З понеділка роботи на новому пасажирському терміналі фактично розблоковані

І після 18 днів «блокади» підряднику повернули проєктні документи, близько 200 будівельників енергійно приступили до роботи. Але було згаяно багато часу. Про це повідомив на своїй сторінці у “Фейсбуці” міський голова Володимир Буряк.

Він нагадав, що 22 січня міністр інфраструктури офіційно заявив про припинення процедури передачі в концесію запорізького міжнародного аеропорту. Цей факт поряд з розблокуванням роботи міський голова вважає перемогою громади.

«Я щиро вдячний всім запоріжцям, які переживали за хід подій! Перераховані вище рішення – це спільний результат: громади, депутатського корпусу, виконавчих органів міської влади. Нехай ця значна перемога стане уроком для нас у майбутньому. Лише спільно ми зробимо Запоріжжя кращим та красивішим», – заявив Володимир Буряк.1 низ слева новій

Нагадаємо, що на підтримку міського голови, та розуміючи необхідність відстоювати спільні інтереси громади, на минулій сесії міськради депутати звернулися до президента України щодо неприпустимості втручання у діяльність міжнародного аеропорту «Запоріжжя». Враховуючи ситуацію, яка склалася навколо аеропорту, депутати міської ради чекають від керівництва держави сприяння у розвитку підприємства та щодо неприпустимості тиску на господарську діяльність комунальних підприємств через важелі правоохоронних органів. Також депутати звернулись до Президента та прем’єр-міністра з закликом не допустити передачі у концесію запорізького аеропорту, оскільки він належить громаді, розвивається та приносить прибуток Запоріжжю.

Із цифрою не посперечатися

Слід зазначити, що запоріжці демонструють єднання в питанні збереження аеропорту. Про це свідчать і результати дослідження, яке було проведено минулого тижня.

– Провели дослідження щодо основних соціально-політичних процесів в регіоні і місті Запоріжжя. Цікаві цифри з приводу можливої передачі аеропорту в концесію: запоріжці своє не віддають, – відзначив кандидат соціологічних наук Аскад Ашурбеков.

Як розповів соціолог Фелікс Хрустальов, такі дослідження вони проводять раз на 3-6 місяців. Жителям Запоріжжя ставлять запитання, які є актуальними на цей момент. Всього було опитано під час дослідження 700 жителів міста Запоріжжя, це є досить велика вибірка. Максимальна статистична похибка для такого дослідження складе не більше ніж 2,1%. Вибірка була квотна за 3 показниками: це стать, вік та регіон проживання. Квотна була в залежності від того, скільки людей якого віку та статі проживає в певному регіоні міста. Наприклад, у Шевченківському – була найбільша кількість опитуваних людей, а в Заводському – найменша.

У самому опитувальнику була розшифровка того, що таке концесія, щоб людина, яка не знає, що це таке, могла зрозуміти, про що йде мова.

– Зараз ця тема є досить гучною, люди дивляться новини, тому розуміють, про що йде мова, що це власне ідея передачі в управління нашого підприємства приватним особам, – відзначив соціолог. – Ідею передачі в концесію аеропорту не підтримують 69,9% жителів міста, підтримують – 30,1%. Більшість жителів міста виступають проти того, щоб віддавали аеропорт в концесію.

Експерт додає, що є певний досвід, як працює концесія, наприклад, в Івано-Франківську. Де є аеропорт, який знаходиться в концесії у приватної особи.

– Але не можна сказати, що цей аеропорт може похизуватися великими вкладеннями, інвестиціями. Є приватний аеропорт у місті Дніпро, який знаходиться в приватній власності, – зазначив Фелікс Хрустальов. – Мені здається, що той термінал, який побудований у Запоріжжі за кошти містян, має виглядати краще.

Експерт не розуміє, навіщо в таких умовах місту потрібна концесія аеропорту. Бо концесію використовують, коли є потреба, щоб відновити, відбудувати якийсь інфраструктурний об’єкт. У нашому випадку він вже побудований.

