Третій апеляційний адміністративний суд став на бік компанії «Вельтум» та відхилив апеляційні скарги
Третій апеляційний адміністративний суд став на бік компанії «Вельтум» та відхилив апеляційні скарги Управління Держаудитслужби у Запорізькій області та екотехнологічній компанії «Гранік» у суперечці з департаментом освіти за проведення переговорної процедури щодо вивезення твердих побутових відходів.
Апеляційний суд повністю підтримав позицію Запорізького окружного адміністративного суду та вважав необґрунтованим висновки Держадслужби, а залучення компанії «Вельтум-Запоріжжя» як постачальника послуг як єдиного переможця конкурсу на вивезення твердих побутових відходів у місті Запоріжжя – законним.
Через що виникла суперечка та чому змінилися правила закупівель послуг на вивіз сміття?
З початку 2021 року територіальні відділи освіти міста Запоріжжя почали проводити закупівлі на послуги з вивезення твердих побутових відходів у всіх навчальних закладах міста за переговорною процедурою. Йдеться про укладання прямого договору в одного учасника – компанії «Вельтум-Запоріжжя». Загальна сума укладених договорів склала трохи більше мільйона гривень (з урахуванням додаткових договорів та внесених змін), – пише 061.
Ці зміни відбулися у зв’язку з тим, що у 2019 році “Вельтум-Запоріжжя” здобув повноправну перемогу на міському конкурсі з визначення виконавця послуг з вивезення відходів на території міста. У виконавчому комітеті Запорізької міської ради «Вельтум» визнали юридичною особою, якій довірили здійснювати збирання та перевезення побутових відходів спеціально обладнаними для цього транспортними засобами на території всього міста Запоріжжя протягом 10 років.
Відповідно до ст. 35-1 Закону України «Про відходи» власники, користувачі, у тому числі орендарі, укладають договори лише з виконавцями послуг із вивезення побутових відходів, визначених органами місцевого самоврядування на підставі конкурсу. Так, як за рішенням міської ради «Вельтум-Запоріжжя» став єдиним виконавцем послуг у сфері поводження з відходами, то справді територіальні відділи освіти для шкіл та дитячих садків, а також будь-які інші установи, відомства та підприємства мають право укладати з ними договори на цьому. підставі, що було зроблено.
Проте, згодом, інша компанія із Запоріжжя, яка програла у конкурсі та посіла друге місце, подала кілька скарг до постійно діючої адміністративної комісії Антимонопольного комітету України та управління Держаудитслужби в Запорізькій області. Окружний адміністративний суд Києва підтвердив, що справді відсутність конкуренції «з технічних причин» може стати підставою для впровадження переговорної процедури.
Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України надало свої роз’яснення щодо підстав застосування переговорної процедури закупівлі. Фахівці пояснили, що у разі відсутності конкуренції з технічних причин без проведення конкурсу можна закуповувати роботи, товари чи послуги з будь-яких обґрунтованих та підтверджених технічних причин, у тому числі встановлених законодавством. Послуги з вивезення ТПВ можуть надаватися певним суб’єктом господарювання за відсутності альтернативи.
Незважаючи на роз’яснення Мінекономіки та рішення суду, Держадитслужба під час проведення моніторингу закупівлі за тендером Дніпровського районного відділу освіти на суму 361 061 виявила деякі порушення щодо використання переговорної процедури. Аудитори дійшли висновку, що відділ освіти невиправдано застосував переговорну процедуру. Вони запропонували або погодитися з їх висновками та усунути самостійно порушення шляхом скасування переговорної процедури, або спробувати надати їм аргументовані заперечення та/або розповісти про причини неможливості усунення виявлених порушень.
Дніпровський територіальний відділ освіти звернувся до суду, щоби оскаржити висновки аудиторів. Вперше суд став на їхній бік, але потім Держаудитслужба та екотехнологічна компанія «Гранік», яка й подавала скарги, спробували оскаржити це рішення.
Адвокат екотехнологічної компанії «Гранік» Дмитро Харламов, наполіг на тому, що допустимим є трактування, саме з технічним обґрунтуванням, а не юридичним. Він заявив, що спецтехніка та персонал у їхній компанії є, а це якраз технічна можливість і цього має бути достатньо для участі в тендері. У «Вельтумі» ж заявили, що не можна розцінювати цю підставу лише наявністю або відсутністю техніки, оскільки існує законодавство про відходи та роз’яснення Міністерства економіки.
«Аналогічна справа з тими самими питаннями вже розглядалася судами першої та апеляційної інстанцій за позовом Олександрівського територіального відділу освіти. Переговорна процедура згідно із Законом України «Про публічні закупівлі» може проводитись у разі відсутності конкуренції з технічних причин. Це один із видів підстав для застосування переговорної процедури. Технічними причинами можуть бути не лише причини, пов’язані з відсутністю або наявністю техніки, а також причини, які можуть встановлюватись законодавчо будь-якими нормативними актами. У нашому випадку у місті Запоріжжі було проведено конкурс на визначення виконавця послуги органом місцевого самоврядування. За підсумками було винесено рішення, якими якраз і було затверджено виконавця по поводженню з відходами у межах міста – ТОВ «Вельтум-Запоріжжя» терміном на 10 років» – прокоментувала начальниця юридичного відділу товариства з обмеженою відповідальністю “Вельтум-Запоріжжя” Вікторія Щелкунова.
Розглянувши всі обставини справи, колегія суддів апеляційного суду ухвалила відхилити позов Держаудитслужби та екотехнологічної компанії «Гранік» та залишити чинним рішення суду першої інстанції. Це означає, що договори, укладені з «Вельтумом» щодо переговорної процедури є дійсними, а вибір саме цієї компанії як єдиного виконавця послуг, затвердженого органом місцевого самоврядування, є законним та обґрунтованим. Норми стосуються всіх підприємств, організацій та установ будь-якої форми власності в межах Запоріжжя. Сам механізм формування тарифів на послуги по поводженню з побутовими відходами здійснюється відповідно до порядку, затвердженого Кабміном. Затверджується тариф у виконкомі, який має повноваження щодо узгодження тарифів на всі комунальні послуги, у тому числі й щодо поводження з відходами.