Коронавірусні реалії та карантинні обмеження змусили українців купувати продукти в супермаркетах, віддаючи їм перевагу над базарами з розуміння безпеки, асортименту та цін
Проте є вірні прихильники ринків, закохані в атмосферу традиційного базару. «Запорозька Січ» запитала у запоріжців, де вони зараз частіше купують продукти, і чому.
Коли навесні було оголошено повний локдаун, в різних куточках країни фермери та аграрії просто не збирали урожай з полів, бо не було де його продати. Певний час люди змушені були купувати продукти лише у супермаркетах, які почали підвищувати ціни, користуючись своїм монопольним становищем на продуктовому ринку. Коли ринки відновили роботу, вони швидко перелаштувати свої правила та запровадити усі заходи безпеки. Але повернути свого покупця в тому обсязі, що був до пандемії, вже складно. Люди звикли до магазинів, а дехто просто береже себе від інфекції і не хоче йти в місце великого скупчення людей, яким є ринок.
Наше опитування показало, що свої прихильники у базарів залишилися, але у великих магазинів прихильників все–таки більше. Проте слід зауважити, що цей матеріал не є соціологічним опитуванням, а лише вивченням думок запоріжців.
Для України закриття ринків – це фактично банкрутство для переважної кількості виробників. Тому що 80% невеликих фермерських, аграрних господарств реалізують свою продукцію на ринках. Тоді як у країнах ЄС, навіть у сусідній Польщі, виробники створюють кооперації та мають змогу увійти до великих торговельних мереж.
Чим супермаркети перетягують покупців з базарів?
Про свої вподобання в закупівлі продуктів нам розповіли самі запоріжці.
У пенсіонерки Людмили Миколаївни наповненням холодильника завжди займався чоловік. Робив він це виключно на базарах. В нього там були «свої» продавці, у яких завжди гарний товар. Але коронавірус дуже налякав літніх людей і все змінив в їхньому сімейному укладі життя. Зараз подружжя ходить за продуктами виключно до магазинів. Кажуть, що радіють акціям та знижкам, проте дуже скучили за домашнім сиром, молоком та сметаною, які можна купити лише на базарі. Але поки триватиме карантин, вони туди ані ногою. До того ж скасували безплатний проїзд для пенсіонерів, а це теж важливо.
45-річна швачка Тетяна каже, що на ринки не ходить вже багато років, і коронавірус тут ні до чого. Вона купує продукти в популярних супермаркетах, вишукуючи акції на потрібні товари. Жінка вважає, що таким чином вона економить – і гроші, і свій час.
Домогосподарка Наталія купує продукти і в супермаркеті, і на ринку: в першому завжди можна знайти акційний товар, а на базарі приємний сам процес спілкування з продавцями. «Взагалі–то на ринку люди привітніші, завжди порадять, що смакуватиме краще, що свіжіше. Ба більше, на ринку багато домашньої продукції, а у супермаркеті одна хімія», – зазначила вона.
Юрист Ірина поділилася, що буває на оптовому овочевому базарі раз на рік – восени, коли закупає для своєї родини на зиму картоплю, моркву, цибулю. Кожен день вона заходить за продуктами до магазинів, що по дорозі до її дому. «На відміну від базару, тут тепло, чисто, комфортно. Ніхто не обважить, не буде скандалити, грубіянити. Знову ж, якість товарів гарантована», – розповіла жінка.
Тренер оздоровчої гімнастики Лариса відвідує Критий ринок виключно коли їй треба купити улюблений чай, каву або оливкову олію. Вивчивши пропозиції, вона дійшла висновку: те, що їй потрібно, в супермаркетах коштує набагато дорожче.
Молодий пенсіонер Олександр Петрович розповів, що на базар виходить лише за чимось екзотичним, чого не купиш в супермаркеті. Наприклад, за домашньою качкою чи гускою, свіжою рибою із бочок, домашнім медом, який купує багато років у одного й того ж продавця. Влітку і восени чоловік любить купувати на ринку фрукти та овочі у дачників. На його думку, тут вони все ж таки смачніші та екологічніші, ніж в магазинах.
Покупки в Інтернеті
До речі, пандемія коронавірусу призвела до такої тенденції, що українці все більше стали купувати товари, у тому числі і продукти харчування, в онлайн–магазинах.
Як свідчать результати дослідження GfK та OLX, кожен третій Інтернет–користувач в Україні купує товари онлайн, близько 82% при цьому здійснювали від 5 до 20 покупок в мережі за останній рік, а ще 17% – понад 20. До ТОП 3 товарів, які купували найчастіше, потрапили: побутова техніка – 45%, одяг – 43%, косметичні товари і парфумерія – 37%.
Всі українські торговельні мережі констатують суттєве збільшення онлайн–замовлень. У сервісі доставки продуктів із супермаркетів Zakaz.ua (він співпрацює з мережами магазинів Metro, Ашан, Фуршет Novus і МегаМаркет) кажуть, що під час жорсткого карантину в середньому щохвилини в систему надходило одне замовлення.
Читайте також: