Кожний колір має свій вплив на психоемоційний стан людини
Бачити світ в кольорі – це щастя для кожного з нас! Кольори навколишнього світу впливають на людей з незапам’ятних часів: формують нашу психіку, настрій, виховання. Це призвело до розвитку психології кольору, і в цій статті ми розглянемо цю науку.
Колір та мозок
Психологія кольору – це дослідження того, як кольори впливають на поведінку, настрій або фізіологічні процеси людини. Ідеї, пов’язані з колірною психологією, впроваджуються в сферах маркетингу та дизайну. Компанії вибирають кольори, які спонукають споживачів купувати їхню продукцію і покращують впізнаваність бренду. Кольори навіть використовуються в терапії для лікування різних захворювань.
Сприйняття кольорів – суб’єктивне, оскільки різні люди по-різному їх бачать і відповідно реагують на них. На сьогодні психологи виявили кілька універсальних істин про колір і його вплив на людину. Так, наприклад, в залежності від того, які фарби найчастіше використовує в своїх малюнках дитина, і який колір є для неї найулюбленішим, можна виділити різні особливості її характеру.
Художники за допомогою різних фарб зображують різні періоди життя людини: молодість передається блакитними, зеленими, червоними кольорами, а старість – за допомогою відтінків коричневих, синіх і сірих.
Незважаючи на свою суто фізичну природу, колір впливає на наш емоційний стан. Кольори пожвавлюють, наповнюють і збагачують світ навколо та всередині нас. Тільки-но ми бачимо колір, у нас одразу виникають певні почуття: симпатія чи антипатія, заспокоєння, напруга або роздратування.
Кольори можуть поліпшити або погіршити настрій, здатні зачарувати нас і навіть можуть маніпулювати нашою свідомістю та поведінкою. Наприклад, настрій одразу поліпшується, коли в хмарний день раптом з’являється сонце та забарвлює все навколо в золотистий колір. А які тривожні думки можуть викликати сірі, майже чорні, грозові хмари? І перша яскраво-зелена трава навесні завжди дарує відчуття радості та надії.
Був створений цілий інститут кольору – дослідний центр компанії Pantone, який займається експериментальною роботою з кольором та визначає його вплив на моду, дизайн інтер’єру, рекламу та кіно. Інститут Pantone двічі на рік оголошує наймодніші кольори з унікальними назвами та вибирає відтінок року – втілення ключових проблем та цінностей. Цей відтінок одразу стає орієнтиром для флористів, архітекторів і дизайнерів. Щорічна палітра формується згідно з аналізом політичних, соціально-економічних та технологічних факторів. Колір року – це втілення глобальних проблем, цінностей і поглядів людини. Він несе в собі інформацію про історію нашого буття тут і зараз.
Таким чином, колір – це уявлення життя людини у всіх його проявах, це логіка, психологія, філософія та естетика нашого існування. Колір несе нам не тільки інформацію, але і безліч можливостей для розвитку та досягнення бажаного.
Значення кольорів
Можливо, багатьом з вас доводилось чути про такі кольори, як фуксія, охра, умбра, хакі, лайм та інші. Багато людей задаються питанням, скільки кольорів існує в природі? Одні кажуть, що їх 3, інші – 7, а хтось наполягає на тисячах. Теорія про 7 кольорів була сформульована ще в XVII столітті та пов’язана вона з ім’ям Ісаака Ньютона. Він провів експеримент з розщеплення сонячного променя через призму. В результаті у Ньютона вийшло 7 кольорів: червоний, оранжевий, жовтий, зелений, блакитний, синій та фіолетовий. Сформувавши коло, Ньютон помітив, що отримані кольори можна комбінувати, утворюючи абсолютно нові відтінки, яких немає в його системі. Часто колірний круг зводять до 3 базових – жовтого, червоного та синього. Їх ще називають «чистими». Ця концепція пов’язана скоріше з потребою людини відтворювати різні відтінки, оскільки саме змішування перерахованих кольорів може дати найбільшу кількість похідних відтінків. Отже, пропонуємо розглянути значення основних кольорів.
Білий. Колір снігу, молока, бавовни, сукні нареченої. Він являє початок, легкість, досконалість, чистоту, мир, невинність. У лікарнях і госпіталях переважає білий колір – він заспокоює. Білі сорочки носять, щоб справити хороше враження. Білий колір – нейтральний і чистий, бездоганний і неупереджений. Чистий аркуш паперу відкриває нам двері у світ нових можливостей, звідси вираз – «почати з чистого (білого) листа». Однак цей же колір може викликати тугу і фрустрацію, якщо ми не знаємо, як скористатися цими можливостями. Тому так поширені вислови на кшталт «біла пелена перед очима».
