За вікном все холоднішає. А це говорить про те, що незабаром розпочнеться опалювальний сезон у місті. Чи буде в запоріжців у квартирах тепло? Скільки коштуватиме опалювання і що впливає на ціни? Про це розповіли Сергій Польовий, директор департаменту з управління житлово-комунального господарства Запорізької міської ради, і Олександр Грек, генеральний директор Концерну «Міські теплові мережі».
– Олександре, коли Концерн «МТМ» почав підготовку до опалювального сезону, і чи можна наразі сказати, що місто готове до включення опалення?
– Ми почали підготовку в квітні, коли було зупинено теплопостачання попереднього опалювального сезону. Все літо ми готували наші мережі, котельні, проводили гідравлічні випробування. Наразі у серпні ми провели заключний етап гідравлічних випробувань і протягом вересня завершували роботи з відновлення мереж після другого етапу гідравлічних випробувань. Зараз ми маємо таку картину: 100 відсотків усіх котелень підготовлено до опалювального сезону, 100 відсотків усіх мереж підготовлено. Також провели 50 відсотків пробних пусків по котельням, і триває робота з підготовки житлового фонду для запуску опалювального сезону.
– Під час гідравлічних випробувань чи помітили ви якісь проблемні моменти?
– Дійсно, ми маємо дуже зношені мережі, які будувались у 70-х роках. 40 відсотків зношених мереж визнані такими, що потребують заміни, але наразі концерн не має фінансової можливості для того, щоб провести масштабну заміну цих мереж. Ми створюємо бригади, які виключно займаються тим, щоб частково замінювати ці мережі на більш зношених ділянках. Цього сезону ми замінили три кілометри таких ділянок. Цього, звичайно, недостатньо, але сьогодні ми працюємо в режимі профілактики аварійних ситуацій.
– Це, мабуть, великі гроші, щоб замінити всі мережі. Тому хоча б поступово, але ви рухаєтесь у цьому напрямку. До речі, яка ситуація з боргами і чи не завадить це фінансове питання, щоб розпочати опалювальний сезон?
– Це дуже складне питання. У Запоріжжі населення заборгувало 500 млн грн за цю послугу, приблизно половина цих боргів – за попередній опалювальний сезон. Ми бачимо, що кількість неплатежів за опалення зростає, і ті зміни, які відбулися в Правилах надання пільг та субсидій, ще більше погіршать цю ситуацію, тому що субсидію отримували 50 відсотків наших споживачів. У цьому сезоні ми бачимо, що ця картина була приблизно 30-35 відсотків, тобто ще 15 відсотків наших споживачів будуть не в змозі погасити борги за цю послугу своєчасно. Це створить додаткові складності і труднощі для концерну у розрахунках за газ. Постачання газу – найважливіше завдання для Концерну. На сьогодні ми маємо рівень розрахунків за газ 92 відсотки. Це дозволяє нам отримувати номінації на жовтень, але якщо населення не погасить борги за попередній опалювальний сезон, то на грудень розрахуватися за газ буде складно.
– Що робити з боржниками і як з ними боротися?
– Така боротьба відбувається, до певного часу це не боротьба, а співпраця. Законодавство дозволяє нам укладати з боржниками договори розстрочки без процентів. На 7 млн грн таких договорів уже укладено з населенням. Це дозволяє споживачу рівними частинами протягом року сплачувати свій борг. При цьому він має можливість отримувати субсидію, тобто цей споживач не має статуту боржника, якщо такий договір укладений. Якщо такого договору немає, то ми цим боржникам направляємо претензії, а потім передаємо справу до суду. Після вирішення суду передаємо матеріал до виконавчого впровадження. Для боржника це завершиться тим, що сума його боргу зростає на судовий внесок, зростає внесок за виконавче впровадження близько 10 відсотків. Тому ми попереджаємо споживачів, що це необхідно робити до судового впровадження.
– З якою вартістю опалення ми розпочинаємо опалювальний сезон, і чи, можливо, вона буде змінена?
– На сьогоднішній день вартість теплової енергії складає 1209 грн за 1 гігакалорію. Рішення змінення вартості приймає виключно Кабінет Міністрів. Якщо таке рішення буде прийнято, то Національна комісія з регулювання цін в енергетиці повинна буде переглянути наші тарифи на теплову енергію. На жаль, на це вплинути ні Концерн, ні міська рада не зможуть.
– Сергію, давайте перейдемо до багатоповерхівок. Які найчастіше виникають проблеми на старті опалювального сезону в багатоповерхівках і чи можна їх уникнути?
– Найбільші проблеми – це старий житловий фонд, якісне обслуговування якого не проводилося десятиліттями. Зараз ми з року в рік різними заходами проводимо поточні та капітальні ремонти на мережах теплопостачання будинків. Потихеньку приводимо у відповідність ці мережі. Новий Закон ЖКГ, який набрав чинності, передбачає виведення всіх цих взаємовідносин у ринкові.
– І тариф міська рада більше не встановлює? Встановлюють управителі?
– Так. Тариф міська влада і не встановлювала, а управителі, коли виходили на конкурс, вивчивши технічні умови, пропонували свій тариф. Брали участь у конкурсі, і сьогодні переможці керують будинками. Справа в тому, що новий Закон про ЖКГ не передбачає надалі проведення конкурсів без бажання на те самих власників квартир. Ми можемо провести конкурс, якщо жителі звернуться до нас з проханням і протоколом голосування мешканців будинку про проведення конкурсу. Ми зобов’язані протягом трьох місяців провести для цього будинку конкурс.
