Наше Запоріжжя славиться своєю історією, стровинною архітектурою. Та можна з усією впевненістю сказати, що частина споруд не відповідає своїй історичній цінності, зовнішній вигляд їх первинних фасадів змінився, що пов’язано зі всілякими їх переплануваннями та ремонтами. Тож як можна покращити історичне обличчя міста? Про це йшлося на засіданні «круглого столу» у Запорізькій торгово-промисловій палаті», організованому координатором Агентством регіональних ініціатив, за участі керівників, фахівців, депутатів Запорізької міськради та представників громадських організацій. Тут були розглянуті суттєві питання, зокрема, як фасади будівель могли перетворитися в рекламну веселку, що зробити з нестандартними кіосками та як суттєво покращити зовнішній вигляд Запоріжжя для туристичної привабливості. Тож, про все по порядку.
– Щодо питання розвитку міста,- відкрив засідання перший заступник Запорізького міського голови Сергій Мішок,- зараз проходить інвентаризація, і я сподіваюся, що по її результатах будуть якісь пропозиції та зміни комплексної схеми. Треба суттєво підійти до комплексної схеми міста, упорядкувати її.
За «круглим столом» також відзначили, що зараз іде інвентаризація, яка триватиме чотири місяці, вже є перші результати, відповідне рішення виконкому. Так, минулого тижня було відізвано 56 паспортів прив’язки по результатах інвентаризації, куди увійшли тимчасові споруди, встановлені незаконно. Тоді як у Запоріжжі дійсно є райони, наприклад Верхня Хортиця, де навпаки магазинів не вистачає, на відміну, скажімо, від проспекту Металургів чи Анголенка (вул.Базарна).
-Я щойно зустрічався з послом Індії,- підтримав розмову заступник міського голови Валерій Еделєв,- де також йшла мова про підприємництво, і посол цікавився розвитком бізнесу в Запоріжжі. Що ж стосується тимчасових стаціонарних об’єктів, справа не в тому, багато в нас їх чи мало, а чи знаходяться вони в потрібних місцях, в потрібній кількості та концентрації. При цьому у нас зараз зареєстровано 175 відсотків від необхідного таких об’єктів, тож цю проблему треба вирішувати в комплексі та прозоро.
Також йшла мова щодо розвитку програми «Купуй Запорізьке» та «Рідний край», де вже 35 виробників готові інвестувати кошти в нові об’єкти. Керівник громадської організації «Купуй Запорізьке» Олексій Пучков розповів, що зараз деякі підприємці, прикриваючись цим брендом, встановлюють тимчасові споруди в різноманітних місцях Запоріжжя без будь-яких документів, не маючи до цього проекту ніякого відношення. У рамках проекту у місті встановлено всього 20 кіосків, видано до 60 паспортів прив’язки на їх розміщення. Це не багато для міста з понад 2,5 тисячі тимчасових споруд. А Сергій Мішок додав, що зараз існує підписаний раніше Меморандум між владою та місцевими виробниками, який треба виконувати. Якщо тимчасові споруди діють з дотриманням умов Меморандуму, то ніяких претензій до них не може бути. Є деякі питання по вибору місця для таких кіосків, їх установці, але все вирішується в робочому порядку.
– Архітектура – це як дзеркало епохи,- продовжив тему архітектор та керівник архітектурної майстерні Юрій Лукашов,- і як тільки зростатиме економіка, підприємці автоматично перейдуть в капітальні споруди: торговельні точки та супермаркети.
Далі Валерій Еделєв на власному прикладі розповів, як вони свого часу реконструювали центральний проспект міста, відвівши головне місце в цьому архітектурі.
– На жаль, час назад не повернути,- зазначив Сергій Мішок,- потрібні всі необхідні документи. Нам треба вирішувати питання або в судовому порядку, що практично нереально, або виробити відповідну стратегію. Бо час плине, замість одного бізнесу приходить інший. Змінюється реклама, малі архітектурні форми, ми приводимо всі споруди до діючих паспортів, цивілізовано. Треба ставити завдання архітекторам та проектувальникам, щоб вони зібралися і були з нами «в одному човні». Ми не будемо налаштовувати проти себе підприємців та пересічних громадян. При цьому треба, щоб людина, відкриваючи свій бізнес, добре розуміла, що вона нестиме при цьому ще й відповідне соціальне навантаження.
Перший заступник міського голови також відзначив, що на фасад кожної історичної історичної споруди діють паспорти, однак за останні роки багато фасадів змінили свій зовнішній вигляд через ремонти, реконструкцію та розміщення зовнішньої реклами. Збереження історико-культурного вигляду в першу чергу стосується ділянок історичних забудов. В рамках внесення змін до Генплану, треба заповнити істотко-архітектурний опорний план збереження старовинних забудов. На думку Сергія Мішка в Запоріжжі, за прикладом інших міст України, треба затвердити єдині правила утримання фасадів споруд і, при можливості, привести історичні споруди до їх колишнього вигляду.
Його підтримали учасники заходу, відзначивши, що зовнішній вигляд тимчасових споруд також повинен відповідати архітектурному стилю того району міста, де вони встановлені. Можливо треба затвердити окремі архетипи кіосків для історичних міст забудови.
За даними виконавчого директора Запорізького представництва «Асоціації операторів зовнішньої реклами України» Юрія Ловчикова, головну проблему зовнішнього вигляду міста складає також незаконно розміщена реклама. При цьому Юрій Лукашев відзначив, що зовнішня реклама часто не відповідає естетичним вимогам через відсутність відповідних дизайнерів. На думку депутата міськради, голови депутатської комісії з питань депутатської діяльності, регламента, законності, правопорядку та попередження корупції Андрія Согоріна, треба зменшити формат рекламних конструкцій, в першу чергу в центрі міста, зокрема – проспекті Соборному. Адже таких величезних біг-бордів навіть у Києві немає. А на думку Валерія Еделєва, на центральних вулицях треба переходити від біг-бордів до електронних рекламних табло. Приміром, в розвинутих Європейських країнах на головних вулицях мало зовнішньої реклами, а де вона розміщається, то неодмінно відповідає сучасним вимогам і зовнішньому вигляду міста.
Автор: Євген ПАНТЕЛЕЄВ