За останній час в Запоріжжі відбулося чимало змін у транспортній сфері: якісь маршрути прибирають, якісь – додають, а по всьому місту планується впроваджувати великі автобуси. Такі рішення викликають як схвалення містян, так і критику. Але однозначно є нерозуміння щодо деяких моментів. «ЗС» звернулася до начальника управління транспорту Запорізької міськради Олександра Власюка, аби розібратися в цих питаннях.
– До 22 червня в місті ліквідують вісім маршрутів. Нагадаємо для читачів, це маршрути № 77 «вул. Олімпійська – Завод «Запоріжкабель»; № 9 «вул. Олімпійська – вул. Б. Завади – вул. Олімпійська»; № 56 «вул. Воронезька – Вокзал Запоріжжя-І»; № 68 «пр. Металургів – Комбінат «Запоріжсталь»; № 68а «пр. Металургів – Завод «Дніпроспецсталь»; №78 «Сімферопольське шосе – Авторинок»; № 85а «Набережна – вул. Європейська »; № 98 «вул. Рубана – Автостанція № 3 – вул. Рубана». Чому прибирають саме їх?
– Усі маршрути, які ми зараз закриваємо, або мають слабкий пасажиропотік, або дублюють інші маршрути. Наприклад, на 98-ому маршруті взагалі працював один автобус, який вранці відвозив людей, а ввечері привозив. Тут проходить 10-ий маршрут, поруч йде 87-й. Не думаю, що ліквідація маршруту №98 позначиться на комфорті пасажирів.
А ось інформація про те, що ліквідують «дев’ятку» наробила чимало галасу, оскільки маршрут користується великою популярністю у жителів Шевченківського району. Визнаю, тут є і наша вина, тому що ми не донесли до людей, що 9-ий маршрут насправді допоміжний і повністю дублює маршрут 9-А, який є домінуючим.
За договором на 9-му маршруті мають їздити тільки чотири автобуси. А ось за маршрутом 9-А закріплено двадцять автомобілів.
Як сталося, що в Запоріжжі було створено два абсолютно однакових маршрути, думаю, ні для кого не секрет. Багато років тому на ньому працював один легальний перевізник, а один перевозив пасажирів нелегально. І вже потім, щоб якось легалізувати його, створили дублюючий маршрут. Між цими перевізниками постійно були конфлікти через те, що кожен намагався забрати собі більше пасажирів.
Більш того, «дев’ятка» виводила на маршрут значно більше машин, ніж у неї було прописано в договорі. Таким чином, я прийняв рішення маршрут ліквідувати. На червневий виконком ми готуємо проект рішення про перейменування маршруту 9-А просто в «дев’ятку». Оскільки маршрут популярний, а транспорту тепер на ньому, по суті, менше, ми плануємо збільшувати там клас автомобілів.
Маршрут № 77 також не виконав умови договору і мав низький пасажиропотік. З ним конкурує маршрут № 76. Спочатку «77» планувався як домінуючий. За договором на ньому повинні були працювати 18 автомобілів, серед яких великогабаритні автобуси: «Богдани», «Рути» і кілька «Спринтерів». Але в підсумку на ньому працювало тільки сім «Спринтерів».
Навпаки, «76», у якого в основному були спринтери, ввів кілька «Богданів», щоб не руйнувати економіку перевізника-сусіда. Але це не завадило йому розвиватися і зайняти лідируючу позицію.
Подібна ситуація з 68 і 68-А. Там, де один маршрут був трохи довшим за інший, ми плануємо просто продовжити той, що залишився.
– Ви говорите, що основний стратегічний напрям – оновлення маршруток на транспорт великої місткості. Зараз пройдуть конкурси. Швидше за все, не всі перевізники одразу зможуть знайти великі автобуси. Для їх придбання необхідні кошти. Чи може через це подорожчати проїзд?
– Підвищення тарифу неминуче. Перевізники скаржаться, що нинішні тарифи в основному йдуть на паливо і на зарплати, грошей для розвитку не залишається. Я думаю, десь до вересня ми вийдемо на тариф 5 гривень.
