За тиждень карантину запоріжці призвичаїлись менше їздити в міському транспорті
Як відомо, розпорядження в межах карантинних заходів стосовно обмеження кількості перевезення пасажирів у транспорті вступило в дію 18 березня з 12:00. Звичайно, людей попереджали, але далеко не всі про це чули. До уваги читачів «Запорозької Січі» репортаж із міського транспорту.
День перший
Опинившись цього дня близько 16:00 на головному проспекті Запоріжжя, дивно було спостерігати, як взад-перед курсують майже порожні пасажирські МАЗи. Перше враження: люди бояться коронавірусу і сидять собі вдома. Та й до того ж, напередодні було повідомлення – багато організацій та підприємств перейшли на роботу зі своїми працівниками в режимі on-line. Проте коли до зупинки підійшов муніципальний автобус маршруту №39, і стало видно, що людей в ньому всього з десяток, стало зрозумілим: це діє нова норма для пасажироперевезень.Маршрутки теж так працювали – 10 чоловік в салоні, і не одним більше. І якщо з мікроавтобусами, де в середньому 18 пасажиромісць, це більш-менш зрозуміло (і то, можна було залишити людям хоча б сидячі місця), то з МАЗами, які можуть перевозити до 100 пасажирів, розпорядження Кабміну виглядає зовсім недоречно. Це все одно, що порівнювати ті ж урядові рекомендації стосовно торгівлі, де в невеличкий магазинчик та величезний супер- чи гіпермаркет, теж одночасово предписано заходити лише по 10 покупців. Просто якийсь театр абсурду.
Важливо: Згідно Постанови Кабінету Міністрів України у міському громадському транспорті має знаходитися не більше 10 пасажирів. Це стосується не лише маршруток, а й великих автобусів, трамваїв, тролейбусів. Обмеження розповсюджуються на всю країну, в тому числі і на Запоріжжя. Та разом з тим це ускладнює ситуацію з перевезенням пасажирів. Зокрема, багатьом запоріжцям зранку складно тепер потрапити на роботу. Однак офіційний дозвіл збільшити кількість пасажирів у період карантину автотранспортні підприємства можуть отримати лише у разі внесення змін у відповідну Постанову Кабінету Міністрів України. Тож міський голова доручив підготувати звернення міської комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій до Кабміну щодо внесення змін до документу. Зокрема, розглянути варіанти збільшення пасажирів, яких можна у цей період перевозити у великих автобусах, трамваях та тролейбусах. Обмеживши їхню кількість, наприклад, кількістю сидячих місць. І в той час міський голова Володимир Буряк наголосив, що міська влада не допустить підвищення вартості проїзду у громадському транспорті через карантинні заходи.
Всі ці обмеження одразу вилились в народний гнів. Так, на проспекті Соборному (зупинка вул. Академіка Чабаненка) люди не могли потрапити до автобусу 59-го маршруту. Знову були відчинені лише передні двері, а пасажирів рахують до 10. Решта – в чергу, чекати невідомо чого, адже зовсім порожній автобус до них, апріорі, ніколи не підійде.
Розпалений контролер під акомпанемент проклять потенційних пасажирів виходить з передніх дверей із блокнотом та ручкою і відходить подалі від натовпу. Як виявилося, це контролер КП «Запоріжелектротранс» Тамара Володимирівна. Тож і цікавимось у неї, як працюється у перший день нововведень:
– Люди дуже агресивні, кидалися навіть на мене, хоча я просто контролюю та відмічаю пасажиропотік. Чую багато матюків в нашу адресу навіть від жінок-пенсіонерок, яким вже за 80 років. Звичайно, людям стало дуже незручно, адже в автобуси впускають тільки по 10 чоловік. Але якщо ми не будемо дотримуватися цих правил, то на водія накладуть штраф – 17 тис. грн. Так, зона ризику з розповсюдження коронавірусу в салоні є, адже мало хто з людей одягає маски.
– Від пасажирів вимагають носіння масок?
