У разі якщо керівництво міського ЖКГ не забезпечить ефективної взаємодії всіх профільних служб і підприємств для оперативного реагування на звернення запорожців – будуть зроблені організаційні та кадрові висновки. З такими виконавцями місту не по дорозі. Про це заявив запорізький міський голова Володимир Буряк в минулий четвер на нараді з приводу ситуації в житлово-комунальній сфері.
Міський голова зазначив, що з листопада система ЖКГ Запоріжжя працює в новій системі координат. Основна частина житлового фонду міста перейшла під обслуговування керуючих компаній.
– Ми виконали вимогу закону, який зобов’язував нас визначити на конкурсній основі управителів для будинків, які не створили ОСББ і не визначилися зі своєю формою власності, – розповів Володимир Буряк. – Однак хочу попередити всіх, хто має відношення до цієї сфери: це не означає, що місто самоусувається від вирішення питань житлово-комунального господарства. Ми не маємо права залишити жителів міста один на один з проблемами, які накопичувалися роками.
Тому в Запоріжжі продовжує працювати муніципальна аварійна служба, контакт-центр «15-80», розглядаються питання проведення капремонтів на об’єктах ЖКГ.
На сьогоднішній день ЖКГ є найскладнішою і проблемною галуззю міського господарства, яка викликала і викликає масу претензій і нарікань з боку запорожців. Це підтверджують самі запорожці, які стикаються зі спробами вирішити свої комунальні проблеми. Про це свідчать і дані аналізу заявок, що надходять на контакт-центр «15-80». Міський голова навів дані центру за останні три місяці – вересень, жовтень, листопад.
– Сказати, що вони викликають подив – м’яко сказати. У мене, як керівника, вони викликають, обурення. Я говорю про рівень виконання цих заявок, які характеризують нашу з вами роботу, – зазначив Володимир Буряк.
«Футболісти» будуть видалені з поля
Він нагадав, що рішенням виконавчого комітету було прийнято регламент, який прописує терміни виконання заявок і механізми контролю. І що ж місто має на виході: 66% прострочених заявок по КП «Запорожремсервіс», 60% – по КП «Міські теплові мережі», 52% – по «Водоканалу» і 71% – по КП «Наше місто».
– За кожною з цих цифр стоїть комунальна біда окремої людини, цілих будинків і кварталів. Людина звернулася до нас з цією бідою і не отримала результат, – підкреслив міський голова. – Історій, коли людьми грають в футбол, я знаю багато. Щоб дізнатися, чому немає води, людям доводиться цілодобово обривати телефони. І це ще не гарантує їм адекватної реакції з боку комунальників.
Володимир Буряк навів приклади ситуацій, з якими до нього звертаються городяни. Так, тільки по вулиці Поштовій, 115 з 25 жовтня по 5 грудня було прийнято 138 звернень з проблем опалення. З них за результатами розгляду закрито 85 звернень, до сих пір в роботі – 53. При цьому 51 звернення прострочено.
Ось шлях, по якому довелося пройти людям. 25 жовтня – звернення у філію концерну «МТМ», 29 жовтня МТМ передає проблему КП «Наше місто». Підстава: згорів насос. 31 жовтня «Наше місто» відповідає: насос буде відновлений після реорганізації. 3 листопада заявка йде на керуючу компанію, яка передала насос на ремонт. 6 листопада в історію вступає КП «Запорожремсервіс», у якого виникли проблеми при ремонті насосного агрегату підкачки. 30 листопада керуюча компанія звітує: насос відновлений, опалення подано. 5 грудня тепло на будинок подано. Але завоздушен ряд стояків. Тобто опалення є ще не у всіх мешканців.
– Всього один приклад. Протягом місяця люди сиділи без тепла, поки їх футболили комунальники. І таких прикладів у мене пачка, – заявив Володимир Буряк.
Він підкреслив, що з приходом керуючих компаній ситуація кардинально не змінилася. Список «гарячих телефонів» поповнився, а проблем менше не стало. Швидше навіть навпаки. На поле з’явилася ще одна команда, яка також грає в гру «Відфутболити споживача». Іноді б’ють так, що люди з проблемами змушені йти до мера.
– Мер не повинен творити комунальні чудеса, – переконаний міський голова. – У нас є профільний департамент, контактний центр, аварійна служба, комунальні підприємства зі своїми абонслужбами. Велика система, яка не дає потрібного результату. Чому люди повинні терпіти приниження? І головне питання – хто несе відповідальність за їх приниження?
Зона відповідальності – загальна
Міський голова нагадав про відповідальність чиновників за доручену справу. Так, наприклад, у прийнятому виконкомом документі прописано, що «особа, яка повідомляє КЦ «15-80» про хід розгляду звернення, несе особисту відповідальність за достовірність та актуальність даних». Там також написано: «винні особи (посадові особи виконавців) несуть юридичну відповідальність, встановлену чиннім законодавством».
