Значення дошкільної освіти важко переоцінити – це основа та фундамент того, що буде закладено в розвиток особистості дитини. Місто Запоріжжя стало ініціатором зібрання для обміну досвідом українських педагогів першої ланки освіти. На міжнародний педагогічний саміт було також запрошено експертів з Німеччини, США, Італії, Литви, Естонії, Казахстану, Франції, Кот-д’Івуару.

В роботі форуму взяли участь знані спеціалісти та високі гості, серед яких був Почесний консул республіки Казахстан у місті Запоріжжі Сергій Гречний. Співробітники Почесного консульства Республіки Кот-дІвуар в місті Дніпро Абле Андре та Куамін Ама Октан. Голова представництва Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ) в Україні Джованна Барберіс. Магістр наук в галузі освіти, викладач Нарвського коледжу Тартуського універсітету Естонії Лехте Туулінг. Професор національної академії державного управління при Президенті України, доктор наук Світлана Хаджерадєва. Менеджер освітніх программ, співробітник Американської ради з міжнародної освіти Джозеф Білз. Голова міжнародної організації ТРВЗ Марк Баркан та інші.

З привітальним словом до учасників саміту «Дошкільна освіта: соціальний простір в умовах світової глобалізації» звернувся міський голова Запоріжжя Володимир Буряк. Він висловив впевненість, що проведення таких форумів стане в Запоріжжі традиційним.

– Не зважаючи на те, що сьогодні у міста є багато програм, що потребують фінансування: ремонт доріг, житлового фонду та багато іншого, освіта була і залишається однією із пріоритетних сфер. Адже якщо ми не будемо вкладати ресурси в розвиток дітей, то у нас, нашої країни не буде майбутнього. В яких умовах навчатимуться діти, багато в чому залежить від міської влади, а те, чому вони будуть вчитися, – від вас, педагогів. Упевнений, що сьогоднішній саміт стане значним внеском у розвиток дошкільної освіти, – зазначив Володимир Буряк.

Міський голова наголосив, що в Запоріжжі розвитку дошкільної освіти приділяється підвищена увага. За рахунок коштів міського бюджету зміцнюється матеріально-технічна база діючих дитячих садків, відкриваються нові дошкільні групи.

За два роки була значно скорочена черга до дитячих садків. Створено близько тисячі додаткових місць в дошкільних закладах освіти. Це відбулося як за рахунок відкриття додаткових груп, так і завдяки відновленню роботи після реконструкції дитсадків, які було закрито багато років тому.

– У 2017 році, після завершення реконструкції, відновив роботу дитячий садок №100 у Шевченківському районі. Це стало можливим завдяки спільній роботі з Німецьким товариством міжнародного співробітництва GIZ. Також в цьому році був знову відкритий дитячий садок №186 у Вознесенівському районі, реконструйований за кошти міського бюджету. Найближчим часом плануємо відкрити дошкільний заклад №144 у Комунарському районі, – заявив Володимир Буряк.

Міська влада поставила завдання за два роки ліквідувати чергу в дитячі садки Запоріжжя.

За цей час черга з 1800 скоротилася до 800.

 В поточному році 44 мільйони гривень було направлено на відкриття ще 34 нових груп для дітей дошкільного віку.

 

Виступаючи на відкритті саміті, директор департаменту освіти і науки Запорізької міської ради Юлія Погребняк підкреслила основну відзнаку часу, в якому ми всі зараз живемо і яка диктує нові акценти та завдання:

– Зараз в світі відбувається технологічна  революція, всі ми є її свідками та учасниками. Зрозуміло, що система освіти не може залишитись осторонь цього процесу. Вона потребує нової філософії, нового освітнього простору, нових кадрів, нових ідей. А також консолідації зусиль соціальних інституцій у трансформації та розвитку системи дошкільної освіти, – сказала Юлія Погребняк.

 

Вчилися виховувати «людей світу»

Саміт тривав три дні. Вітчизняні педагоги-практики з Дніпра, Києва, Вінниці, Тернополя, Черкас, Харкова, Херсона, Одеси та інших міст, а також їхні іноземні колеги відвідали серію навчальних семінарів на інтерактивних майданчиках. Гостей у себе зустрічали запорізькі дитячі садки «Біла лілея»,  «Дружня сімейка», «Багряні вітрила», «ЄйдоС», центр розвитку дитини «Надія». Глобалізація соціального простору дитини дошкільного віку – це головна тема, навколо якої було побудовані всі виступи педагогів. Тематичні локації були такими: «Моделі дошкільної освіти», «безпека дитини», «Національна самоідентифікація», «Соціальне партнерство». Свої авторські майстер-класи провели Лехте Туулінг, Світлана Хаджерадєва, Наталія Гавриш, Євгенія Татарова, Олена Юрченко. Освітяни обговорювали актуальні тенденції і проблематику в системі дошкільної освіти, роль дитячих садків в розвитку дитини наймолодшого віку в умовах викликів світової глобалізації.

Підсумковим документом запорізького саміту стала хартія «Освіта майбутнього».

– Хартія – це один з відчутних творчих продуктів діяльності сьогоднішнього заходу, – зазначила директор департаменту науки і освіти Запорізької міськради Юлія Погребняк. – Один з найцікавіших, на мій погляд, питань хартії – це збереження національної ідентифікації в умовах світової глобалізації. Також питання, пов’язані з новими тенденціями, трендами, технологіями в системі дошкільної освіти в світі. І можливість управлінні ризиками в системі дошкільних освітніх установ в Україні.

Основні 7 статей  положення хартії, які було взято за основу, сформулювали педагоги Вознесенівського району. Саме вони ініціювали впровадження ідей оновлення змісту та дизайну дошкільного виховання в Запоріжжі. Документ склали з метою, щоб до нього  приєдналися педагоги України, а також інших країн.

Модератор презентації хартії,  завідувачка дитсадка № 45 «Ліхтарик» Вознесенівського району Зеля Дорошенко, вважає, що оновлення дизайну шкільної освіти означає, що на перший план повинна вийти соціальна компетентність дитини, а не знання, вміння, навички.

– Через 10 років дитина, яка зараз ходить до дитсадка, стане людиною світу. Тому ми вважаємо, що вже з молодшого  ніжного віку дитину треба виховувати так, щоб розширювати її мислення та свідомість. Для цього треба соціально адаптувати дітей, залучати в соціальні інституції, починаючі із знайомства з такими темами, як  «Дитина і музей», «Дитина і органи місцевого самоврядування», «Дитина і батьківські організації» та інші інституції. І це зараз більш значуще, ніж отримати певні знання і навички, – сказала Зеля Дорошенко.