У спекотні літні дні всіх тягне до води: хто на човні катається, інші рибалять, а інші купаються у дозволених та недозволених місцях. За порядок на воді у Запоріжжі відповідає нещодавно поновлена водна поліція. Про її роботу відомо небагато, тож кореспондент «ЗС» вирушив на чергове патрулювання разом з річковими полісменами.
Вирушаємо у рейд
На своєму чергуванні я патрулювала у дніпровських водах акваторію біля пляжів Хвиля. На один день журналіст «ЗС» став повноцінним членом екіпажу, до якого входили два поліцейських – старший сержант поліції Василь Манило та старший сержант поліції Руслан Чайковський, а також спеціаліст відділу контролю за безпекою на транспорті Вадим Тирса. Для профілактики надзвичайних ситуацій ми мали перевірити наявність необхідних документів на човнах, що траплялися нам на шляху. Як і на дорогах, безпека – понад усе! На рейд ми вийшли на новенькому штурмовому катері, який нещодавно поповнив парк плавзасобів запорізької водної поліції. Цей красень може розганятися до 120 кілометрів на годину! На моє щастя, у погоні за порушником нам вистачило і 80 км/год, але вже навіть на такій швидкості захоплювало подих, а мої здавалося б худенькі щічки розвивалися за вітром. Але про це потім…
З погодою нам пощастило – річка була тихою. Сонце припікало і я дуже пожалкувала, що не вдягла головний убір і не намастилася кремом від засмаги. А хлопці сміялися, мовляв, крему не має, бо вони вже давно звикли до таких сонячних випробувань.
Та раптом полісмени помітили першого човна. Я уважно вдивляюсь у зелений очерет. Виявляється, неозброєним оком не завжди можна розгледіти рибалок. Мабуть, з незвички.
- Добрий день. Водна поліція. Ваші документи, – вітається патрульний.
Чоловік розгубився. Спочатку спробував щось шукати. Потім присів, задумався і повідомив, що документи у нього в авто. Поїхати за ними не може – у човні бензину немає, чекає на допомогу. Поліція починає питати як вийшло, що документи не у транспортному засобі. Порушник розвів руками – випадково. Представник «Укртрансбезпеки» запропонував проїхати до берега, щоб подивитись документи. Чоловік м’явся, та все ж таки почав збиратися.
Тут ми побачили у далині одразу два катери. Вони також нас розгледіли і почали потихеньку від’їжджати. Потрібно було швидко реагувати, адже в них є можливість втекти. Тим часом, поки наш перший порушник збирався, несподівано знайшов документи. Тож ми зробили йому попередження і рушили за двома човнами.
В обох катерах значних порушень не виявили. Тільки права на управління судном були старого зразку, а отже їх необхідно змінити на пластикові (до речі, за адресою Глісерна, 14).
А от водій наступного зупиненого нами плавзасобу був помітно засмучений та знервований. Одразу стало зрозуміло – документи відсутні.
- Сьогодні єдиний вихідний. Ось і вирішив поблизу берега порибалити. Але в мене є риболовне посвідчення, документи на двигун і на придбання човна, – виправдовувався рибалка.
Та цього недостатньо. Хоч човен і резиновий, проте з мотором, тож судно потрібно зареєструвати. Складемо акт огляду, протокол про порушення. Тепер чоловік має зареєструвати свій транспортний засіб та сплатити штраф (за перше адмінпорушення – близько 50 гривень).
Далі зустріли старенького рибалку. В чоловіка було два судових білета (старий та новий), а ще ми не побачили жилета. Ми роз’яснили, що достатньо мати при собі оновлений документ, дідусь уважно слухав. Потім трохи поскаржився, що з шостої ранку кльову немає. Поліцейські посміхнулися.
Головне щоб здоров’я було!
Далі зустріли чоловіка з маленьким сином на човні. Хлопчик з цікавістю та захопленням оглядав поліцейський катер. Але на малому не було рятувального жилета. Чомусь батько вирішив ризикнути життям хлопчика. Чоловіче, може, ваше дитя і народилося у сорочці, але ж не у рятувальному жилеті. Після нашого зауваження, на хлопчикові все ж таки жилет з’явився. І чого ж, питається, одразу не вдягнули?
Також на човнику не було вибито номер причалу. У місті Запоріжжі їх тринадцять. Човен бажано реєструвати на одному з них – це в інтересах власника. При кожному виїзді черговий контролює час відбуття та прибуття водія, щоб у випадку втрати зв’язку, черговий бив на сполох.
- Де-хто вирушає на дальню відстань, а у дорозі усяке може трапитися: наприклад, погода зіпсуватися, – зазначив старший сержант поліції Василь Манило. – Нещодавно, був випадок: надійшов виклик, що човен відчалив з Києва, та у потрібний час до Запоріжжя не дістався. А було штормове попередження. Ми поїхали шукати. Виявилось, капітан відчувши негоду швиденько причалив до берега. Але трапляються сумні випадки: зустріли якось катер з речами, але без рибалки. Почали шукати. Підняли тіло у кількох метрах від човна. Чоловіка підвело здоров’я, він тільки переніс складну операцію, втратив свідомість та випав зі шлюпки.
