У Нацбанку нагадали запоріжцям, які методи крадіжки грошей з банківських карт найпопулярніші у шахраїв і як від них уберегтися

За перші 5 місяців цього року зі скаргами на шахрайські дії звернулись більше 12 тисяч українців. Зазвичай аферисти використовують стандартні схеми, проте за час карантину з’явились також і нові способи виманити гроші у довірливих громадян. Про це повідомляє пресслужба Національного банку України.

Так, одна зі схем, якою наразі користуються зловмисники – розсилка фальшивих смс-повідомлень від імені Національного банку України про виплату державної допомоги. Для цього вони вимагають повідомити номер своєї платіжної картки, термін її дії та іншу платіжну інформацію. Однак, замість обіцяної 1000 гривень допомоги довірливі запоріжці можуть залишитись з порожнім рахунком. Якщо ви отримали подібне повідомлення, пам’ятайте, що працівники банків не мають права та повноважень запитувати ваші персональні дані, ПІН-коди до платіжних карток, цифри на звороті карти, термін її дії та будь-яку іншу інформацію щодо ваших рахунків. Крім того, у випадку різних нарахувань та державних виплат банки не телефонують клієнтам та не запитують номер платіжної картки, термін її дії та інші персональні дані.

Запоріжцям слід пам’ятати, що не треба:

  • відповідати на сумнівні або підозрілі SMS-повідомлення;
  • переходити за посиланнями, що містяться в таких повідомленнях;
  • дзвонити за вказаними номерами телефонів;
  • повідомляти свої персональні дані: ПІН-код, термін дії платіжної картки та три цифри на звороті картки, паролі, які надходять в смс та пароль до онлайн-банкінгу.

1

Поширеним залишається телефонне шахрайство, коли зловмисники намагаються увійти в довіру до людей та домагаються, щоб потенційна жертва переказала гроші або передала дані своєї картки.  Найпопулярніші сценарії:

“Мамо (тато), я в поліції або у лікарні”

Дзвінок серед ночі від співробітника поліції або лікаря із повідомленням, що ваша дитина потрапила в халепу і потрібно перерахувати гроші на певний рахунок.

Що робити?

  • Покладіть слухавку та спочатку зателефонуйте своїй дитині. Вона, найімовірніше, спокійно спить вдома.
  • Якщо не можете додзвонитися дитині – не поспішайте перераховувати кошти. Попросіть дати слухавку вашій дитині та поговорити з нею. Або скажіть, що можете підвезти гроші до відділку поліції/лікарні, де нібито перебуває ваша дитина.
  • Повідомте своїм батькам та бабусі із дідусем про шахрайську схему із “нічним тривожним дзвінком” та попросіть в такій ситуації спочатку зателефонувати вам.

“Ваша картка заблокована”

У цьому сценарії шахраї представляються співробітниками банку або Нацбанку та повідомляють, що ваша картка заблокована або буде заблокованою. Для того, щоб «розблокувати» її, потрібно повідомити реквізити (термін дії картки, три цифри на звороті картки, SMS-паролі від банку або мобільного оператора) або перейти за вказаним посиланням.

Що робити?

  • Завершіть розмову – це 100% шахрай.
  • Не повідомляйте жодних персональних даних. Справжній співробітник банку ніколи не запитає конфіденційні дані картки, тому що це – порушення закону.
  • Пам’ятайте, що співробітники Нацбанку ніколи та за жодних обставин не телефонують клієнтам банків.

6

“Державна допомога”

Шахрай представляється телефоном співробітником державної установи (будь-якої іншої організації чи компанії) й повідомляє, що на вашу карту будуть перераховані гроші. Для їхнього отримання потрібно повідомити реквізити вашої картки (номер картки, термін дії, та три цифри на звороті картки, SMS-паролі від банку чи мобільного оператора).
Що робити?

  • Завершіть розмову – це 100% шахрай.
  • У жодному випадку телефоном чи особисто не повідомляйте нікому термін дії картки та три цифри на звороті картки, для здійснення платежу достатньо лише 16 цифр номеру картки.

 “Продавець-покупець”

Якщо ви продаєте товари через Інтерне, шахраї можуть представитися покупцем. Після розмови вам обіцяють перерахувати передоплату (або повну вартість товару). Потім вам дзвонить або сам аферист, або його спільник, який видає себе за співробітника банку. У телефонній розмові він намагається переконати вас повідомити реквізити картки (термін дії картки, три цифри на звороті картки, SMS-паролі від банку або мобільного оператора).

Що робити?

  • Завершіть розмову – це 100% шахрай!
  • Не повідомляйте жодних персональних даних. Для перерахунку грошей на картку достатньо назвати лише номер картки – це 16 цифр, які вказані на лицьовій стороні вашої картки. Намагайтесь більшість операцій із продажем та купівлею проводити накладним платежем.

2

“Ви виграли автомобіль, квартиру, мільйон” тощо

Жертві надходить SMS-повідомлення щодо виграшу, більше деталей пропонується дізнатися на сайті або за телефоном.

Людина передзвонює за вказаним номером, де їй пояснюють: щоб отримати свій приз, необхідно сплатити податок у розмірі 1% від його вартості. Для переконливості шахраї можуть створити сайт, на якому є вся інформація щодо “акції” та відгуки попередніх переможців.

Що робити?

  • Завершіть розмову – це 100% шахрай.
  • Не повідомляйте жодних персональних даних.
  • Пам’ятайте! Податки не перераховує отримувач виграшу (вони утримуються з суми виграшу через її зменшення на суму податків).

Якщо ж ви стали жертвами шахраїв, зателефонуйте в Кіберполіцію за номером 0-800-505-170 або зверніться онлайн за посиланням https://cyberpolice.gov.ua/. У випадку сумнівів щодо ситуації також можна зателефонувати на гарячу лінію Національного банку України за номером 0-800-505-240.7

Читайте також: Як запоріжцям змінити власне прізвище, ім’я та по батькові