Транспортна проблема у Запоріжжі починається вирішуватися. Про подальші плани на покращення перевезень запоріжців обговорили в рамках круглого столу у Агентстві регіональних ініціатив.
Громадський транспорт: реалії сьогодення
Щоб побачити реальну картину перевезень у місті, у квітні транспортним факультетом ЗНТУ було проведено дослідження пасажиропотоку. До цього пасажирообстеження у Запоріжжі робили у 1989 року й ці дані вже давно застаріли й не відповідають сьогоденним потребам громадян. Про результати дослідження, проведеного у квітні, доповів декан транспортного факультету ЗНТУ (керівник дослідження пасажиропотоку) Олексій Кузькін.
На той момент у місті діяли 92 автобусних, 7 тролейбусних та 7 трамвайних маршрутів. Головний відсоток перевезень (56%) припадав на автобуси класу «В» («Мерседес-Спринтер»), у якому, згідно правил та нормативних документів, можна перевозити пасажирів лише сидячи. Це, як бачимо, не відповідає реаліям перевезень у місті, коли у час пік в таких автобусах кількість пасажирів досягає 40.
Крім «Спринтерів» пасажирів обслуговували автобуси класу «А» місткістю 23 пасажири, у яких можна перевозити пасажирів стоячи – вони склали 22% від загальної кількості працюючої техніки на маршрутах. Автобуси першого класу (у Запоріжжі це автобуси «МАЗ») склали 13% від загальної кількості перевезень.
На міський електротранспорт припало лише 10 % перевезень, у той же час, за рахунок великої місткості, об’єми перевезень електротранспорту склали 25%. Більше того, як зазначив начальник управління з питань транспортного забезпечення та зв’язку Запорізької міської ради Олександр Власюк,саме електротранспорт та автобуси класу «А» перевозять близько 80% всіх пільговиків.
Також у ході дослідження було виявлено важливий показник з точки зору транспортного планування – середня дальність поїздки пасажирів нашого міста (5,75 км), тобто в середньому пасажир проїжджає 13 зупинок (якщо брати нормативні відстані між зупинками у 500 метрів).
На основі цих показників та схеми міста, Запоріжжя було розподілено на 92 транспортні райони. Було підраховано кількість пасажирів у період максимального навантаження (ранковий час пік 6:00 – 9:00 ранку) й отримано загальну кількість поїздок людей на всіх видах транспорту за день, що склала 635 тисяч поїздок.
Показники ранкового «часу пік», в’їзду та виїзду пасажирів з районів, були накладені на транспортну схему. Згідно неї найбільше навантаження пасажирів по ділянкам маршрутної мережі виявлено на греблі Дніпрогес, на мостових переходах Хортицького району, Південному та Космічному районах.
– На підставі отриманих пасажиропотоків була розрахована необхідна кількість техніки (автобусів, тролейбусів, трамваїв) для кожного з маршрутів, – зазначив Олексій Кузькін. – У висновку ми запропонували проектну структуру парку, що передбачає підвищення частки автобусів першого класу до 53 %, підвищення частки пасажирів електротранспорту з подальшим виключенням автобусів класу «В». На деяких маршрутах з невеликим потоку пасажирів доцільно використовувати автобуси класу «А».
У результаті отриманих пасажиропотоків дослідниками було запропоновано 9 муніципальних маршрутів. У перспективі вони мають зв’язати між собою всі спальні райони міста, щоб пасажир без пересадок (чи не більше ніж з одною пересадкою) міг добратися з одного району в інший. Для реалізації плану загальна кількість автобусів першого класу має складати 150 машин (з них 123 лінійні та 27 резервні).
Нові маршрути, нові автобуси
Згідно даних пасажирообстеження було зроблено додаток до програми розвитку громадського транспорту: до 2020 року заплановано низку заходів, які в поточному році вже почали реалізовуватися.
– Ми пішли шляхом відродження комунального транспорту, – зазначив Олександр Власюк.- Цього року за програмою фінансового лізингу ми закупили 35 автобусів. На даний момент ми вже отримали 11 машин – це нові, сучасні, низькопідлогові автобуси. У січні-лютому очікуємо усю партію.
Слід додати, що на грудневу сесію винесено питання про передбачення коштів на закупівлю в 2018 році за програмою фінансового лізингу ще 50 автобусів – це буде другий транш.
За результатами комплексного пасажирообстеження передбачено відкриття 9 нових автобусних маршрутів, один з яких (Маршрут «Арматурний завод – Запоріжжя-1») вже працює. Відкриття решти маршрутів здійснюватиметься протягом 2018 – 2019 років.
Крім того, по мірі надходження автобусів будуть проводитися коригуючі пасажирообстеження. Зокрема вирішується питання з Шевченківським районом – там на маршруті № 72 також планують ввести комунальний транспорт. Як зазначив Олександр Власюк, згідно розвитку напряму, пасажирообстеження будуть проводитись і надалі, адже картина перевезень швидко змінюється і маршрути потребують коригування.
На наступний рік очікується придбання 55 автобусів за рахунок кредитних коштів Європейського інвестиційного банку. Також ведуться переговори щодо закупівлі 5 електробусів в рамках реалізації протоколу проектів цільових екологічних (зелених) інвестицій. Такого рухомого складу в Україні немає, подібна техніка задіяна лише у європейських столицях.
Продовжує роботу міська програма «Запорізький трамвай». В цьому році 3 нових трамваї вже вийшли на маршрути і ще один вийде на лінію в кінці грудня. У 2018 році в рамках програми планується випустити ще 5 трамваїв. В свою чергу КП «Запоріжелектротранс» планує провести капремонт 15-20 трамваїв, тролейбусів.
Важливим для майбутнього пасажирських перевезень Олександр Власюк вважає впровадження системи GPS-навігації з метою контролю та відстеження руху пасажирського транспорту. Планується розміщення на зупинокових комплексах антивандальних моніторів, які дозволять пасажирам чітко орієнтуватися в часі прибуття чергового автобуса. У перспективі впровадження GPS-навігації стане основою для впровадження системи електронних квитків.

Перелік нових автобусних маршрутів
1. Нікопольський поворот – пл. Університетська
2. Арматурний завод – вокзал «Запоріжжя 1» – введено в експлуатацію
3. Вул. Б. Завади – Бородинський мкрн.
4. Вул. Чумаченко – Набережна
5. Сімферопольське шосе (обл. Лікарня) – ДК ЗАЛК (можливо, річпорт)
6. Вул. Фінальна – 4-й Південний
7. Вул. 40-річчя Перемоги – вул. Б. Завади
8. Хлібозавод №5 – Бородинський мкрн.
9. Верхня Хортиця – вул. Сєдова

Новий автобус
Відтепер запоріжців возитимуть автобуси марки МАЗ 203085 (Білорусь) розрахований максимально на перевезення 100 пасажирів. Автобус низькополий (приблизно 35 см від дорожнього полотна), на центральних дерях є відкидний пандус для людей з інвалідністю. По центру машини передбачено місце для інвалідного візка і дитячої коляски.
У новому автобусі передбачена стандартна комплектація з кнопками вимоги зупинок, дахові вентилятори та інформаційне табло.
В автобусі встановлено двигун Еvro-5 Mercedes Benz OM 906 LA. Максимальна вагова навантаження – 18 тонн, а швидкість двигуна становить 75-106 км / ч.