Пропонуємо нашим читачам зануритись у аналіз малюнків сучасної молоді, дізнатися, що та як впливає на їхнє сприйняття світу

Можливо, ця стаття підштовхне вас до того, щоб з нового боку подивитись на своїх дітей і не тільки, адже саме молоде покоління є нашим майбутнім.

Мабуть, усі бачили у фільмах, як на прийомі у психотерапевта пацієнтові дають жахливі та незрозумілі малюнки із класичним запитанням: «Що ви тут бачите?». Це тест, який зветься «Плями Роршаха», винайдений він на початку ХХ століття та спрямований на те, щоб змалювати психологічний портрет людини. Проте не тільки вивчання плям здатне показати, хто ми є, які страхи та почуття нас турбують. Коли людина малює щось з голови, спираючись на власну фантазію та бажання, вона виказує в роботі свій внутрішній світ. Які кольори використані в малюнках, який зміст в них укладено та навіть сила натиску олівця чи легкість мазків фарби – все це прямий шлях до пізнання людини.

З огляду на те, що я не тільки кореспондент, а ще й художниця та викладаю у студії живопису «Атмосфера», до мене потрапляє безцінний скарб різноманітних особистостей. Усі учні різного віку і статі та зовсім не схожі одне на одного. Знання живопису допомагає краще пізнавати людей, а педагогіка дозволяє удосконалювати ці знання. На прикладі малюнків моїх учнів і не тільки я розповім вам, чим зараз живе молодь.

Гучний вплив аніме

Неможливо не помітити той факт, що японська культура у вигляді мультфільмів (аніме) дуже міцно вкоренилася в Україні. Але останні 5-10 років цей вид мистецтва особливу популярність набув серед дітей віком від 7 до 18 років. Майже всі мої учні люблять аніме, тому, малюючи людей, зображають їх з характерними рисами, які властиві саме цим мультфільмам.14-ти річна Влада полюбляє малювати аніме

На відміну від мультфільмів інших країн світу, призначених в основному для перегляду дітьми, велика частина виробленого аніме розрахована на підліткову та вже дорослу аудиторії, і багато в чому за рахунок цього має високу популярність у світі. Це обумовлює і загальна спрямованість певної частки творів аніме на більш дорослу аудиторію, що виражається у більшій увазі до філософської та ідеологічної складових, переважання «дорослих» мотивів в тематиці, і, в тому числі, меншою кількістю табу тем сексу і насильства в культурі загалом. Дивлячись такі мультфільми, діти відчувають себе більш дорослими.

До того ж, якщо повернутись до мистецтва, то маю наголосити на тому факті, що малювати таких персонажів набагато простіше, ніж в більш реалістичній манері. В малюнках аніме не сильно дотримуються правил анатомії, обличчя зображуються непропорційними, отже їх простіше малювати! Можливо, це одна з причин, чому дітей тягне на малювання в такому стилі. Інший бік – це акцентування на емоціях, адже більшість персонажів аніме побудовані на гіперактивному прояві емоцій, що видно навіть без рухів героїв: великі очі, частіше за все відкриті роти та емоційні пози. Це дуже властиво дітям та підліткам, тому в цих фільмах вони бачать щось близьке до себе.

Передача емоцій в аніме є приводом для окремої розмови. Емоції можуть зображатися підкреслено нереалістично, гіпертрофовано – персонажі говорять із закритими очима, щоб передати безапеляційність, або приймають карикатурно-демонічний вигляд, коли проявляють гнів. У комедійних ситуаціях з метою показати несерйозність відчуття застосовуються піктограми, такі як картинка «крапельки поту» або «роздуття вен», що виникають поверх голови героя, або в рамочці над нею. У світі, коли нас вчать контролювати свої емоції, дуже хочеться їх навпаки виказувати, тому, створюючи героїв аніме, підлітки не тільки спрощують для себе процес малювання, а ще й проявляють свої власні почуття. Будь-який настрій переноситься на малюнок. Тож, придивившись до таких малюнків, можна зрозуміти, що відчуває їхній творець.

З чого починається світ

Для малечі не існує моди в малюванні, в усі часи діти віком до 7 років зазвичай малюють те, що їх оточує: рідних, тварин та навколишній світ, який вони з цікавістю пізнають. Звичайно, що малювати вони ще не вміють, але процес малювання в такому ранньому віці дозволяє дітям не тільки розважатись, а й розвиватись. Художні заняття розвивають дрібну моторику, а це стимуляція ділянок мозку, відповідальних за мислення, мову, зорову і рухову пам’ять, координацію. Під час малювання задіяні обидві півкулі головного мозку. У дитини розвивається просторовий інтелект і уява.11-ти річня Ксюша намалювала всесвіт з планетами

В процесі роботи дитина отримує реальний результат – малюнок. Це вчить її формувати цілеспрямованість і орієнтацію на результативну діяльність. Через малюнок дитина самовиражається, проєктує на папір свій психологічний стан.

