Від старту другого етапу медичної реформи в Україні пройшов майже рік
Що змінилося в цій сфері в Запоріжжі, та які корективи в процес реалізації реформи внесла пандемія коронавірусу, розповіли експерти.
Нагадаємо, що другий етап реформування системи охорони здоров’я розпочався в Україні 1 квітня 2020 року та стосувався реформи надання послуг вторинною ланкою медичних закладів. Зокрема, реформа передбачала перетворення комунальних установ вторинної ланки на комунальні некомерційні заклади, оснащення та комп’ютеризацію медичних закладів, під’єднання їх до єдиної комп’ютерної мережі. Головним же нововведенням реформи повинно було стати те, що Національна служба здоров’я України (НСЗУ) відшкодовуватиме кошти за кожного пацієнта, якому лікарня надала медичні послуги. Однак фактично це призвело лише до зменшення фінансування, бо встановлені тарифи на лікування дуже занижені.
За словами директора департаменту охорони здоров’я Запорізької міської ради Вікторії Ушакової, всі медичні заклади нашого міста завдяки підтримці міської влади підготувалися до реформування заздалегідь. Тому навіть попри пандемію та карантинні обмеження змогли оформити 116 пакетів медичних договорів с НСЗУ та отримали можливість фінансування за рахунок державного бюджету на рівні 1,4 млрд грн.
Проте у багатьох випадках у пакети медичних договорів з НСЗУ закладено недостатній обсяг коштів. За підрахунками експертів, фактичні витрати на 50-70% вище за розрахункові. Наприклад, на операцію з приводу гострого апендициту НСЗУ виділяє 4,6 тис. грн, тоді як реальна вартість лікування пацієнта з цим діагнозом – близько 10 тис. грн. У такому випадку на допомогу приходить міська влада, яка виділяє лікарням дотацію на виплату заробітної плати лікарям, на закупівлю медичного обладнання тощо. До слова, понад 200 млн грн було направлено із міського бюджету на оснащення лікарень та лікарів засобами проти коронавірусної інфекції.
– За кожен пролікований випадок медзаклад отримує певні кошти від НСЗУ. Не знаємо, як проводилися розрахунки тарифів, але вони не відповідають дійсності. Коли ми спробували самостійно підрахувати, скільки потрібно коштів, щоб вилікувати той чи інший випадок, виявилося, що ці суми не покривають ані зарплату лікаря, ані харчування для пацієнта, ані всі необхідні медикаменти. Неможливо за гроші, які виділяє на одного пацієнта НСЗУ, надати, наприклад, якісну хірургічну допомогу і повноцінно повністю вилікувати людину, згідно з існуючими протоколами лікування. Ще складніша ситуація у стоматологічних поліклініках, де на лікування одного пацієнта передбачено… 9 грн, – каже Вікторія Ушакова.
Проте є надія, що цього року будуть представлені нові вдосконалені пакети медичних послуг, з новими, збільшеними, тарифами.
– Сподіваємося, що окремо буде виділено кілька пакетів амбулаторної допомоги (наприклад, для вагітних, для людей з туберкульозом, для хворих, які потребують діалізу) та буде представлений новий пакет фінансування мобільних бригад з вакцинації проти COVID-19, – розповіла начальник відділу реформ і розвитку галузі охорони здоров’я Запорізької міської ради Марина Ситникова.
Директор КНП «Запорізька міська дитяча лікарня №5» Андрій Запорожченко підтвердив, що сьогодні тарифи навіть пріоритетних пакетів послуг не можуть забезпечити покриття всіх витрат.
– Наша лікарня теж потрапляє в розряд дотаційних та фінансується частково з міського бюджету. Наприклад, місто, як і раніше, продовжує забезпечувати дітей повністю безплатним лікуванням у реанімаційному відділенні та відділенні інтенсивної терапії.
Зі свого боку ми вже провели багато реформ у самій лікарні, об’єднавши відділення та скоротивши господарський персонал, але багато чого ще потрібно зробити. Чекаємо від НСЗУ на нові, більш адекватні тарифи та пакети послуг, – зазначив Андрій Запорожченко.
На жаль, експерти медичної галузі підтвердили, що ані перший, ані другий етап медичної реформи не змінив розбіжності в законодавстві між твердженнями «пацієнт має право на безкоштовну медичну допомогу» та вкрай некоректними тарифами НСЗУ. Вони зійшлися у думці, що в саму стратегію реформування закладені правильні речі. Але якби згідно з законодавством на фінансування медичних послуг дійсно направляли 5% ВВП країни, тоді б лікарні мали кошти і на медикаменти, і на обладнання для лікарень, і на харчування хворих, і на гідну оплату праці медпрацівникам.
Читайте також: У запорізьких жінок є доступ до сучасної медицини