Досить серйозне господарство знаходиться зараз на балансі міського комунального підприємства «Запоріжелектротранс»: 126 трамваїв, 102 тролейбуси, 85 одиниць обслуговуючої техніки, зокрема, контактні машини, екскаватори, бульдозери і вся допоміжна техніка.

Вся вона підпорядкована основному завданню – перевезенню пасажирів у Запоріжжі. На ринку перевезень це комунальне підприємство є найбільшим та найпотужнішим підприємством міста.  Останнім часом Запоріжжя почало програму оновлення громадського транспорту. Вперше в історії міста відкрита така програма, затверджена міськрадою під егідою Запорізького міського голови.

Коли мер особисто піклується про громадський транспорт

– Нещодавно Володимир Буряк приїжджав на наше підприємство, – розповідає генеральний директор «Запоріжелектротрансу» Юрій Папач, – дивився наші потужності, вагоноремонтні майстерні. Дізнався, що вся стара техніка практично віджила свій вік, і наказав мені надати програму оновлення та капітального ремонту рухомого складу парку.

За даними Юрія Володимировича, один новий трамвай в Україні коштує 15-20 млн грн., тому чотири роки тому вони уклали договір про співробітництво з ПАТ «Мотор Січ», за яким моторобудівники інвестували «Запоріжелектротрансу» вісім мільйонів гривень на капремонт 25 (!) трамваїв. При цьому ремонтники брали старий трамвай, повністю його розшивали, відновлювали ходову частину, салон, електроніку, рухомі та нерухомі механізми, подовжуючи таким чином життя трамваю мінімум на п’ять років. Тоді сума ремонту складала півмільйона гривень, зараз – 900 тисяч, які не входять в жодне порівняння навіть з 15 млн грн. на новий трамвай.

– Тільки два заводи в Україні, разом з нашим київським, мають такі потужності вагоноремонтних майстерень, – продовжує Юрій Володимирович, – куди одразу можуть зайти на капремонт 15 вагонів. Рідко зустрінеш подібні трамвайні депо в Україні. Тому ми запропонували меру свою програму, повністю економічно узгоджену, на капітально-відновлювальні ремонти. До кінця року таким чином ми плануємо відновити вісім вагонів та чотири тролейбусні машини. Для цього нам потрібно 15 млн грн., питання про виділення яких ми винесемо на серпневу сесію міськради, а зараз тривають депутатські слухання наших економічно обгрунтованих пропозицій, і  я думаю, депутати нас підтримають, а голова міськради вже ухвалив наші починання, бо є величезна економія для міського бюджету, а рухомий склад все одно треба ремонтувати, бо їздити на старому дуже важко, витратно, а то й неможливо. Це що стосується капремонтів.

Як поповнюють тролейбусний парк

Крім того,  2016 року Запоріжжя придбало шість нових тролейбусів у парку Дніпра – з кондиціонерами в салонах і кабіні водія, з низькою підлогою, пристосовані для перевезення людей з обмеженими можливостями, повністю з німецьким  обладнанням. Це –  чудова машина зразка «Євро-5». Тобто пішли також і шляхом оновлення мобільного складу. На цьому транспорті пасажири із задоволенням їздять, тож вирішили наступного року придбати ще 20 нових тролейбусів, заклавши ці кошти в бюджет 2017 року.

– А цього року мерія виділила  11 млн грн., на які ми закупаємо тролейбуси європейських зразків, –  каже Юрій Папач. – Нам запропонували бувші у вжитку «Шкоди», «Мерседеси», «МАНи», австрійські «КРАФТи» за ціною 1,1 млн грн. за машину. Та ми вирішили придбати саме «Шкоди», бо дніпропетровські тролейбуси «ЮМЗ», якими ми користуємося, фактично ідентичні в ремонтній базі та обслуговуванні зі «Шкодами», вже є відповідні запорізькі фахівці, які не будуть мучитися з ремонтами і швидко засвоять чеську продукцію. А що таке для нашого міста ще 10 добротних тролейбусів? Хтось скаже, мовляв, набираємо «секонд-хенд», але я не погоджуюсь з цим, бо ці європейські машини із задоволенням беруть румуни, болгари, казахи, та й весь світ на них їздить, бо в Європі більше 10 років експлуатувати нову техніку не можна, а в нас вона ще мінімум 15 років послужить, бо, повірте, стан її відмінний через тамтешні хороші умови експлуатації, дорожнє покриття, контактну мережу, та й взагалі регламентні роботи цих тролейбусів настільки педантичні та точні, що в цю машину ще кілька років ми не заглядатимемо. Тому навіть якось незручно називати таку техніку «вчорашнім днем», бо ці тролейбуси сучасні та прості, зручні, економні в експлуатації.

Без великогабаритних автобусів не обійтися

Наступна міська програма – це закупівля 10 автобусів великої місткості, на 100 місць кожен. Ніколи раніше подібної програми в Запоріжжі не було, і тільки в цьому році вона була прийнята. «Запоріжелектротранс»  щойно захистили її на бюджетній, комісії життєзабезпечення, пройшли депутатську групу, екологічні вимоги. Не можна сказати, що хтось був проти програми закупівлі великогабаритних автобусів, але сумніви у деяких депутатів були, бо мова йдеться про виділення з бюджету 32 млн грн. Такої великої суми ще ніколи міський транспорт не отримував. А в «Запоріжелектротрансі», крім трамваїв і тролейбусів, є й власний автопарк, який поповниться десятьма «МАЗами». Кілька таких автобусів їздять по 38-му маршруту в Хортицький мікрорайон. Під час літньої навігації «Запоріжелектротранс» обслуговує також шість причальних понтонів, вивозячи людей на дачі та городи автобусами, які доводиться знімати з маршрутів. Тому міська влада і вирішила закупити місткий транспорт «Євро-5» з низькою підлогою, чудовими м’якими сидіннями та кондиціонером салону. Такого навалу перспектив на «Запоріжелектротранс» раніше ніколи не було, як і подібних інвестицій.

Напряму співпрацюють з підприємствами

Останні чотири роки допомагала транспортникам «Мотор Січ» на чолі з В`ячеславом Богуслаєвим, і цей досвід ухвалив Запорізький голова, уклавши міську програму капітальних ремонтів. До того ж, «Запоріжелектротранс», крім рухомої техніки, має 30 підстанцій, 110 кілометрів залізничних колій, обслуговує промзону міста.

Справа в тому, що Запоріжжя є промисловим містом, і його будівництво почалося з заводів, відтак – житлом для їх обслуговування. Тому трамвайна лінія проходить повз всю промзону. Робітників з заводів вивозить «Запоріжелектротранс», бо жоден приватний перевізник не здатний «потягти» таку масу людей, тоді як один вагон бере до 90 осіб, а система (два щеплених) – вдвічі більше, тому «в годину пік» на лініє одразу працюють 90 вагонів. Що стосується промзони, «Запоріжелектротранс» плідно співпрацює з профспілковими комітетами «Запоріжсталі», «Дніпроспецсталі», «Коксохіму», феросплавного заводу, регулюючи умови подачі транспорту позмінно на виробництво. Це комунальне транспортне підприємство датується з міського бюджету, основними наповнювачами якого є місцеві заводи, з якими транспортники мають прямий зв’язок. У свою чергу, на знак подяки промисловці готові допомагати транспортникам. Зокрема, «Запоріжсталь» – коліями та металом для ремонту трамваїв.

Будемо не гірші за киян

Наступний проект, який впроваджує «Запоріжелектротранс» – це GPS-навігація та GPS-контроль на весь транспорт. Ця програма також вже презентована за підтримки Запорізького міського бюджету. Її вартість – 4,5 млн грн. На першому етапі на 2,5 млн грн. GPS-датчиками буде обладнаний весь рухомий транспорт, придбають також вісім великих інформаційних табло на найбільші зупинки: «Запоріжжя-1», «Автовокзал», «Ун. «Україна» та «Пл. Маяковського» в обох напрямках, щоб людина, стоячи на зупинці, бачила на табло, коли прийде транспорт. На другому етапі, таким чином, будуть обладнані всі зупинки. Можна також керуватися в цьому плані по мобільному телефону, зайшовши в он-лайн, навіть будучи вдома. Це прогресивно, приміром, в Києві ця програма успішно діє, тоді як «Запоріжелектротранс» два останні роки стабільно тримає друге місце по Україні в рамках змагань з економічних показників технічної оснащеності й інвестиційних програм.

– Це говорить про те, – впевнений Юрій Папач, – що місто бачить нас, знає й розуміє. А ми чітко і конкретно витрачаємо кошти, щоб потім відзвітувати перед громадою про якісний міський транспорт, який є обличчям міста. Бо перше, що бачить людина, прибувши в Запоріжжя – це залізничний чи автовокзал, а від того, в який громадський транспорт сідає, залежить її настрій. Ось такі величезні амбіції ми маємо на все це. До речі, 2016 рік є тільки початком, а наступного року, крім оновлення рухомого складу, зробимо належно вісім переїздів: нові колії зі шпалами будуть виведені на рівень дороги, для зручності та швидкості транспорту. Всі ці роботи чітко тримає на контролі мер, який поставив чергові завдання на останній нараді. Будівництвом займається УКБ міськвиконкому, а «Запоріжелектротранс» виступає підрядником. Виділено також 1,5 млн грн. на заміну контактної мережі та опори на греблі «Дніпрогесу». Вже отримано кошти та проведено тендери, закуплено матеріали, щоб до середини серпня в нічний час, щоб не заважати місту, буде замінена контактна тролейбусна мережа. Одне віття вже прокладене, залишилося зворотного напрямку, заміна опори та розміщення красивих світильників. Наступний етап – це Жовтневий підйом трамваєм напряму безшумною колією від «Запоріжжя-1» правою гілкою повз військову комендатуру на вулицю Жуковського з виходом на Шевченківський ринок.