– Тобто віддавати у приватне управління – такої потреби немає. Місто вже само виділило гроші на те, щоб побудувати такий термінал, тепер має навпаки – саме заробляти в міській бюджет гроші від цього терміналу, – розповів соціолог. – Мешканці раді тому, що в нашому місті вже побудований такий термінал, який є новим, який може приймати велику кількість рейсів, і самі рейси будуть дешевшими, адже зайдуть бюджетні авіалінії.83822024_1483919725109974_6660204621971062784_n

Доктор соціологічних наук, проректор Хортицької національної академії, член міськвиконкому Елліна Позднякова-Кирбят’єва вважає, що дані проведеного соціологічного дослідження цілком закономірні. За її словами, цифри доводять, що ситуація з аеропортом сколихнула жителів Запоріжжя, депутатський корпус, виконком. Відбулася подія, яка об’єднала людей. Коли те, до чого довго йшли, чого прагнули, куди вкладали чималі бюджетні кошти попросту, захотіли відібрати.

– Тому логічно було провести соціологічне дослідження – як це відбувається в нормальних сучасних демократичних європейських суспільствах під час якихось резонансних подій, – зазначила Елліна Позднякова-Кирбят’єва. – І ми побачили думку більшості людей, що аеропорт повинен залишатися місту Запоріжжя. Це підтримують майже 70 відсотків респондентів. Це дуже добрий показник єднання людей навколо цієї проблеми. Інші варіанти відповідей набрали незначний відсоток.

Також було поставлено запитання, чому це трапилося з аеропортом. І більшість опитаних відповіли, що це політичний тиск.

– Причиною такої активності жителів стосовно аеропорту вважаю те, що запоріжці розуміють, що це інвестиції. Всі розуміють, що це повітряні ворота міста. І не кожне місто може похвалитися власним аеропортом. А якщо казати вже про сучасний термінал, який з’явився в нашому аеропорту, то це взагалі нонсенс для сучасної України. Бо його створили за рахунок бюджету міста. Колись скептики не вірили в цей проєкт, в те, що його можна реалізувати за 2 роки. І це відповідь для багатьох: якщо існує консолідація, вольові рішення – ми можемо зробити багато, – сказала Елліна Позднякова-Кирбят’єва.

Політичні експерти вважають, що фактично місто відбилося. Тому що консолідована позиція міського голови, міської влади, міської ради, а також громадськості, політичних партій, всіх партій тобто і опозицій, і правлячих партій в більшості в міськраді. Вони об’єдналися навколо питання захисту інтересів міста. І, власне кажучи, через цю позицію центральна влада зробила крок назад.

– Дії центральної влади пов’язую з виборами. Тобто занизити рейтинг місцевої влади, створити конфліктну ситуацію, не дати можливість консолідувати політичні сили навколо діючих мерій і підіграти правлячій політичній сил, – каже директор київського Центру досліджень проблем громадянського суспільства Віталій Кулик. – Це у них не вийде, тому що ми побачили, як швидко організувалися, тут, в Запоріжжі всі політичні сили від національно-демократичних, патріотичних до представників Опозиційного блоку і інші об’єдналися навколо питання захисту інтересів людей. І це в першу чергу завдяки меру Володимиру Буряку.

– Перемогли запоріжці, в першу чергу, дякуючи меру, якому вдалося досягти масової підтримки з боку всіх політичних сил. Тому що в інших містах такої консолідації не відбулось. Ми бачили, як опозиція торпедувала такі ініціативи мерів. А у Запоріжжі це вдалося зробити, – підкреслив експерт Віталій Кулик.

…Але на цифру і начхати можна

Водночас розслаблюватися не можна. Бо від планів концесії центральна влада не відмовляється. Хоча добре розуміє – для цього потрібні новий міський голова та депутатський корпус.

Нагадаємо, що вже після свого концесійного демаршу в Давосі міністр інфраструктури Владислав Криклій під час презентації концесійних проєктів у Києві перелічив аеропорти, які уряд готує до Концесії. І серед них знову прозвучав запорізький аеропорт. Його разом із новим терміналом включили в підготовлений «Інвестиційний атлас» і пропонують віддати в концесію.83886987_191274625611348_4925963958185099264_n

«Запорізька міськрада ініціювала комплексну модернізацію існуючого аеропорту і почала будівництво нового пасажирського терміналу за європейськими стандартами. Проводиться масштабний ремонт, в тому числі реконструкція злітно-посадкової смуги; розширюється географія рейсів», – йдеться в описі запорізького аеропорту.

Ось вам і реакція на соцдослідження, на думку та інтереси громади міста, на просте бажання людей самим розпоряджатися власним майном. Віджати та комусь передати, начхати та, як звикли, посміятися. Методи все знайомі, але він того не менш фігові.

Таким чином, розуміючи всю відкритість та послідовність державної влади, мирним людям Запоріжжя наразі не треба далеко відходити від «запасного пути с бронепоездом».