– Правильні слова, які, на жаль, залишаються словами, – зазначив Володимир Буряк. – У нас є цифри щодо виконання заявок, але немає імен, хто поніс відповідальність за те, що термін по кожній другій заявці зірваний. А я точно знаю, що у кожної проблеми є своє ім’я та прізвище.
Міський голова переконаний, що ці імена «героїв» повинні бути відомі, а відповідальні повинні нести покарання. Інакше діла не буде.
– У вас є свої підлеглі. Якщо ви не можете навести порядок у себе – порядок почну наводити я. І тоді полетять голови, – заявив він. – Пропоную не доводити до цього, а взяти ситуацію під контроль вже зараз. Так, ситуація непроста. Ми знаходимося на перехідному етапі. Постійно змінюється законодавство. Але законодавці далеко – в Києві, а ми з вами тут. І нам з вами дивитися в очі запорожцям, які не знають, куди йти зі своїми проблемами.
Міський голова зажадав від керівництва ЖКГ і профільних комунальних підприємств не ділити місто на «свої» і «не свої» території і зони відповідальності.
– У нас одна зона відповідальності – місто Запоріжжя. Ми відповідаємо за все, що в ньому відбувається. Хто не розуміє цього, з нами працювати не буде, – сказав Володимир Буряк. – Не треба мені говорити про складнощі виконання тієї чи іншої роботи. У виконанні заявок городян немає складнощів, є просто погана робота конкретних служб. У нас є купа підрозділів, що займаються питаннями ЖКГ, а результату немає. Моя позиція така: якщо в найкоротші терміни не буде налагоджена взаємодія, то керівники комунальних служб покладуть заяви з проханням про звільнення мені на стіл. З керуючими компаніями ми будемо працювати в юридичному полі, як це передбачено регламентом і договорами.
Включати логіку при плануванні
Окремою темою наради стала ситуація з прибиранням і вивезенням опалого листя. І в цьому питанні міський голова також піддав роботу комунальників жорсткій критиці.
– Чому на протязі мінімум двох місяців не вивозиться листя з внутрішньобудинкових територій, скверів, зон між основною дорогою і тротуаром? Я питаю не про щоденну монотонну роботу двома тракторами або машинами на район, – зажадав відповіді Володимир Буряк. – Навіщо змушувати двірників займатися сізіфовою працею – зібрати це все в купи і залишити лежати? Щоб там щури заводилися?
Директор КП «Запорожремсервіс» Сергій Ращепкін повідав, що техніки для вивезення листя у підприємства не вистачає, грошей теж. По чотирьох районах до вивезення залучений підрядник, по трьом районам працюють своїми силами. А директор департаменту з управління ЖКГ Сергій Польовий доповів, що ще два місяці тому підприємство було профінансовано. І додав, що листя хоч і вивозять, але часу на це буде потрібно більше, ніж передбачалося: до Нового року не встигнути.
– Ви повинні були підрахувати, скільки необхідно одиниць техніки, щоб підприємство «Запорожремсервіс» могло вивезти листя за 3-4 підходи в залежності від кліматичних умов, – заявив міський голова. – Свого часу була створена відповідна програма. А для чого – щоб просто покласти її на стіл меру, показати, що існують регламент і все інше?
Володимир Буряк підкреслив, що ще в минулому році було відомо, що наявними силами підприємству вивезти листя не вдасться. Значить, щоб не витрачати гроші на покупку і утримання техніки, необхідно було виділити кошти, провести тендери і віддати обсяги робіт ефективному підряднику – але під своїм контролем.
Володимир Буряк також поставив питання про доцільність повсюдного вивезення листя і навів думку вчених-екологів.
– Вони стверджують, що там, де ростуть дерева, листя гребти не треба – таким чином буде створюватися живильне середовище для рослин. Логічно, – вважає міський голова. – І якщо у дворі є територія, схожа на сквер, може, там і не треба гребти. А вивозити листя з пішохідних зон, від під’їздів і з дитячих майданчиків. Навіщо вивозити листя з парків й скверів і виділяти під це гроші?
Володимир Буряк зажадав від підлеглих забезпечити в їх діях логічний і практичний підхід. На його думку, всі сьогоднішні проблеми, приховані в організації і планування. І якщо не брати цифри зі стелі, не планувати в статтях витрат асфальт в лютому – тоді і не потрібно буде хапатися за голову і кричати, що грошей не вистачає. А інакше виходить: гроші закінчилися – тепер чекаємо снігу, він все накриє. Тільки бажано, щоб сніг був несильним, без вітру та ожеледиці – а то потім інша проблема встає.
– Я всім вам заявляю: або ви почнете спільно працювати і перекривати один одного, незважаючи на якісь умовні обов’язки, або ви працювати не будете. Місту такі виконавці не потрібні, – сказав Володимир Буряк.