У Запоріжжі з 2016 року реалізується програма міського голови Володимира Буряка по оновленню транспортної сфери міста
Всього за 4 роки вдалося зробити більше, ніж за попередні 10-15 років: вулицями курсують сучасні автобуси, тролейбуси і трамваї, відкриваються нові маршрути. І при цьому вартість проїзду – одна з найнижчих у країні
Ювілейний маршрут
У Запоріжжі з 1 серпня почав працювати новий маршрут №98, який обслуговується великими автобусами. Міський голова Володимир Буряк після звернень запоріжців поставив завдання управлінню транспорту організувати автобусний маршрут, який з’єднає Південний мікрорайон і аеропорт. За графіком відправлення автобусів з аеропорту – на початку 7 ранку, від зупинки «Пр. 40-річчя Перемоги» – о 5:40. Їхній рух вже можна відстежувати за допомогою додатку «Dozor City». Курсують автобуси №98 із зупинками, зокрема, на вокзалі Запоріжжя-1, автовокзалі, вул. Базарній, Українській, Іванова, на Автостраді, селищах Леваневського і Мокрянка.
Протягом 90 днів маршрут №98 тимчасово обслуговуватиме КП «Запоріжелектротранс». За цей час проведуть обстеження пасажиропотоку та конкурс на обслуговування маршруту. Головна умова для перевізника – наявність автобусів великої місткості. Якщо в конкурсі переможе «Запоріжелектротранс» – він і продовжить працювати на цьому напрямку, в іншому випадку на маршрут «зайде» інший перевізник з великими автобусами.
Тепер гостям міста і запоріжцям, які прилітають в наш аеропорт, не доведеться довго чекати маршрутку і їхати в тісному салоні із валізами і сумками. До аеропорту пасажирів возить великий автобус, в якому місця вистачить усім. Дістатися ним можна основної транспортної магістралі міста – пр. Соборного, щоб пересісти в автобус іншого маршруту.
Транспорт ожив у 2016-му
Перші великі автобуси, про які запорожці мріяли понад 10 років, вийшли на маршрути у грудні 2016-го. Зараз їх уже 95! Це дозволило істотно поліпшити сферу пасажироперевезень, зробити проїзд в міському транспорті більш комфортним і безпечним. І зупинятися на цьому міська влада не збирається: у планах закупівля ще 26 нових електробусів і 20 автобусів.
Нові автобуси сподобалися жителям міста. Перш за все – вартість проїзду в них всього 5 грн. До того ж тепер можна без пересадок дістатися, наприклад, з Шевченківського району в Південний або Осипенківський мікрорайони. Адже останніми роками створені не тільки дублювальні маршрути, а й організовано нові.
Зазначимо, що №98 – 10-й за рахунком маршрут, який в нашому місті відкрили з 2017 року. Раніше були відкриті маршрути №№17, 18, 29, 39, 56, 59, 72, 86, 94. Що важливо: всі автобуси з низькою підлогою, тобто зручні для людей з інвалідністю та мам/тат із візочками.
«Запорізький трамвай» не перестає дивувати
З 2016 року за ініціативою міського голови Володимира Буряка розпочата унікальна програма «Запорізький трамвай». Її високо оцінили не тільки користувачі-жителі міста, але й високопосадовці, зокрема, прем’єр-міністр, політики і нардепи, які колись побували на КП «Запоріжелектротранс» і бачили, як фахівці створюють сучасні і комфортні трамваї.
Вже зібрано 11 нових трамваїв. Перший з 4, запланованих на цей рік, поставлено на рейки днями. Після випробувань та отримання сертифікату він курсуватиме містом. Скоріш за все, його пустять по маршруту №3.
Міський голова Володимир Буряк під час робочого візиту до КП «Запоріжелектротранс» наголосив: «Програма «Запорізький трамвай» триває, хоча коронакриза і внесла свої корективи. Цього року ми запланували зробити 4 вагони, сьогодні виходить на іспити перший з них. Ще один вже в розробці.
Це вже оновлений трамвай, з новим дизайном, новим кузовом. У нас є ліцензія на випуск 50 трамваїв однієї модифікації, зараз хочемо запатентувати цю модель і теж отримати ліцензію приблизно на таку ж кількість».
Начальник трамвайного депо Олексій Шатохін розповів, що цей вагон будувався за новими технічними умовами, тому тепер транспортники повинні пройти всі випробування, отримати протокол, сертифікат і дозвіл Київського Інституту регіонального розвитку комунального господарства. «Новий трамвай – це абсолютно інший рівень комфорту водія і пасажирів! У салоні застосовані композитні матеріали, скловолокно, відштамповані, формовані деталі спеціально для цього вагона. Сидіння анатомічно зручні, виконані з більш щільного матеріалу, кабіна водія простора, освітлення салону – у 2 ряди», – каже фахівець.