– Поки що такої вимоги немає, але люди і самі повинні розуміти, що в транспорті їх слід застосовувати. Особливо це ігнорують старі люди. Хоча їх просять: «Посидьте на цей період вдома». Ну чому не можна їм посидіти! – обурюється в свою чергу контролер.
А тим часом на зупинці містяни, що так і не стали пасажирами, розповідали «страшилки», начебто на зупинці біля універмагу «Україна» вже сталася бійка «за місце під сонцем». До речі, цього вечора і деякі ЗМІ повідомили, що в місті сталося близько десятка таких бійок.
Коли заходив в салон громадського транспорту в цей день, то серед пасажирів був, практично, єдиний в масці. Якщо люди так безстрашно ігнорують можливість розповсюдження коронавірусу навіть в закритому просторі автосалонів, то як спрацюють ці обмеження?
День третій
Дещо заспокоївшись стосовно транспортних обмежень, що виникли в перший день, на ранок, щоб дістатись роботи, пішов на трамвайну зупинку, і що там знову бачу та чую: «Беремо лише 2 пасажири!». І так проходить другий вагон, третій, а люди на зупинці лише накопичуються. Те ж саме відбувається і на автобусній зупинці. Довелось із Шевченківського мікрорайону пішки йти до Іванова, де нарешті сів у трамвай – підфартило. До речі, з трамваями таке відбувалось протягом дня на всіх маршрутах – часто-густо вони просто не ставали на зупинках, оскільки там вже сиділо 10 «кабмінівських» пасажирів.
З тим і пішли на вихідні сидіти вдома.
На офіційній сторінці у Фейсбук міський голова Володимир Буряк опублікував звернення до запоріжців, в якому йдеться про тимчасову відміну пільг на проїзд в громадському транспорті:
«Відсьогодні (з 23-го березня – прим. авт.) пільговий проїзд у Запоріжжі тимчасово відмінено. Громадський транспорт працює в штатному режимі, перевозячи не більше 10 пасажирів у салоні. Дав доручення якомога скоріше відпрацювати питання підвозу медиків на роботу. Ми всі з вами розуміємо, що ці люди сьогодні на передовій, тому маємо забезпечити їх не тільки засобами захисту, а й можливістю нормально дістатися до роботи. Ще одне важливе питання – робота тих, хто працює на підприємствах міста. Керівники заводів зобов’язані організувати спецрейси. Також буде забезпечено підвіз працівників комунальних підприємств.
Щодо пересування містом без нагальної потреби. Запоріжці, карантин – це не канікули! На вихідних весь острів Хортиця був заставлений машинами. Я розумію, що сидіти вдома не хочеться. Але зараз не час для прогулянок. Навіть якщо ви не хворі, то можете бути переносником коронавірусу та заражати інших!
Будь ласка, залишайтеся вдома!».
День шостий
Пільговий проїзд у Запоріжжі тимчасово відмінено. Це, з одного боку, забезпечить від зайвих контактів літніх людей, а з іншого – дасть змогу працездатним містянам вчасно діставатись роботи та своїх домівок. Проте, як повідомив начальник управління з питань транспортного забезпечення та зв’язку Запорізької міської ради Олександр Власюк, ще з минулого четверга на міських маршрутах проводиться пасажирообстеження. Кількість людей, які використовують громадський транспорт, вже значно зменшилась:
– Ми зафіксували, що пасажирів стало менше на 50%. Про комфортне перевезення, на жаль, мова зараз не йдеться. Для нас найголовніше – зберегти здоров’я людей, – зазначив він.
Тож є прохання до громадян – поставитись до цих тимчасових рішень з розумінням та користуватися громадським транспортом тільки у разі нагальної потреби. Громадський транспорт продовжує працювати у штатному режимі.
Ми повинні пережити цей новий для людства виклик – тож тримаймося.
Як писав сайт “Запорозька Січ”, відучора в уряді дозволили перевозити у великому комунальному транспорті більше пасажирів. Відтепер їх кількість не повинна перевищувати половину місць для сидіння.
Читайте також: Як запоріжцям повернути гроші за квитки на скасовані рейси