З 1 жовтня Запорізькі Центри ПМСД вносять данні напряму до електронної системи охорони здоров’я Нelsi
Як розповіла заступник директора з експертизи тимчасової непрацездатності Запорізького центру первинної медико-санітарної допомоги №1 Тамара Лисенко, перехідний етап тривав з 4 червня по 30 вересня. Пацієнтам видавали як електронні, так і паперові лікарняні, все залежало від технічної можливості медустанови. На теперішній час всі 29 закладів охорони здоров’я міста Запоріжжя повністю перейшли на електронні лікарняні.
Е-лікарняний складається з двох частин. Після огляду сімейний лікар формує в електронному вигляді медичний висновок з діагнозом хвороби і підтверджує його своїм електронним підписом. У цей час пацієнт отримує смс-повідомлення з номером медичного висновку. Після цього е-лікарняний надходить в електронний реєстр Пенсійного фонду України.
— У Пенсійному фонді медичний висновок опрацьовується, встановлюється, чи є особа у Реєстрі загальнообов’язкового соціального страхування. Якщо це так, то формується електронний листок непрацездатності. Якщо ні – на людину такий листок не оформлюється. З липня у Центрі ПМСД №1 вже сформовано 2400 медичних висновків. Один лікарняний може містити декілька висновків. Скільки видано саме е-лікарняних, не можу сказати, доступу до реєстру лікарняних листів Пенсійного фонду у нас поки що немає,– зазначила Тамара Лисенко.
Вона вважає електронні листки непрацездатності більш зручними для пацієнтів. Адже для продовження лікарняного не потрібно ходити на прийом до лікаря, не потрібно його забирати з лікарні та відносити роботодавцю. В день, коли людині виписують електронний лікарняний, вона має лише повідомити про це свого роботодавця. А коли термін лікарняного завершиться, пацієнт не повинен приходити до лікаря, головне повідомити його про одужання. Наступного дня людина може йти на роботу.
Якщо вам потрібен лікарняний, на прийом до сімейного лікаря треба приходити з паспортом та ідентифікаційним кодом. Саме лікар, на основі скарг пацієнта, визначає, на який термін видається лікарняний, максимальний строк – 30 днів. Приходити кожних три дні до лікарні, щоб подовжити лікарняний, вже не потрібно.
– З першого дня, коли оформлюється медичний висновок, роботодавці бачать у кабінеті страхувальника в реєстрі електронних послуг Пенсійного фонду, що їх співробітник отримав е-лікарняний. Як і раніше, перші 5 днів лікарняного оплачує роботодавець, – зазначає Тамара Лисенко. — Пацієнт може бачити свій медичний висновок у порталі «Дія» та на сайті Пенсійного фонду у розділі «Електронні послуги». У нього також є кабінет «Мої листки непрацездатності». Але якщо він хоче бачити не тільки медичні висновки, а й сформований електронний листок, потрібно у Пенсійному фонді оформити електронний ключ до свого електронного кабінету.
Сімейний лікар Запорізького центру первинної медико-санітарної допомоги №1 Валерія Морозова каже, що заповнювати електронні лікарняні досить просто. Правда, іноді на це необхідно трішки більше часу, ніж раніше, адже електронна система може раптом «зависнути». При цьому, за її словами, пацієнти найчастіше позитивно ставляться до нововведення.
— Заповнення електронного лікарняного відбувається на Нelsi pro. Це більш механічна робота, але вона забирає час, бо система не завжди працює вправно. Заповнення може зайняти десь 15 хвилин. За день буває доводиться заповнювати до 10 таких медичних висновків. Перевага електронних лікарняних в тому, що не потрібно писати багато, а важливі дані, такі як назва місця роботи, вже внесені у систему. Пацієнт лише має взяти із собою паспорт та ідентифікаційний код, — розповіла Валерія Морозова.
Як працює система видачі електронних лікарняних, вже випробувала на собі мешканка Запоріжжя Віола Каспарова.
– У мене зранку почало боліти горло, тож я прийшла на прийом до сімейного лікаря. Лікар поміряла температуру і тиск, послухала мене і подивилася горло. Після цього оформила мені електронний лікарняний. Огляд пройшов швидко, лікарняний теж досить швидко оформили. На руки, я так розумію, нічого не видається. Такий лікарняний отримую вперше, тому не знаю деяких нюансів, – говорить Віола Каспарова.