Важливо, що програма «Запорізький трамвай» – не лише збір та випуск. Вона включає капітальний ремонт того парку, який є, й закупку капітально відремонтованих трамваїв з європейських країн. «Якщо взяти, що щодня на лінії Запоріжжя виходять понад 50 одиниць трамваїв, то приблизно до 70% із них ми вже відновили. Наступного року закладено в програму закупити 12 трамваїв з Європи, плюс наші 4 відремонтувати, то за наступні 1,5-2 роки трамвайний парк міста Запоріжжя буде повністю оновлений», – впевнений міський голова Володимир Буряк.
До речі, нещодавно трамвай Запоріжжя відсвяткував день народження – рівно 88 років тому за маршрутом «ДніпроГЕС – площа Свободи» вийшов на маршрут перший вагон. За день він перевіз близько 10 тис. пасажирів, багато людей просто виходили на вулицю, щоб побачити дивину.
Але й зараз наші трамваї продовжують дивувати. Понад 30 років працює водієм трамваю Людмила Оспенникова і каже, що у захваті від нового: «Враження – супер! Для водія він дуже зручний, кабіна велика, крісло комфортне, на ньому можна повертатися до пасажирів. Дизайн бокових вікон сучасний, видимість більша. Салон теж більш зручний, на середній двері є пандус для пасажирів з інвалідністю чи для мамочок із дітьми у візочках».
За 4 роки Запоріжжя отримало 13 європейських трамваїв, які їздять по різних маршрутах. І нещодавно Володимир Буряк поставив управлінню транспорту задачу з’єднати трамвайним маршрутом Комунарський і Шевченківський райони через Олександрівський.
Важливо, що в місті впроваджується і електронна форма оплати за проїзд у транспорті. «Перший етап безготівкової оплати в муніципальному транспорті ми запустимо цього року. Спочатку на автобусах, потім у трамваях та тролейбусах, а далі й у приватних перевізників. Думаю, десь у вересні все це розпочнеться», – розповів про плани Володимир Буряк.
Тролейбус – зручно і безпечно
У Запоріжжі триває й оновлення тролейбусного парку. За 4 роки місцева влада закупила 10 тролейбусів і 5 тролейбусів з автономним ходом. У 2016-2019 рр. проведено капітальний ремонт ще 6 тролейбусів. У місті знову – після 10 років забуття – відкрили тролейбусний маршрут на Хортицю. Це не тільки зручно для містян, що живуть у Науковому містечку і багато років просили про відновлення транспортного сполучення між островом і центром міста, а й для тих, хто любить вихідними гуляти на природі. І, звичайно, створення такого маршруту дуже важливе для туристів, які тепер можуть без проблем дістатися на екологічно чистому транспорті Хортиці і своїми очима побачити це диво природи.
А незабаром з’явиться ще один новий тролейбусний маршрут. «Він з’єднає Дніпровський та Хортицький райони, курсуватиме з Бородінського на Бабурку. Тролейбуси мають автономний хід, тож ми зробимо електромережі на невеликій ділянці шляху, близько 4 км – на підйомі, на вул. Істоміна. А іншу ділянку він проходитиме на автономному режимі», – розповів Володимир Буряк.
Зараз між цими районами міста ходять тільки маршрутки, що незручно, враховуючи особливість маршруту. Він пов’язує 2 великі райони і проходить повз міську багатопрофільну лікарню №9 – тому на цій ділянці необхідні великі автобуси. І міський голова Володимир Буряк відреагував на прохання людей.
У Запоріжжі вартість проїзду в електротранспорті одна з найнижчих в країні. Для порівняння – ціни в інших областях*:
- Львів – 7 грн
- Харків – 6 грн
- Дніпро – 6 грн
- Одеса – 5 грн
- Чернівці – 5 грн
- Київ – 8 грн
- Миколаїв – 5 грн
- Чернігів – 5 грн
- Житомир – 5 грн
- Тернопіль – 8 грн
Трохи історії: від дерев’яних – до сучасних
До революції повітовому Олександрівську був лише гужовий транспорт. Автомобілі були дорогими, автомобільним візництвом практично не займалися.
У 1911 році в Олександрівську почалися роботи з організації перевезень електричним трамваєм. Заводчик Нибур запросив бельгійських інженерів для розбудови трамвайного сполучення між містом і санаторієм Александрабад. Однак трамвай в місті тоді так і не з’явився. Про нього «згадали» тільки коли в Запоріжжі будували заводи, і туди потрібно було доставляти робітників. У 1930 році почалося прокладання трамвайної колії від Південного вокзалу, через Шенвізький міст, старе місто, Вознесенівку і до греблі ДніпроГЕС. І 17 липня 1932 року розпочався регулярний рух по маршруту «Площа Свободи – ДніпроГЕС». Вартість проїзду становила 3 ??копійки. За наявною інформацією, перший вагон був… дерев’яним!
Спочатку в господарстві депо підприємства «Трамелектро» значилися 9 вагонів та ремонтна бригада, яка обслуговувала 11 км шляхів.
Читайте також: Запоріжжя будують люди і для людей