасного. Вони вчаться берегти красу, природу, гуманніше і дбайливіше ставляться до почуттів іншої людини. Вони відчувають себе частиною великого світу і прагнуть зберегти та покращити цей світ.

  • Розвиток смаку та почуття естетики

Знайомство з великими творами зі світу музики, живопису, літератури налаштовує дитину на нову хвилю, прищеплює хороший смак у всьому. ЇЇ не задовольнятиме низькосортна творча продукція, і сама вона прагнутиме все робити якісно та добре.

  • Поліпшення емоційного інтелекту

«Що ти відчуваєш, коли дивишся на картину? Які емоції викликає в тебе ця мелодія?» – такі запитання корисні для розвитку емоційного інтелекту дитини та її вміння розуміти себе. Через образи та звуки маленькій людині легше відчути свій внутрішній стан, адже мова образів та емоцій – це мова, якою діти розмовляють з народження.

Можна запропонувати юному мистецтвознавцю поміркувати, у якому стані був художник чи композитор, коли писав свій шедевр. Це вчить оцінювати емоційне тло іншої людини через зовнішні прояви.

  • Розвиток корисних навичок

Вивчаючи мистецтво, дитина стимулює мовленнєвий розвиток, знайомиться з новими поняттями та словами, дізнається про нові явища. Вона навчається аналізувати та зіставляти, розвиває творче бачення, інтелект. Мистецтво вчить дитину виділяти найважливіше, правильно складати композиції. Пізніше таким дітям легше буде представити публіці свої ідеї, правильно збудувати виступ, виставку, комунікації з аудиторією.

  • Успіхи в навчанні

Цікавий експеримент провели в одній зі шкіл штату Вермонт у США. Успішність серед учнів школи була однією з найгірших у штаті. Особливо давалась дітям математика. Керівництво ухвалило незвичайне рішення: поєднати уроки мистецтвознавства з математикою. Учні вивчали картини, з прикладу творів мистецтва освоювали математичні поняття. Такі уроки принесли свої плоди, і успішність підвищилася. У цьому немає нічого дивного, адже точні науки тісно пов’язані з мистецтвом поняттями та алгоритмами. Вивчаючи одне, дитина одночасно освоює й інше. Виходить комплексний розвиток.

Читайте також: Запорізька інклюзивна трупа презентувала телевиставу про концтабір