Тамара Лисенко зазначила, що зараз розпочався сезон застуд, і на сімейних лікарів звалилося таке навантаження, що вони не витримують.
– Минулого тижня у нас два терапевти написали заяву про звільнення, ми намагаємося їх вмовити залишитися. Проте, без перебільшення, сімейні лікарі з того часу, як розпочалася епідемія коронавірусу, працюють на знос. Пацієнтів багато, часто вони агресивні, влаштовують скандали, телефонують по мобільному ледь не цілодобово сім днів на тиждень, не розуміючи, що лікар теж людина і має право на відпочинок і особисте життя, – розповіла Тамара Лисенко.
Зараз багато запоріжців звертаються до сімейних лікарів з ГРВІ. Якщо у пацієнта температура та катаральні прояви, лікар першим ділом направить його на ПЛР-тест, щоб виключити коронавірус. До слова, COVID-19 підтверджується лише у 20-30% випадків. Грип поки що не діагностується, більшість хворіють на звичайну вірусну інфекцію.
Е-лікарняний – важливі роз’яснення для пацієнтів
Що змінилось при оформленні лікарняного, чому більше не потрібно збирати підписи та штампи на бланках та які і від кого смс-повідомлення необхідно отримати під час оформлення тимчасової непрацездатності – відповіді на ці та інші питання, про які важливо знати усім, у матеріалі від МОЗ.
Як виглядає оформлення е-лікарняних?
Тепер жодних бланків, де зазначено чим ви хворіли! Якщо ви захворіли, насамперед потрібно звернутися до лікаря, який проведе медичний огляд та призначить лікування. Якщо виявиться, що у зв’язку зі станом здоров’я вам потрібно «піти на лікарняний», лікар створить електронний медичний висновок про тимчасову непрацездатність. Цей електронний документ підтверджує вашу непрацездатність протягом прогнозованого періоду. І на підставі медичного висновку про тимчасову непрацездатність (далі – МВТН) буде сформовано ваш електронний лікарняний в Електронному реєстрі листків непрацездатності. В особистому кабінеті на порталі Пенсійного фонду ви можете переглянути ваші листки непрацездатності.
На що варто звернути увагу у лікаря, коли йдеш на «лікарняний»?
Під час створення лікарем МВТНа пацієнтам рекомендується перевірити коректність введеної лікарем інформації. А ще важливо отримати смс-повідомлення від електронної системи охорони здоров’я. Якщо не отримали – перевірте актуальність внесеного в систему номера телефону. Отримане повідомлення містить 16-значний номер МВТН і підтверджує, що він був створений саме вам.
Як ви дізнаєтеся, що е-лікарняний оформлено успішно?
Фактом підтвердження успішного формування електронного лікарняного є отримання другого смс-повідомлення, цього разу – від Пенсійного фонду України. Його ви отримаєте, якщо зареєструвалися на порталі Пенсійного фонду і там зазначили саме цей спосіб комунікації. Важливо розуміти, що успішність формування саме електронного лікарняного залежить від наявності ваших даних в Реєстрі застрахованих осіб. Їх має подати ваш роботодавець.
В яких випадках вам можуть не прийти 2 смс-повідомлення?
Від електронної системи охорони здоров’я не прийде смс-повідомлення, якщо у системі неактуальний ваш номер телефону, або ви не обрали цей спосіб комунікації, або у вас змінилися персональні дані (наприклад, номер паспорта), а ви не повідомили про це лікаря та якщо МВТН був помилково створений не вам.
Від Пенсійного фонду не прийде смс-повідомлення, якщо ви не зареєструвалися в особистому кабінеті на порталі Пенсійного фонду та не обрали цей спосіб комунікації, або
в особистому кабінеті неактуальний номер телефону, чи ви офіційно не працевлаштовані та в реєстрі відсутні дані про сплату ЄСВ, або ви не є застрахованою особою і ваші дані відсутні в Реєстрі застрахованих осіб, або ваш роботодавець не подав ваші дані для внесення в РЗО.
Якщо електронний лікарняний не був сформований, у такому випадку вам слід запитати у лікаря, чи надходила відповідь від Електронного реєстру листків непрацездатності. Якщо буде з’ясовано, що «запис не знайдено», а пацієнт є застрахованою особою, необхідно звернутися до роботодавця або на гарячу лінію Пенсійного фонду України – телефон 0 800 503 753.