Розбираємося в повноваженнях міської влади
Якщо читати дописи запоріжців у соцмережах, то голова паморочиться. Увімкнули опалення в листопаді – гнів, мовляв, навіщо? Не подали тепло – роздратування: мерзнемо. Ті, хто стоять в чергах на громадський транспорт, обурюються очікуванням, хоча часто–густо не дотримуються масочного режиму, наражаючи сусідів по салону й себе на небезпеку. Пасажири в транспорті поряд із пенсіонерами невдоволені, що старенькі займають місця, потрібні робітникам. І хто у всьому винен? Правильно. Влада! Якщо ж нести більше відповідальності, менше жалітися та нарешті розібратися, хто за що відповідає, результат був би іншим. «Запорозька Січ» спробувала це зробити.
Спроможність влади
На жаль, органи місцевого самоврядування, від яких значною мірою залежать умови життя, не всесильні. Вони діють в межах повноважень, визначених Конституцією та законами України. До того ж витрачають на потреби переважно гроші, які отримали від платників податків.
Основним фінансовим документом будь–якої територіальної громади є місцевий бюджет. У Запорізькій міській громаді, відповідно, бюджет міста. Затверджує його міська рада у складі 64 депутатів. Виконком міськради, своєю чергою, складає та подає на розгляд Запорізької міської ради бюджетні прогнози, складає проєкт кошторису, забезпечує його виконання, звітує про хід та результати реалізації. Тобто відповідальність за основний фінансовий документ міста та його виконання – колективна.
Бюджет формується з кількох джерел. З місцевих податків і зборів, зокрема, єдиного податку, податку на майно, збір за місця для паркування тощо. Основне ж джерело надходжень – загальнодержавні податки, зокрема, на доходи фізичних осіб, 60% якого спрямовується до місцевих бюджетів, а 15% – на рівень області. Суттєво можуть покращити фінансовий стан міста субвенції та дотації з державного бюджету, якщо, звісно, їх виділять під конкретні проєкти. А цим Запоріжжя похвалитися останніми роками не може. Ще одне фінансове джерело надходжень до бюджету міста – неподаткові надходження. Це гроші зі здачі в оренду комунального майна, штрафів, надання ліцензій та дозволів, дохід комунальних підприємств. Бюджет не лише визначає прогноз на надходження коштів, але й показує, на що конкретно підуть ці гроші.
Тож фінансова спроможність міської громади Запоріжжя, як бачимо, залежить від платників податків, тобто економічного стану і спроможності держави та від професійного розподілу надходжень з боку влади.
Громадський транспорт
Для якісної роботи громадського транспорту місцева влада може закуповувати тролейбуси, автобуси, трамваї, фінансувати ремонт тих, які вже є на його балансі, що і відбувається в Запоріжжі.
За останні 4 роки придбано 95 автобусів. З 2016 року місцева влада придбала 10 тролейбусів і 7 тролейбусів з автономним ходом. За 4 роки Запоріжжя також набуло 13 європейських трамваїв, які їздять по різних маршрутах. Також за програмою «Запорізький трамвай» вже зібрані 12 нових трамваїв, взагалі парк комунального транспорту за 4 роки оновлено майже на 70%. Це дозволило істотно поліпшити сферу пасажироперевезень, зробити проїзд в міському транспорті більш комфортним і безпечним. І зупинятися на цьому міська влада не збирається: у планах закупівля ще 26 нових електробусів і 20 автобусів.
Міська влада регулює роботу громадського транспорту. І зараз, коли Запоріжжя увійшло до червоної зони по COVID-19, також приймаються важливі рішення. В умовах розповсюдження інфекції, щоб зменшити скупчення людей на зупинках, рішенням сесії Запорізької міської ради призупинено право безкоштовного проїзду пенсіонерів за віком у громадському транспорті. Адже транспорт є одним з місць активного розповсюдження інфекції, а пенсіонери знаходяться у групі ризику.
Тарифи на тепло
Від рішень міської ради залежить вартість житлово–комунальних послуг, але якоюсь мірою. Місцеві ради мають повноваження встановлювати тарифи на ті комунальні послуги, які надають їхні комунальні підприємства. І це у тому числі послуги з централізованого теплопостачання. Але є велике але.
До 70% у вартості тарифу на тепло складає ціна на газ, що жодним чином не залежить від місцевої влади. А великі неплатежі населення призводять до балансування комунальників на межі збитків.
Проблема ефективності комунальних підприємств не має бути головним болем винятково місцевої влади, а повинна турбувати також і населення, вважають фахівці з місцевого самоврядування. Оскільки мешканці міста Запоріжжя є не лише отримувачами послуг, а і кінцевими бенефіціарами цих підприємств, і саме за рахунок їхніх податків КП утримуються.
В Україні є типовою ситуація, що джерелом поповнення власного капіталу КП є переважно бюджетні асигнування, а не чистий прибуток, як це має бути у підприємства, що функціонує на конкурентному ринку. Тобто КП не забезпечують себе самі, а дофінансовуються з місцевих бюджетів. Так, в Запоріжжі лише 8 з 32 КП мають потенціал до самофінансування за рахунок заробленого прибутку. Решта підприємств є або низькорентабельними і дофінансовуються з міського бюджету, або є збитковими і повністю перекладають свої інвестиційні і поточні потреби на плечі міської влади.
Висновок
Можна скільки завгодно обурюватись на рішення влади. Але набагато ефективніше організувати власну життєдіяльність із врахуванням реалій.
Читайте також: Які депутати увійшли до міської ради Запоріжжя нового скликання