Запорізький Центр екстреної та швидкої медичної допомоги нагадує алгоритм виклику швидкої.

❗Якщо на вашу думку ви або людина поруч потребує екстреної медичної допомоги, потрібно зателефонувати за номером 103. Наприклад, людина має симптоми гострого отруєння, травмувалась, знепритомніла, впала у кому, перебуває у тяжкому стані через захворювання на COVID-19, раптово відчула біль у ділянці серця, почались розлади дихання або інший невідкладний стан.

❗Під час дзвінка потрібно:
Надати достовірну та детальну інформацію про стан людини: описати, що трапилось, якщо ви були свідком події, стан постраждалого, скарги. Наприклад, людина отримала травмування через падіння з висоти, є ознаки перелому, кровотечі або відсутнє дихання, тощо.

❗Надати інформацію про людину, яка перебуває у невідкладному стані: назвати прізвище, ім’я та по батькові, а також вік – якщо відомо, якщо ні – стать та приблизний вік.
Назвати власне ім’я та номер, з якого телефонуєте.

❗Відповісти при необхідності на додаткові запитання від диспетчера швидкої. Не намагайтесь описати ситуацію гірше, ніж вона є або приховати деталі від диспетчера.
Диспетчер екстреної допомоги кваліфікує звернення за категорією критичності та приймає рішення про направлення бригади швидкої допомоги.

Є чотири рівні критичності: непрофільне, неекстрене, екстрене та критичне.

📌Непрофільне звернення – це, наприклад, коли у людини висока температура і вона навіть не приймала жарознижуючі ліки. Або коли людині потрібно зробити ін’єкцію, поміряти тиск тощо. При непрофільному зверненні диспетчер рекомендує людині звернутись до сімейного лікаря, а також може надати консультацію щодо допомоги.

📌Неекстрене звернення – це звернення, яке потребує оцінки стану людини лікарем, проте не є невідкладним. Наприклад, людина травмувалась, проте може самостійно дістатись до лікарні для діагностики та отримання допомоги. У такому випадку диспетчер, в залежності від ситуації, рекомендує звернутись до сімейного лікаря або найближчої лікарні з травмпунктом і надає її адресу.

📌Якщо людина перебуває у невідкладному стані, який супроводжується порушенням свідомості, ознаками кровотечі, гострого коронарного синдрому, гострого мозкового інсульту, розладами дихання тощо, диспетчер кваліфікує цей виклик як екстрений і направляє до пацієнта бригаду, яка має прибути протягом 20 хвилин.

📌Якщо у людини неефективне або відсутнє дихання, масивна крововтрата або кровотеча або інші ознаки критичного стану, цей виклик кваліфікується як критичний. До людини направляється бригада швидкої, яка має прибути протягом 10 хвилин.

Зверніть увагу, що на термін прибуття швидкої впливає дорожна ситуація (пробки, ожеледиця, інші сезонні та метеорологічні особливості) та епідеміологічна ситуація.
Якщо диспетчер направляє швидку до пацієнта, зазначте точну адресу: район, населений пункт, вулицю, номер будинку, під’їзду, квартири, поверх, код домофону та як під’їхати – з вулиці, з двору, назвати відомі орієнтири тощо. Якщо точна адреса невідома, необхідно детально описати, як дістатись до постраждалого.

Під час очікування бригади підготуйтесь до приїзду лікарів: виконуйте рекомендації диспетчера щодо допомоги людині.
Якщо у приміщенні є тварини – закрийте їх в окремій кімнаті. Відкрийте двері та звільніть доступ до постраждалого, якщо є можливість. Підготуйте документи – паспорт та медичні документи та речі людини, які потрібні у разі госпіталізації. Якщо немає паспорта – документ, який його замінить.
Якщо є можливість – зустріньте швидку на вулиці, щоб бригада не витрачала час на пошук квартири.
На місці бригада швидкої допомоги надасть екстрену допомогу та прийме рішення про подальші дії: якщо необхідно, госпіталізує постраждалого до найближчої лікарні, що має договір з НСЗУ на відповідний пакет медичної допомоги.