Малювання також є заспокійливим заняттям. Особливо корисно малювати дітям, які схильні до примх, депресій і неврозів. Систематичні уроки живопису привчають дитину структурувати час, виробляють посидючість, формують дисциплінованість. Через живопис діти вчаться творчо осмислювати навколишній світ і розуміти, що кожна людина має власне сприйняття реальності, по-своєму бачить предмети і явища.

Малювання – процес, який передбачає експерименти, креативність, індивідуальне бачення предметів. Саме в процесі роботи над малюнком дитина вчиться сприймати свої помилки як шанс створити щось нове і унікальне. Такий підхід допомагає художнику розкритися, стати більш самостійним і успішним. Процес створення картини дозволяє людині відчувати себе не «піщинкою», а творцем, що сприятливо позначається на її самооцінці і самоідентифікації. Розглядаючи картини, підбираючи палітру, доводячи роботу до досконалості, дитина вчиться розрізняти нюанси, бачити загальне і часткове, порівнювати і узагальнювати.

Прагнення до краси

Чому більшість дівчат малюють красунь? Звичайно, тому що прагнуть подобатись оточуючим та відчувати себе гарними. Я помітила, що тендітні особистості люблять зображати жіночі образи на малюнках. Частіше за все, це проявляється після 15 років, коли дівчата починають відчувати себе жінками, їх тягне на догляд за зовнішністю, в них формується бачення краси в цілому. Це дає не тільки естетичне задоволення, а ще й допомагає пізнати себе, свою жіночність, обрати стиль. Буває, що в цьому процесі розкриваються дизайнерські здібності, після чого дівчата починають розробляти моделі одягу. Нерідко в таких випадках дівчата стають дизайнерами.17-ти річна Анастасія любить створювати жіночі образи

Навіть якщо юні дівчата на картинах малюють не жіночі образи, все одно у віці 14-18 років їхній живопис стає більш витонченим, та зацікавленість йде у бік того, щоб відображати красу нашого світу. Дівчата-підлітки більш зібрані та старанні, їхні пейзажи стають пастельно-ніжними. Хоча маю відзначити, що в наш час культу краси найпопулярнішими для юних майстринь лишаються сюжети зі стильними дівчатами. Шкода, що нав’язані стандарти краси часто сходяться до неприродної зовнішності: великих губ і надто широких брів. Також молодь любить зображати своїх кумирів – у кожного покоління свої улюблені співаки та актори, які мають честь бути зображеними підлітками.

А от хлопці зазвичай малюють зброю, героїв фентезі, рідше – архітектуру. Тобто все те, що цікавить хлопців у всі часи, лише додати можна малюнки роботів та автомобілів. Треба визнати, що і до чоловічої статі дійшла зацікавленість аніме, саме в цьому стилі хлопці віддають перевагу малюванню людей. Кого? Частіше за все – красунь, але, авжеж, вже з чоловічою зацікавленістю.

Сучасність

Звичайно, що, навчаючись малювати, учні обирають ті сюжети, які їм пропонує чи задає вчитель, що розходиться з тим, що вони малюють у вільний час. Наша молодь перейшла на сприйняття світу крізь вплив західної культури. Зараз майже не зустрінеш молодих художників, які добровільно малювали б прояви суто української культури: хатки, селища, поле чи українку у вишиванці. Так само, як не є популярним серед молоді картини з тематикою сім’ї – таку цінність відображають частіше лише малята до 6-7 років. І це прикро, що змінюються цінності. Але я б не радила панікувати з цього приводу, адже життя не стоїть на місті, все навколо змінюється, і варто сприймати це спокійно. Врешті-решт, якщо ви бажаєте підштовхнути свою дитину до інших цінностей, ненав’язливо попросіть намалювати для вас родину чи двір бабусиної дачі. Дитина буде рада зробити вам приємне та проявити свої здібності.14-ти річна Александра більш за все обожнює малювати свого загиблого кумира

Головне, що дає малювання дітям з погляду естетичного виховання – залучення до загальносвітової культури через образотворче мистецтво. Розвиваючи асоціативне мислення, навички орієнтації в просторі, проєктування на площині, малювання важливо для школярів, як ключ до розуміння математичних, фізичних моделей і освоєння інших дисциплін.

А ви хотіли б дізнатись, що про вас можуть розповісти ваші малюнки?! Що криється за рисами та мазками? Пропонуємо всім-всім охочим надіслати свої малюнки, на основі яких в межах нашого видання ми розповімо про вас та дамо поради у малюванні. Якщо не знаєте, що саме малювати, то намалюйте дерево з людиною. Картина може бути будь-якою, як ви її бачите. Малюнки надсилайте за адресою: rock-black-metall@yandex.ua

Читайте також: