Як правильно подати скаргу до НСЗУ: алгоритм дій. 

Подача скарги до Національної служби здоров’я України не є лише формальністю, – стверджують у Нацслужбі здоров’я.

Протягом поточного року зареєстровано 1 080 звернень від пацієнтів, що стосуються отримання медичної допомоги.

Найчастіше скарги надходять через відмову у наданні послуг, які передбачені Програмою медичних гарантій (28,8%), а також через вимагання коштів за послуги, витратні матеріали та лікарські засоби (23,9%). Така практика є незаконною, оскільки вартість медичних послуг сплачується НСЗУ закладам з договором.

«З початку 2024 року пацієнти з Запорізької області подали 28 скарг щодо порушення їхніх прав у 17 лікарнях. Важливо розуміти, що подача скарги – це можливість зробити свій внесок у вдосконалення медичної системи. Медичні установи, на які часто надходять скарги, перебувають під особливим наглядом НСЗУ. Кожен випадок порушення прав пацієнтів має свої особливості, але важливо, щоб пацієнти не мовчали, коли порушуються їхні права або вимагаються додаткові кошти за медичні послуги, які вже оплачені державою», – наголошує заступниця директора Східного міжрегіонального департаменту НСЗУ Наталія Шуліка. 

Завдяки зверненням щодо порушень у лікарнях, з початку року НСЗУ вдалося поновити право 61 пацієнта на допомогу за Програмою медичних гарантій.  

Найбільше скарг надійшло на адресу КНП «Запорізька обласна клінічна лікарня»: 10 звернень. По 3 скарги до НСЗУ подали на КНП «Міська лікарня екстреної та швидкої медичної допомоги» та КНП «Міська лікарня №6» Запорізької міської ради.

Найчастіше пацієнти області скаржаться на вимагання коштів за надання медичних послуг. Таких скарг  НСЗУ отримала 13. Вісім звернень надійшло  на відмову у наданні послуг, передбачених Програмою медичних гарантій.

Серед іншого, люди також скаржаться на неякісні послуги, або послуги, надані не в повному обсязі і створення фіктивних декларацій.

 “Чим більше пацієнт надасть доказів щодо порушень з боку закладу, наприклад, чеки за придбані ліки, чи оплачені послуги з лікування або діагностики, фото і  відео, тим більше шансів поновлення права пацієнтів на безоплатну медичну допомогу”, – додав Тарас Стеценко, заступник начальника відділу роботи зі скаргами пацієнтів.

Як діяти пацієнтам у разі порушення прав? 

1.Звернутися зі скаргою до головного лікаря. 

2.Якщо головний лікар не вирішує проблему — звернутися зі скаргою до місцевого департаменту охорони здоровʼя.

3.Залишити скаргу через електронну форму на сайті НСЗУ в розділі “Громадянам”.

Також залишити скаргу можна у декілька способів:

— За безкоштовним номером контакт-центру 16-77. Оператор гарячої лінії зафіксує скаргу та допоможе оформити звернення.

— Надіслати офіційний лист на електронну пошту: info@nszu.gov.ua.

— Надіслати лист на поштову адресу НСЗУ: проспект Степана Бандери, 19, м. Київ, 04073.

— Написати звернення на особистому прийомі громадян.

Що варто вказати в скарзі?

1.Зазначте прізвище, ім’я та по батькові пацієнта, дату народження.

2.Зазначте дату події, викладеної  у скарзі.

3.Правильно вкажіть назву лікарні.

4.Напишіть посаду, прізвище, ім’я та по-батькові особи, яка вимагала оплату за медичні послуги, ліки чи інші матеріали чи відмовлялася надати послугу.

5.Детально опишіть ситуацію, яка з Вами сталася.

6.За можливості зазначте суму коштів, яку вам довелось витратити, або яку з вас вимагали. За наявності додайте копії чеків на ліки чи медичні послуги.

7.Вкажіть свої контакти, які допоможуть з вами зв’язатися: номер мобільного чи стаціонарного телефону, електронну адресу, поштову адресу. Аби скарга мала позитивний результат — важливо надати якомога більше фактів та доказів вимагання коштів (чеки, фото чи відео, імена медпрацівників, які вимагали кошти).

Це допоможе встановити факт вимагання та повернути пацієнту кошти.