Шахрайство в Інтернеті набуває дедалі більших масштабів. Злочинці вигадують нові схеми викачування грошей з користувачів та використовують будь-які засоби, щоб знайти нову жертву — телефон, пошту, електронну пошту та Інтернет.
Існує багато варіантів, які використовують, щоби заманити жертву, але ви можете захистити себе і своїх друзів та рідних коли будете знати про найбільш поширені види шахрайства.
Приклад 1: Телефонний дзвінок, повідомлення в месенджер чи електронний лист з пропозицією роботи, на якій нічого не треба робити, але можна багато заробити. Але щоб дати вам доступ до роботи, шахраї попросять у вас персональну інформацію, адресу, банківські дані (щобт прямо вам платити). Отримані таким чином дані продадуть третім особам або ваші рахунки анулюють, або ви станете частиною схеми з відмивання коштів.
Приклад 2: Кіберзлочинці створюють фейкові магазини, що можуть виглядати як справжні. На таких ресурсах товари продають за меншими цінами. У кращому випадку ви отримаєте підроблений товар, але, найімовірніше, просто позбудетесь ваших коштів.
«Фішинг». Шахрай надсилає вам на електронну пошту/месенджер повідомлення, замасковане під легальне джерело – банк, соціальну мережу чи Інтернет-магазин.
Приклад 3: Повідомлення про неочікувані виграші. Такі листи містять якусь термінову вимогу (негайно оплатити/перевірити/змінити тощо) до вас, щоби зменшити час на роздуми.
«Аферисти в основному використовують такі методи, як фактор часу. Вмовляють жертву швидко прийняти рішення, не залишаючи їй можливості раціонально оцінити ситуацію. А також фактор поваги авторитету. Психологічний тиск з боку шахрая. Використання нашої доброти проти нас самих – листи з благанням про допомогу. Фактор стадності базується на нашій схильності копіювати поведінку друзів або людей, які поруч з нами, з метою посипання нашої пильності», – розповідає психологиня Аліна Сальнікова.
Приклад 4: В Інтернеті можуть з’явитися оголошення від благодійних організацій, притулків, батьків з проханням про матеріальну допомогу на лікування хворим дітям. Шахраї можуть вигадувати історії про хвороби, ілюструючи фотографіями чужих дітей, або створювати оголошення-дублери реальних благодійних організацій, які є точною копією справжнього, змінюються тільки реквізити для перерахування грошей.
Приклад 5: Шахраї використовують дошки безкоштовних оголошень заради довірливих покупців/продавців нерухомості. Жертви знаходять квартири чудовому районі за дуже вигідною ціною. Оголошення виглядає законно, тому жертви починають листуватися з «власником», як правило, електронною поштою. «Власник» погоджується здати квартиру за умови, якщо покупець надішле кошти для сплати гарантійного внеску або застави, тощо. Жертви надсилають гроші, а потім «власник» зникає.
«В основі шахрайства лежить принцип маніпуляції нашою вірою. Але взагалі нікому не вірити не вихід. Потрібно вірити, але не бути занадто легковірними. Не слід бути занадто відвертими. Шахраї дуже вміло використовують будь-яку інформацію, щоби втертися в довіру. Особливо обережними потрібно бути з інформацією, яку ви повідомляєте про себе в інтернеті, у соціальних мережах. Будьте особливо обережними, коли вас кваплять. Найбільше шансів у афериста тоді, коли ми знаходимось у стані емоційного спаду. Не піддавайтесь страху, спробуйте осмислити раціонально те, що з вами відбувається», – каже психологтня.
Приклад 6: Афера з Інтернет-знайомством. Чоловік і жінка зустрічаються в мережі. І коли вони планують зустріч, все починає змінюватись. Чоловік просить жінку надіслати йому грошей, адже йому необхідно придбати квитки на автобус, щоби відвідати хворого дядька. Шахраї не виконують своїх обіцянок, не дають нічого натомість, а лише крадуть гроші і зникають.
«Більшість людей через сором, що їх обдурили, навіть не заявляють у поліцію. Тому що люди бояться глянути правді у вічі. Нехай гроші втрачені, але не потрібно втрачати більше через свій сором, самолюбство або впертість», – доповнює психологиня.
Як не стати жертвою шахраїв:
Не надавати особисті дані на незнайомих сайтах. Паспортні і платіжні дані, телефон, логін і пароль в Інтернеті надавати тільки в разі 100% впевненості, що перебуваєте на офіційних сайтах.
Не робити великих передоплат при покупці в Інтернет-магазині. Краще використовувати спосіб покупки – накладений платіж. Тоді можна отримати товар, оглянути його і після цього оплатити.
Не користуватися підозрілими сервісами або пропозиціями інших людей. Люди або сервіси, що пропонують швидкий заробіток або допомогу в рішенні кредитних труднощів, часто виявляються шахраями.