У мене лежать цілі папки документів від перевізників, які подають свої розрахунки на перегляд тарифів. Всі ці папери, перш ніж потрапити на виконком, повинні пройти узгодження.
У минулому році закінчувався тимчасовий тариф на п’яти маршрутах. Потрібно було зробити постійний тариф. Перевізники дали економічне обґрунтування, в якому, наприклад, економіка в маршрутному режимі одного – становить 7,68 грн, але людина погодилася на 5 грн. За іншими маршрутами економічне обґрунтування склало 5,17 грн, але перевізник виявив бажання возити по 4 грн, оскільки розуміє, що за 5 до нього ніхто не сяде, бо по місту проїзд коштує 4 грн. «Спринтери» сильно б’ють по економіці. Підніметься проїзд і в «Електротрансі».
– Звідси одразу напрошується питання, скільки ж насправді пільгових місць в маршрутках і які категорії пенсіонерів можуть на нього розраховувати?
– У маршрутках не обмежена кількість пільгових місць. Водій за законом повинен перевозити кожного пільгового пасажира. Це прописано і в наших з перевізником договорах, які складені відповідно до закону. Згідно з цим же законом всі категорії пенсіонерів мають право на безкоштовний проїзд. Звичайно, «приватнику» не вигідно перевозити всіх пільговиків безкоштовно, ось вони і придумали собі одне-два пільгових місця. Про цю проблему можна буде забути тільки коли вдасться переглянути компенсацію за пільговиків з міського бюджету.
– Чи проводяться якісь роботи по нелегалам?
– Так, із середини минулого року у нас працювала група по 52-ому маршруту. Там працювало 7 нелегалів за підробленим договором нібито з ректором університету, що це нерегулярні перевезення. Чекаємо рішення суду, щоб побачити кінцевий результат нашої роботи – 17 тисяч гривень штрафу.
До речі, коли у нас пройде конкурс перевізників, з літа я почну звертатися в поліцію, щоб ті працювали над контролем пасажирів, що стоять у маршрутках, аби «Спринтери» не створювали конкуренцію автобусам.
– Кілька місяців тому в Запоріжжі запустили маршрут № 18 з великими автобусами. Чи виправдав він очікування?
– У перший місяць результати були невтішними, але люди потихеньку дізнаються про нього й активніше користуються автобусами. У третій місяць роботи маршруту ми вже маємо щоденну виручку близько 14 тисяч гривень.
Коли проїзд в місті підвищиться, тариф на 18-му маршруті ми піднімемо до 4 грн. Але вже сьогодні можна сміливо говорити, що цей маршрут вигідний.
– Які нові маршрути відкриються?
– Ми плануємо «накатати» 52-й маршрут від Запоріжжя-I до Нікопольського шосе і 48-й – це маршрут з Бабурки на Осипенківський. Протягом трьох місяців перевізники будуть накочувати маршрути, після чого буде зрозуміло наскільки вони доцільні й чи варто їх залишати.
Зараз ми готуємо техпаспорт, потрібно здійснити пробний виїзд. Комісія ще переглядає всі зупинки. Поки що на ці маршрути запустять спринтери, щоб зрозуміти чи поїдуть по ним люди. На конкурс же будуть виставлятися «Богдани» та великі автобуси.
Але все буде залежати від пасажиропотоку. Накатка маршруту – справа збиткова й важка. Не кожен перевізник на це погодиться. На новий, тестовий маршрут ми можемо поставити тариф тільки 3 грн, інакше, можливо, ніхто на нього і не сяде, оскільки маршрут незрозумілий.
Перевізнику потрібно буде намагатися вийти хоча б у нуль. Але до травневих свят ми вже підпишемо договір із перевізником. Дуже важливо, щоб він подивився, що відбувається на маршруті влітку, адже багато жителів узагалі з міста поїдуть. Літній сезон все покаже.