– А чому з мітингами щодо проблем з ЖКГ містяни приходять до мерії?
– Це багаторічна звичка, яка за кілька років перетворилася на менталітет. Потрібні роки для того, щоб змінити людей. Адже управителі – це кампанії, які найняли самі люди, і яких вони можуть змінити, проголосувавши за це на зборах. Для цього потрібно 50 голосів власників будинку.
– Міська рада може якось впливати на управителів? Що каже реальна практика?
– Звичайно. Ми взаємодіємо з управителями постійно. Вони – учасники процесу, як і комунальні підприємства. Постійно проводяться певні наради. Щоденно проводиться робота з опалювального періоду. Підготовка до опалювального сезону починається не за місяць до запуску опалення. Вона починається відразу після закінчення попереднього опалювального сезону. У цьому випадку 18 травня був підписаний департаментом наказ щодо наступного опалювального періоду. Все літо ведеться робота, в якій розписано, що повинні зробити управителі, що повинен зробити департамент.
– Якщо бути об’єктивними, то в минулому році було багато проблем на старті опалювального сезону. Можливо, це було пов’язано з тим, що управителі почали в тому році працювати в багатоповерхівках? Якщо порівнювати рівень готовності до опалювального сезону в минулому році і в цьому, що можете сказати, ваш прогноз?
– Ми все-таки рухаємося до поліпшення процесу запуску опалення. Завдання управителів – постійно покращувати, ремонтувати, утеплювати теплопостачання. Ця робота дуже велика за обсягами. Плюс капремонти, які виконуються з року в рік, в рамках яких ми повністю змінюємо систему опалення на пластикову в підвалах будинків.
– Скільки приблизно ще відсотків мереж потрібно замінити в багатоповерхівках?
– Складно оцінити. Загалом все, де не виконувався капітальний ремонт. Якщо уявити, що наймолодші будинки в Запоріжжі мають вік 45-50 років, а капремонт повинен за нормами проводитися через 25 років. Відповідно, він не робився, тому маємо те, що маємо.
– А зараз закладаються ці програми міською владою, виділяються кошти?
– Так. Є Програма капітальних ремонтів, в яких передбачена заміна тепломереж, теплопостачання, мереж холодної води, каналізації, заміна покрівлі. Ми другий рік міняємо покрівлі не шифер на шифер, а сучасним покриттям, яке буде служити десятиліттями. Усі ці роботи виконуються.
– На початку опалювального сезону виникає багато проблем. Чи не плануєте збільшити кількість аварійних бригад на старті опалювального сезону?
– Насправді, бригад достатньо. У нас муніципальна аварійна служба, яка фінансується з бюджету міста. Там близько 30 бригад, які функціонують постійно. Є бригади, які існують в Концерні, бригади ремонтні, аварійні та підрядники в управителів і балансоутримувачів.
– Олександре, дзвонити можна лише в аварійну службу на 15-80, чи в Концерні також будуть працювати «гарячі лінії»?
– Звичайно, в перший тиждень йде великий вал дзвінків з приводу опалення. Але хочу, щоб усі зрозуміли, що цей процес є розтягнутий у часі. Коли ми запускаємо котельню, робимо це в першу добу після підписання розпорядження мера про запуск опалювального сезону. Тобто першу добу ніхто не може відчути потепління в помешканні. На другу добу ми встановлюємо гідравлічний режим у мережах. Тобто теплоносії доходять до будинку і починають прогрівати теплову мережу і будинок. І тільки на третю добу мешканці можуть відчути в своїх помешканнях потепління опалювальних приладів. Тобто перші три доби дзвінки на «гарячу лінію» або 15-80, коли ми бачимо найбільший вал дзвінків, не мають сенсу. Потім ще є декілька днів, коли виходить повітря з будинку і окремі стояки по квартирам починають прогріватися. Це ще 3-4 дні. Оцей перший тиждень дзвінки на «гарячу лінію» не мають ніякого сенсу і не призводять до конкретних дій з боку аварійних бригад. На другий тиждень запуску опалювального сезону, якщо ваша квартира або якийсь опалювальний прибор холодні, тоді треба сповіщати аварійну службу, і бригада буде направлена на цю адресу.
– А платити ми будемо, коли ви підключите чи коли відчуємо?
– Насамперед усі будинки міста обладнані приладами обліку, за винятком вкрадених. Але до початку опалювального сезону Концерн за бюджетні кошти встановить усі вкрадені прилади. Тобто гігакалорії, котрі будуть подані на будинки, будуть враховані.
– Олександре, в минулі роки була ще проблема перетопів. Чи залишиться вона і в цьому опалювальному сезоні?
– Треба розуміти, коли наша система опалення будувалась, то ніхто не знав про те, що вартість природного газу буде така велика, що буде газ з іншої країни, ніхто не думав про ефективність або енергозбереження. Тому будувалися дешеві, прості в експлуатації двотрубні системи. Але заміна таких систем – це величезні кошти, які потрібні і яких нема. Тому такі системи мають деякі вади, тобто перетоп. Неможливо відрегулювати температуру в помешканнях, коли температура зовнішнього повітря вище ніж 5 градусів. Тому, коли зима теплішає, ми маємо в квартирах на цих двотрубних системах перетоп. Однак, цього року ми сім центральних теплових пунктів переобладнаємо на погодні реагування, і близько 200 будинків відійдуть від цього проблемного питання. На жаль, це всі ЦТП, які мають таку технічну можливість. Інші не мають можливості переобладнати, тому проблема перетопів – це проблема, яка повинна вирішуватись на цих ділянках через встановлення так званих індивідуальних теплових пунктів саме в будинку.