Жарт із бородою

Як стало відомо «Запорозькій Січі» з власних джерел, з 12 по 28 травня аеропорт Дніпра планують закрити для капремонту злітно-посадкової смуги, який наш аеропорт виконав ще минулого року. Тому авіаперевізники вже надають попередні заявки щодо перенесення вильотів замість Дніпра до Запоріжжя. Зрозуміло: якби всі пуско-налагоджувальні роботи на нашому терміналі були заморожені (бо правоохоронні органи вилучили документи), аеропорт міг просто не мати змоги приймати ще й додаткові рейси.

Також з’ясувалося, що аеропорт Дніпра почав проєктувати новий пасажирський термінал і проводити переговори з авіакомпаніями, зокрема, з тими, які працюють із Запоріжжям, повідомляючи їм, що «в Запоріжжя виникли проблеми із запуском терміналу», а вони готові прийняти літаки. Але, на щастя, Запоріжжю вдалося вирішити ситуацію – роботи поновлені, і новий термінал зможе задовольнити перевізників.

У Дніпрі аеропорт знаходиться в концесії у компанії, яку пов’язують з олігархом Ігорем Коломойським. При цьому розвивається він набагато гірше, ніж комунальний запорізький аеропорт.83750045_1512367865578552_6481105984671449088_n

Тенденція, однак…

Як повідомили в Українському Інституті Економіки, з’явилася інформація про те, що Україна планує передати «Укрзалізницю» в управління німецької компанії Deutsche Bahn на 10 років. Однак пізніше виявилося, що поки ще не визначено, буде це управління, концесія або тільки консалтинг.

«Укрзалізниця» – стратегічно важливе підприємство-монополіст, за допомогою якого за короткий термін в межах країни безперешкодно можуть бути переправлені важливі вантажі (в тому числі і військові) і людські ресурси. Її приватизація заборонена, а її значення для держави складно переоцінити. Якщо вона буде передана саме в управління або в концесію, це стане ще одним кроком до десуверенізації України, поряд 30-річною концесією українських портів і ймовірністю приватизації української землі іноземними громадянами і компаніями.

Також необхідно відзначити, що попередній іноземний управлінець «Укрзалізницею» поляк Войцех Бальчун оголосив про її технічний дефолт через півріччя. Тому є ймовірність, що в цьому випадку може статися щось подібне для виведення її з-під держуправління, внаслідок чого держава може втратити стратегічно важливу транспортну інфраструктуру.

Минулого вівторка міський голова Володимир Буряк провів виїзну нараду на території аеропорту. Він наголосив, що за ці 18 діб, поки не повертали документи, можна було б багато чого зробити. Тепер потрібно наздоганяти втрачений час, щоб вийти на ті домовленості, які були досягнені.83879791_480170816002093_1668087631872786432_n

– Я поставив перед підрядником завдання максимально прискорити роботи, вивести якомога більшу кількість людей. І я вдячний за розуміння, адже як тільки документи були повернені в повному обсязі, близько 200 працівників одразу ж приступили до роботи, – зазначив Володимир Буряк.

Дійсно, сьогодні підрядник працює в цілодобовому режимі: 160 людей працюють вдень, близько 50 – вночі. Вже на місці обладнання на митному та прикордонному пунктах та інше. Працюють двері, багажне відділення, ліфт та ескалатори на 2 поверх. Залишилося завершити роботи по пожежній сигналізації та освітленню, закінчити із приміщеннями типу «Дьюти-фрі» та харчування пасажирів. Вже почалися пуско-налагоджувальні роботи та підготовка документів по здачі аеропорту в експлуатацію.83990854_1228610750671802_626883865926959104_n

Міський голова підкреслив, що у перевізників є впевненість, що громада Запоріжжя, влада, депутатський корпус відстоять аеропорт. І ця довіра буде і далі ще більшою і до Запоріжжя, і до нашого аеропорту. І перевізники сьогодні підтверджують те, що будуть збережені не тільки анонсовані рейси, а й відкриватимуться нові. Наприклад, до Праги. Тому перед підрядником стоїть завдання запустити термінал до відкриття нових рейсів. Це кінець березня – початок квітня.

– Мабуть цей аеропорт комусь заважає, тому що з кожним днем стає все краще і краще. Хочу запевнити, що він буде найкращим, як би комусь цього не дуже хотілось. І він буде належати громаді міста Запоріжжя, – сказав Володимир Буряк.

Читайте також: Реакція запоріжців на розблокування робіт на новому терміналі аеропорту