Жовтий. Це колір позитиву, оптимізму, молодості, надійності та креативності. Ми використовуємо в повідомленнях жовті смайлики, і навряд чи ви одягнете щось жовте, якщо сумуєте або у вас поганий настрій. Це колір сонця, золота або симпатичних тварин на зразок жирафів або курчат. При всьому при цьому жовтий колір дуже суперечливий. Він також пов’язаний зі зрадою, брехнею, жадібністю або божевіллям. У деяких культурах квіти жовтого кольору символізують розлуку. Цей колір також пов’язують з певними верствами суспільства – наприклад, повіями. В середні віки жовтий колір вважався кольором євреїв, яких часто виганяли з різних територій. І навпаки, в Китаї – це найбільш шанований колір, пов’язаний тільки з позитивними асоціаціями.
Помаранчевий. Цей колір миттєво привертає до себе увагу. Це колір різних фруктів, колір заходу. Руді люди також завжди є об’єктом підвищеної уваги. Багато що з того, що ми називаємо червоним (червоний вогонь, червоні дахи будинків) насправді є помаранчевим. Відповідно до психології кольору, помаранчевий – колір енергії, екстравагантності, трансформації та унікальності.
Червоний. Без сумнівів це колір пристрасті, він захоплює увагу та одночасно турбує нас. Психологія кольору асоціює його з любов’ю та близькістю, радістю, а також – з кров’ю, війною, підозрами, заборонами. Червоний колір ми бачимо на світлофорі, на цінниках на розпродажі та продуктах харчування. Це колір терміновості, екстреності. Його неможливо не помітити, ми не можемо не звернути увагу на червону губну помаду або виправлення червоною ручкою в зошиті. Якщо ви хочете відправити важливе повідомлення, відзначте його червоним. До речі, червоний колір в одязі приваблює погляди та викликає сексуальне бажання. У тварин червоний колір також має подібний ефект.
Рожевий. Згідно із психологією кольору, рожевий представляє солодкість, жіночність, чарівність, чуттєвість, ввічливість, еротизм, колір оголеного тіла. Його також пов’язують з юністю та невинністю. Рожевий колір обожнює безліч людей, є навіть ті, хто купує все тільки рожевого кольору. Є й затяті противники рожевого, які вважають цей колір дратівливим, позбавленим смаку та сексистським. Найбільшу критику викликає колір фуксії, у багатьох він асоціюється з дешевими та неякісними речами.
Фіолетовий. Таємничий та незвичайний. Психологія кольору відносить його до розкоші, релігії та сексуальності. Фіолетові предмети і речі нас інтригують та залучають. Це не дуже поширений в природі колір, тому при правильному використанні виділяється серед інших. Його також пов’язують з фемінізмом. Він асоціюється з ностальгією, фантазією, амбіціями, марнославством і непостійністю. Цей колір настільки неоднозначний, що при правильному творчому використанні може нести величезний потенціал.
Синій або блакитний. Це колір гармонії, вірності, світу, симпатії, довіри, честі, безтурботності та спілкування. Тому не дивно, що його активно використовують в оформленні соціальних мереж і логотипів. Однак не все так однозначно: синій або блакитний колір можуть здаватись холодними, відстороненими. Ці кольори абсолютно не підходять для їжі та можуть викликати у нас підозри. Більшість людей не захоче їсти блакитне картопляне пюре або м’ясо. Зате із задоволенням пофарбують стіни в квартирі в блакитний колір, який також є кольором відпочинку, моря, неба і релаксації.
Зелений. Це найприродніший колір: колір трави, молодості, надії, здоров’я, родючості, грошей. Відповідно до психології кольору це також колір свіжості та гармонії, миру, спокою. Людей, які оберігають природу, також називають «зеленими». Однак і в цього кольору є своя «темна» сторона. Він також асоціюється з отрутою, з тим, що отруює нас, як у вище наведеному прикладі – «позеленів від заздрості чи від злості». Проте все ж більшість значень цього кольору позитивні.
Коричневий. Цей колір асоціюється з лінощами, брудом, вульгарністю, бродяжництвом та потворністю. Він може здаватись застарілим, нудним. Це один з найбільш недооцінених кольорів, бо це також колір дерева та осені, тепла і затишку. Це колір шоколаду та засмаги.
Сірий. У психології кольору сірий символізує, головним чином, старість, скромність та простоту. Він може бути темним, нудним або м’яким, і навіть таїти секрети і таємниці. Звідси вирази – «сіра миша» або «сіра зарплата». З іншого боку, цей колір нагадує нам про елегантність в моді або «сіру речовину» головного мозку.
Чорний. Як і у випадку з білим, досі існують суперечки про те, чи є чорний насправді кольором. Згідно з психологією кольору чорний асоціюється з ніччю, владою та смертю. Він являє таємницю, траур, заперечення, ненависть, жорстокість і т.п. Чорних кішок пов’язують з невдачею, і нікому не хочеться пережити «чорний день». Однак у кого в гардеробі немає чорних речей? Цей колір оточує нас всюди, він корисний і функціональний. Гарна чорна сукня або костюм – завжди елегантний варіант вечірнього одягу.
Читайте також: У чому користь компліментів.