Вже завтра стартує масштабний розпродаж листопада – «чорна п’ятниця»
Це маркетинговий інструмент, який прийшов із США і став популярним у тому числі й в Україні. Втім, за роки адаптації під наші реалії концепція тотального розпродажу з неймовірними знижками зазнала суттєвих змін і не завжди на користь покупцеві. Як же не стати жертвою реклами та здійснити дійсно вигідну покупку – дізнавалася «Запорозька Січ»
«Чорна п’ятниця»: історія виникнення дня розпродажів
«Чорна п’ятниця» – це день початку сезону масштабних розпродажів. І хоча назва ця з’явилася відносно нещодавно, сама подія народилася ще в ХІХ столітті в Америці. У четвертий четвер листопада американці святкували День подяки, а вже у п’ятницю багато магазинів робили розпродаж товарів і завозили нові – до масового шопінгу на честь Різдва.
Це настільки грандіозний івент, що охоплює всі великі офлайн та онлайн-магазини. Щоправда, кількість охочих схопити щось за знижкою дуже велика, тому щороку під час розпродажу не обходиться без «жертв». Тобто тих, хто клює на анонсовані липові знижки, а платить повну ціну товару.
Одна з основних відмінностей української «чорної п’ятниці» полягає в тому, що продавці товарів рідко мають можливість запропонувати покупцям реальні знижки, які перевищували б 15-30%. Причини такого стану справ криються як у «хитрощах» продавців, так і в економічній ситуації країни. Насамперед свою роль відіграє вартість грошей, а точніше – різниця в їхній вартості в Україні і, наприклад, окремих країнах Європи.
Тим не менш, зростання зацікавленості українських покупців у товарах досягає піку саме під час розпродажу. Цього року, як і минулого, день великих знижок проходитиме в умовах пандемії. Зазначимо, що «чорна п’ятниця» у 2021 році випадає на 26 листопада, але найчастіше магазини оголошують знижки напередодні та навіть певний час після цієї дати.
Як не потрапити на гачок
В Запоріжжі у більшості магазинів «чорна п’ятниця» триватиме з 22 по 29 листопада. Цей день любителі шопінгу чекають із нетерпінням, адже, як багато хто вважає, можна дозволити собі те, на що раніше не вистачало грошей.
У «чорну п’ятницю» за знижками пропонують одяг, техніку, косметику, товари для дому та інше. Але найчастіше найпопулярнішим напрямом є електроніка. Покупцям пропонують вигідно купити смартфони, комп’ютери, девайси для облаштування «розумного» будинку, персональний електротранспорт та багато іншого.
Багато магазинів заманюють майбутніми розпродажами. Обіцяють знижки до 70%. Проте досвідчені люди зізнаються, що цього дня особливо потрібно зберігати холодний розум і не поспішати з покупками. Краще заздалегідь відстежувати ціни, інакше можна купити товар не лише без знижки, а й навіть дорожче.
Запоріжанка Лариса розповіла, що через один неприємний випадок тепер завжди ретельно вивчає ціни у магазинах міста.
– Кілька років тому я придбала пилосос у «чорну п’ятницю», а потім зайшла в той же магазин через тиждень і побачила ціну набагато нижчу, ніж у день розпродажу. І це був усім знайомий, великий магазин техніки. Тому тепер я за місяць планую, що мені потрібно купити, відшукую відповідні речі в онлайн-магазинах. І моніторю ціни хоча б раз на тиждень. А в день розпродажу дивлюся, на що реально є знижка», – розповіла жінка.
З нею згодна інша мешканка нашого міста Наталя, яка цього року хоче придбати кухонну витяжку. «З жовтня моніторю ціни на ту модель, яка мені сподобалась. І бачу, що у більшості магазинів вони зовсім не зменшились. Лише один мережевий супермаркет електроніки зараз пропонує знижку у 200 грн, але зі знижкою «моя» витяжка у них коштує стільки, скільки у інших магазинах без знижки. Тобто ні про який розпродаж мови не йде, на жаль», – вважає запоріжанка.
«Чорна п’ятниця» – це гарний спосіб для самих магазинів очистити склади для закупівлі нових товарів.
– Протягом року на складах скупчуються певні товари, які не були продані. Це не означає, що вони якісь погані. Просто щось застаріло, щось продавали за завищеною ціною і не змогли збути, або просто моделі минулих колекцій. Часто не можуть продати дуже дорогі речі і тому ставляться певні «гачки», наприклад: при покупці плазми на мультиварку 30% знижка, чи щось бюджетне у подарунок. А люди залюбки ведуться, – розповів робітник одного з місцевих магазинів Андрій.