Далі ми йшли неквапливо… Я трохи позаздрила поліцейським. Так, їх служба відповідальна, складна, небезпечна. Та є невеличкий, приємний бонус – краса навкруги, щоправда у погоні за порушниками спостерігати за пейзажами їм ніколи.
Так, за дві години ми перевірили шість човнів, два з яких мали серйозні порушення. Могло бути і більше, та є один недолік: рибалки між собою спілкуються, попереджають один одного, що поліція на воді.
Мисливство на браконьєрів
Серед інших обов’язків, водні полісмени мають відстежувати браконьєрів. І в Запоріжжі така проблема – не рідкість. Щодня держава через цих зловмисників зазнає збитків на десятки тисяч гривень. Один з яскравих випадків стався цієї весни у Запорізькій області.
Поблизу села Луначарського браконьєри займались масовим виловом азовського калкана. Це промисловий вид риби, що має дуже ніжне м’ясо. Здобиччю рибалок стали більше 600 камбал-калканів. Проте піймані на гарячому віддавати здобич не збиралися, навпаки, направили свій катер на поліцейський човен. Правоохоронцям, аби затримати злодіїв, довелося стріляти у мотор катера. Браконьєрів затримали. Та хіба це поверне рибу? Порушники завдали збитків державі більше 300 тисяч гривень, тож за кожну рибину сплатять штраф у 480 гривень.
Поліцейські розповіли, що браконьєри працюють вночі. Тому їх робота перетворюється на справжній детектив з вичікуванням, відстеженням та гонитвою за зловмисниками. Завчасно обирають популярну серед браконьєрів точку, й тишком у комишах чекають правопорушників.
У темряві розгледіти зловмисника допомагає прилад нічного бачення. Браконьєри використовують сіті. Приємніше затримувати, коли вони порожні. За кожну спійману рибину, чи, як кажуть, «за кожного хвоста» горе-рибалок чекає штраф: карась – 25 гривень, тарань – 85 гривень і так далі.
Кілька тижнів тому, під Запоріжжям у районі села Біленьке водна поліція затримала двох правопорушників на моторному човні. Правоохоронці вилучили 450 метрів сітки, а також більше 300 виловлених рибин: карася, сазана і ляща. За попередньою оцінкою, сума збитку, нанесеного діями браконьєрів, становить близько семи тисяч гривень. Розпочато кримінальне провадження за статтею «незаконне зайняття рибним, звіриним або іншим водним добувним промислом». Зловмисникам загрожує штраф або обмеження волі на строк до трьох років. Триває досудове розслідування.
Ще один спосіб браконьєрства – електровудка. Цей засіб завдає не аби якої шкоди. Електричний розряд у радіусі десятка метрів вбиває не лише рибу, а й ікру, і все живе! Більш того, при такому варварському методі рибальства до рук браконьєрів спливає лише частина риби, а інша – здихає на дні. Результат може побачити кожен на кам’янистих схилах Каховського водосховища – недолов викидає на берег. Тут і мальки, і десяти кілограмові карасі – результат людської жадібності.
Головне завдання поліції – затримати порушників «на гарячому» та викликати слідчо-оперативну групу. Далі слідство і суд вирішують долю зловмисників.
Смерть на воді
Літо, спека. Куди їхати? Поближче до водойми. Нажаль, культура поведінки запоріжців. на воді залишає бажати кращого, зазначають поліцейські. Батьки не слідкують за своїми дітьми, дорослі йдуть на річку всупереч здоров’ю чи випивають.
- У цьому році летальних випадків на воді менше, та все ж вони трапляються. На тому тижні підлітки стрибали зі стріли крану на Дніпрі. Один не виплив. Нас викликали – знайшли вже мертвого, – розповідає поліцейський.
Через кілька днів втопився тринадцятирічний хлопчик. Мати ледь на ногах трималася – недогледіла, адже дітей п’ятеро. А малий плавати не вмів, та був непосидючий, міг до човна причепитися, щоб покататись.
Окрім необачності батьків, однією з головних проблем залишається алкоголь. Через нього трапляються більшість летальних випадків.
До речі, водіїв водних транспортних засобів також тестують на алкоголь драгером і штрафують. Та таких випадків не багато, зазначають поліцейські. Більшість водіїв ставляться відповідально, у нетверезому стані до човна не сідають.
Водна поліція Запоріжжя
Водна поліція обслуговує територію від Терновської затоки у Вільнянському районі (межа з Дніпровською областю) та вниз за річкою Дніпро до Херсонської області (село Червоний Маяк). Про обов’язки інспекторів розповів начальник ГУНП у Запорізькій області Олег Золотоноша.
- Співробітники цього відділення поліції несуть службу з охорони громадського порядку на території річкових вокзалів у місті Запоріжжя, акваторії річки Дніпро, Каховського та Дніпровського водосховищ, пляжні зони Запоріжжя, – зазначив Олег Золотоноша. — Під час патрулювання ними здійснюється контроль і профілактика безпеки руху на воді, проводяться перевірки всіх морських та річкових суден, які річкою проходять гідроспоруду ДніпроГЕС. Також тримають під контролем дотримання правил безпеки при шлюзуванні, виявлення та оформлення незаконної торгівлі живими водними біоресурсами.