Влітку КП «ЕЛУАШ» не лише регулярно виконує роботи з прибирання доріг, тротуарів, зупинкових комплексів від сміття і бруду, а ще й організує полив проїжджої частини проспекту та інших транспортних магістралей міста. Щоб запоріжцям дихалося легше, дорожники виконують ці роботи і вдень, і вночі, працюючи у дві зміни. Медики стверджують: пил, що змішується з вихлопними газами автомобілів, стає на порядок більш токсичним. І циркулює цей коктейль на рівні метра над землею, тобто якраз в ріст дитини, що йде по тротуару, чи водія, що сидить за кермом свого авто…
Забруднення навколишнього повітря, в якому
містяться високі концентрації дрібних і
тонкодисперсних частинок, становить
найвищий екологічний ризик для здоров’я,
будучи причиною передчасної смерті трьох мільйонів чоловік у світі щорічно, – вважає асистент кафедри загальної гігієни та екології ЗДМУ Юлія Володимирівна Волкова. На «Еко Форумі», що проходив у Запоріжжі нещодавно, вона запропонувала проект програми щодо зниження вмісту зважених часток в атмосферному повітрі міста Запоріжжя.
-
За оновленими даними експертів Всесвітньої організації охорони здоров’я 9 із 10 чоловік дихають повітрям з високою концентрацією забруднюючих речовин, – зазначила вона. – Пил завдає найвищий екологічний ризик для здоров’я.
Як розповіла «ЗС» заступник начальника КП «ЕЛУАШ» з ремонту та утриманню доріг Тетяна Шинкевич,
в арсеналі підприємства 7 автомобілів-пилососів та 3 тротуарних прибиральники «Кобальт». Первинне завдання цієї техніки – якраз боротьба з пилом.
-
У кожному районі міста щоночі з 22 години вечора до 7 години ранку працюють по дві поливочні машини. Вони змивають пил з лоткової частини проїжджої частини доріг. Весь пил та бруд змивається під бордюр, а вранці його збирає дорожній пилосос.
У найбільш спекотні дні поливальні машини роблять на дорогах «дощик», щоб охолодити повітря та осадити пил, що підіймають автівки. Проспект «Соборний» миємо два рази на тиждень. Воду поливомийні машини беруть в Дніпрі в районі Центрального пляжу, – повідомила вона.
На днях одна з бригад КП «ЕЛУАШ» приводила до ладу вулицю Бородинську в Дніпровському районі. До робіт долучили три одиниці техніки та 8 працівників. З ранку «елуашівці», озброївшись мітлами і лопатами, дочищали дорогу від сміття, що його змила поливальна машина.
– Ми прибираємо з самого ранку, виходимо на ділянки о 7 годині, поки немає спеки. Спочатку наводимо чистоту на зупинкових комплексах (в Дніпровському районі близько 80 зупинок громадського транспорту), закріплених територіях пішохідних зон, парків, потім дочищаємо дороги від бруду, – розповів «ЗС» дорожній робітник КП «ЕЛУАШ» Володимир Чмих. – Хотілося б звернутися до городян, щоб поважали наш труд. Стільки урн встановили, але недопалки, папірці, пляшки викидають куди попало. Доводиться мало не на колінах збирати сміття.
Того дня на допомогу людям у прибиранні задіяли вакуумну підмітально-прибиральну машину «Джонстон» і техніку для прибирання тротуарів «Кобальт».
За словами виконробу ДЕУ №1 КП «ЕЛУАШ» Жанни Нижник, у літній період «ЕЛУАШ» працює у дві зміни – і вдень, і вночі.
-
У нічний час, щоб не заважати руху автотранспорту, виконується змив лоткової частини доріг під напором. У денний час поливомийка здійснює полив проїжджої частини «дощиком». Це необхідно для того, щоб прибити пил і бруд, а в спеку трохи остудити асфальт, – зазначила вона.
Кожна машина-пилосос прибирає 20 кілометрів дорожнього полотна щодня. Спеціальними насадками машина не тільки підмітає, але також збирає дрібне сміття і пил, а потім миє вулицю. Кожна машина за добу може прибрати близько 1,5 т сміття. Один район міста повністю прибирається в середньому за чотири дні.
До речі, кожної весни, тільки-но розтане сніг, на проїжджій частині та тротуарах з’являються тонни пилу від піщано-соляної суміші, якою комунальники посипали дороги від ожеледиці.
-
Якщо все це оперативно не прибрати – жителям міста залишиться тільки дихати забійною пиловою сумішшю, – каже Тетяна Шинкевич.
За її словами, навесні всі дороги міста обов’язково прибирають від пилу за допомогою існуючої в КП «ЕЛУАШ» техніки.
Чому такі чисті вулиці в європейських містах?
Прибиранню вулиць в Європі присвячується багато часу, сил та коштів. А ще жителі населених пунктів строго дотримуються норм і правил, у тому числі негласних, з підтримання порядку.
Є загальна норма прибирання, діюча на території основних європейських держав: обов’язкове автоматизоване і ручне миття доріг, тротуарів і бордюрів. Прибирання відбувається щодня до 21.00, і зазвичай воно проходить в три етапи: спочатку евакуатор прибирає неправильно припарковані машини, потім проїжджає автопилосос, втягуючий пил і бруд, а вже слідом за ним повільно рухається поливомийна машина.
Звичайно, кожна країна має свої переваги, і прибирають вулиці різними способами. Багато в чому мають значення традиції країни, ступінь розвиненості клінінгової галузі в ній, наявність або відсутність вітчизняної техніки, а, отже, і вартість прибирання вулиць для місцевих муніципалітетів. Безумовно, має велике значення і громадська думка про чистоту на вулицях міст. Так, наприклад, в Іспанії існує спеціальна Організація Споживачів, яка регулярно інспектує міста на чистоту і порядок, культуру громадян, а також проводить опитування городян, збираючи думки.
Великобританія вважається родоначальницею професійного клінінгу, це високорозвинена індустріальна країна і великий постачальник готової промислової продукції, у тому числі прибирального інвентарю і клінінгової хімії. Це країна, що має цілий науковий комплекс, присвячений прибиранню – Британський інститут клінінгової Науки (BICS).
Прибиранням вулиць у Лондоні займається пилосос-фургончик. Зовні він дуже віддалено нагадує свого предка – «фиркати Біллі», створеного інженером-винахідником Хьюбертом Бутом на початку XX століття для внутрішньо-кімнатного прибирання. Однак сучасний агрегат чистить не внутрішнє оздоблення будинків, а вулиці. Треба сказати, його робота масштабна, але ідеальної чистоти від нього одного не добитися. Слідом за «Біллі» обов’язково слідують вуличні двірники, які керують більш дрібними одиницями спецтехніки – підмітальними машинами, керованими вручну або бензиновим двигуном, підбирають дрібне сміття.
У Франції та Німеччини вулиці миють за допомогою поливальних машин звичайною водою. У Парижі, зокрема, двірники за допомогою двох шлангів промивають вулиці під великим напором.
У найбільш великих містах Німеччини прийнято мити прибудинкову територію з використанням, як правило, екологічно чистих хімічних засобів.