Щодо магазинів одягу, то тут найчастіше у «чорну п’ятницю» вивішують речі старих колекцій, ті, що не були розкуплені. А ось нова колекція навряд чи братиме участь у розпродажі.
Нерідко можна розчаруватися, натрапивши на сукню мрії, але на 2 розміри більше, ніж потрібно. Воно і не дивно, адже під час таких розпродажів дуже часто збувають товари, в яких залишився лише один розмір. Тому що ходові розміри давно розкуплені.
– Річ у тім, що наша «чорна п’ятниця» відрізняється від американської. Там величезні знижки оголошують на весь асортимент магазину без винятку. У нас же в ніч перед п’ятницею нерідко змінюють усе – і цінники, і самі товари. Нові та ходові ховають, старі та останні розміри вивішують. Звичайно, практикують і обман: під жовтим цінником з новою ціною можна виявити, що раніше товар коштував стільки ж чи навіть дешевше. У плутанині, коли всі хапають, ніхто не звертає увагу на дрібниці, – поділилася продавець одного з мережевих маркетів одягу.
Корисні поради для онлайн-шопінгу
Тестуйте товари офлайн
Підготовка до масштабного розпродажу онлайн має ще один плюс: ви можете заздалегідь оцінити товар та повністю визначитися із покупкою. Для цього необхідно відправитися в офлайн-магазин і оглянути товари, що сподобалися: приміряти одяг, спробувати техніку, оглянути меблі або декор. Тоді в день розпродажу ви не сумніватиметеся і зможете сміливо додати товар з потрібними характеристиками в кошик.
Розумно оцінюйте акції
Як і традиційні магазини, онлайн-сайти рясніють акціями: два за ціною одного, знижка на другий товар, подарунок до покупки. Вигідними такі покупки будуть лише в тому випадку, якщо всі придбані речі справді необхідні, а не просто приваблюють низькою ціною. Тому всі акції потрібно оцінювати скептично та раціонально формувати кошик.
Обмежте бюджет
У вас немає конкретних побажань для списку покупок, але хочете взяти участь у грандіозному розпродажі? Тоді купуйте те, що сподобається, але суворо стежте за бюджетом, щоб не розоритися через бездумний шопінг. Найкраще заздалегідь визначитися із сумою чи навіть встановити ліміт на карті – так ваші гроші будуть у безпеці.
Остерігайтесь шахраїв
«Чорна п’ятниця» також свято для нечесних продавців. Шахраї створюють тимчасові сайти, виставляють дуже низькі ціни та користуються азартом покупців у цей день. Щоб не потрапити в пастку, купуйте тільки в перевірених магазинах, не вказуйте дані картки на незахищених сайтах або використовуйте функцію післяплати.
Правила гарного шопінгу
- Складіть список необхідних речей
Щоб позбавити себе зайвої витрати грошей на непотрібні речі, слід скласти список покупок. Також це корисно для того, щоб приблизно визначити, скільки коштів знадобиться для здійснення цієї мети. Список необхідних речей допоможе вам не загубитися у великих магазинах із величезним вибором речей. І, звичайно, список потрібен для того, щоб нічого не забути купити.
- Купуйте тільки ті речі, які вам личать
Не завжди довіряйте консультантам, які запевняють, що річ вам ідеально підходить, чи «наче шита саме для вас». Якщо це справді так, ви й самі це побачите у дзеркалі. До того ж: не женіться за модою та брендами. Слід пам’ятати, що річ має бути стильною. Модні тренди вже через рік втратять свою новизну та актуальність, а через 2 роки будуть видаватися безглуздими. Пам’ятайте, що модні речі живуть недовго, а стиль – вічний.
- Одягайтесь та взувайтесь на шопінг у зручне
Щоб заощадити собі час у приміряльних кімнатах, слід одягатися в те, що можна легко і швидко зняти. А для того, щоб ваші ноги не так сильно втомлювалися, варто одягнути комфортне і перевірене взуття, яке не буде натирати або викликати дискомфорт.
- Звертайте увагу на стан речі
Будьте пильні: на одязі в магазинах часом можуть залишитися сліди косметики, плями, або товар може бути просто бракованим. Особливо це стосується речей з головного розпродажу року – «чорної п’ятниці». Якщо ж ви не одразу помітили дефект, завжди можна повернути річ у магазин протягом 14 днів після здійснення покупки. Однак слід бути уважним: ви не зможете повернути або поміняти купальник або спідню білизну. Пам’ятайте, що закон про можливість повернення поширюється лише на неношені речі.
Читайте також: Чому штучна ялинка не є екологічною