Дбають про людей

«Запоріжелектротранс» має два тролейбусні парки, одне депо, тут працюють 1850 робітників, які мають власну базу відпочинку «Південна», де щороку, на відкриття сезону, відпочивають ветерани, інваліди, учасники бойових дій, АТО, чорнобильці та інші пільгові категорії. На підприємстві постійно проводяться конкурси художньої самодіяльності, проводяться змагання водіїв на «кращого по професії». Транспортники самі полюбляють грати в футбол (їх команда виборола  «бронзу» в обласних змаганнях) і створюють належні умови для вболівальників. Так, біля нещодавно створеної футбольної фан-зони «Євро-2016» проходить тролейбусна лінія, на яку вони формують подачу транспорту, щоб вболівальники могли спокійно доїхати додому після матчів у всіх напрямках: на Піски, Космос, Осипенківський та Бородінський мікрорайони. Останній тролейбус відходить о 00:30.

– Хочу сказати одне, – продовжує Юрій Папач, – наш колектив перебуває зараз на великому піднесенні через усі ці перетворення, коли нам допомагає місто, підприємства. Люди стали працювати з величезним ентузіазмом, бо не все вирішують тільки гроші. Потрібний також відповідний настрій колективу, коли людина бачить, що її праця потрібна людям – це чудово. Ми в свою чергу відремонтували в парках душові, привели до ладу санвузли, видаємо робітникам згідно з колдоговором мило, молоко, щойно поставили шість сатураторів з газводою та наступного місяця поставимо ще чотири. Приємно попити холодної «газировки» влітку. Збудували також новий медпункт, добудовуємо диспетчерську в депо, ставимо нову імпортну мийку вагонів «Кьорхер» у депо-1, де раніше мили транспорт шлангами. Зробили власну швейну майстерню, де шиємо рукавиці, жилети, сидіння та обшиваємо салони. Тут працюють інваліди й ті, хто перебуває на легкій роботі. Маємо і власний учбовий комбінат, де в групі навчаємо 10 водіїв. Всі учні отримують мінімальну зарплатню, так звану стипендію. Прикметно, коли ми отримали нові тролейбуси, до нас «потяглися» люди. Коли випустили нові трамваї – те саме. А от коли транспорт старий та «вбитий» – бажаючих працювати на ньому немає. Молодих майстрів, начальників маршрутів, інженерів парків набираємо в нашій «машинці» та «моторівському» коледжі. Є в нас і ветеранська організація, один з кращих профспілковий комітет. Вважаю, що зараз на жодному запорізькому підприємстві  немає таких соціальних проектів, як на нашому.

– А що народ говорить про створені зараз умови праці? – запитую начальника вагоноремонтних майстерень депо-1 Юрія Теслю.

– Головне, щоб робота була, – відповідає Юрій Олександрович, тримаючи щойно доставлені запчастини, – а чим більше до нас надходить нової техніки, тим простіше працювати на ній, замість того, щоб збирати з відпрацьованого матеріалу ті ж трамвайні вагони. Адже нове – воно завжди якісніше, краще ходитиме, що неодмінно скажеться на безпеці пасажирів та й легше в обслуговуванні.

– А як вам стало зараз працювати після всіх цих перетворень на підприємстві?

– Нам ще багато чого треба зробити, щоб побутові умови стали ідеальними. Хоча, звичайно, робітники дуже вдячні за газовану воду, ремонт у душових. Ще хотілося б дахи цехів відремонтувати, та й побутові приміщення не всі приведено до ладу. Процес тільки пішов, тож ми сподіваємося, що він так і тривати надалі.

– У хороший бік тривають всі ці перетворення, – підтримав розмову електромонтер по ремонту та обслуговуванню електрообладнання Володимир Лушкін, – і мені дуже подобається, що наше керівництво дбає про людей, за це їм великий плюс. Бо дійсно приємно попити в спеку газводи чи помитися в новенькій душовій. Але ще треба довести до ладу диспетчерську, щоб люди були в одному місці, а так все, здається, нормально.

– Профспілковий комітет разом з керівниками підприємства постійно організовує для транспортників всілякі свята, – розповідає заступник голови первинної профспілки організації «Запоріжелектротранс» Олег Переверзєв, – не забуваємо й про ветеранів виробництва. Так, перший безплатний заїзд на нашу базу відпочинку завжди за ними. Щойно там відпочили й наші хлопці-учасники АТО. Влітку проводимо також на підприємстві спартакіади з волейболу, міні-футболу, одним словом, життя триває.

Євген ПАНТЕЛЕЄВ