Останньої неділі жовтня в Україні відзначають День автомобіліста, і це насправді всенародне свято, адже професія – одна з найпоширеніших
До того ж зараз майже в кожній сім’ї є свій водій, а то і два, оскільки авто давно вже не розкіш, а засіб пересування. Якщо ж пересуваєшся не за кермом власного авто, то користуєшся громадським транспортом. І тут від якості водія і транспорту, зручності та безпечності залежить життя.
Оновлення запорізького муніципального транспорту
Вкрай важливо, що у Запоріжжі останніми роками сталася справжня еволюція громадського транспорту. З приходом до керівництва міський голова Володимир Буряк поставив завдання оновити громадський комунальний транспорт. Перші нові автобуси великої місткості вийшли на маршрут у грудні 2016 року, викликавши задоволення жителів міста. За час роботи Володимира Буряка в Запоріжжі з’явилося майже 100 нових автобусів великої місткості, завдяки чому відкрили кілька нових маршрутів: №№17, 18, 29, 39, 56, 59, 72, 86, 94, 98. Також закупили близько 20 тролейбусів, в тому числі з автономним ходом. Це дозволило відкрити ще 2 важливих маршрути – з центру міста на о. Хортиця і з Бородінського мікрорайону в Хортицький район.
Понад 20 років жителі Бабурки просили запустити такий маршрут, але це вважалось неможливим до того часу, як рішення було знайдено. Частину шляху за маршрутом тролейбуси йдуть на автономному ходу, частину – по тролеях. Тепер жителі обох районів вдячні за створення таких маршрутів.
Масштабне оновлення відбулося і в трамвайному парку. Міський голова Володимир Буряк в 2017 році ініціював створення міської програми «Запорізький трамвай», в ході якої вперше в місті почали збирати трамваї власного виробництва. За кілька років на маршрути вийшли 14 «запорізьких трамваїв», одягнених у вишиванки – красивих, зручних, безпечних. Крім того, придбано 25 європейських трамваїв, проведено капремонт наявного рухомого складу. І тепер трампарк КП «Запоріжелектротранс» практично повністю оновлений.
Відстежувати роботу запорізького транспорту можна в декількох мобільних застосунках і на Google-мапах. За завданням Володимира Буряка весь громадський комунальний транспорт обладнаний приладами безконтактної оплати проїзду. Це не тільки зручно для пасажирів і водіїв, а й підвищує рівень безпеки, що важливо в період епідемії коронавірусу.
Традиції святкування Дня автомобіліста
Дійсно, для багатотисячної армії водіїв День автомобіліста – головне професійне свято. У цей день ми віддаємо належне людям, від яких залежить не тільки доставка вантажів, а й життя людей. Від їхнього професіоналізму залежить і розвиток економіки нашої країни.
Звичайно, День автомобіліста з року в рік святкують і в Запоріжжі. В цих заходах беруть участь автоклуби «Запорізькі врата», «Фаетон», «ГАЗ-24», інші автомотоклуби, приватні колекціонери та реставратори. У автомобілістів в цей день є можливість зустрітись всім в одному місці, обмінятися клубними наклейками і сувенірами, повеселитися і добре провести час в компанії однодумців.
Ось і цього року запорізький газ-клуб «Волга 24» запрошує власників «Волг» та інших ретро та тюнінг-автомобілів на святкування Дня автомобіліста напередодні свята, в суботу, збір учасників на «Веселці» (зверху) з 9 до 10 години.
В програмі: змагання з автослалому, автопробіг, урочисте покладання квітів до пам’ятника воїнам-автомобілістам «ЗІС-5», а потім традиційний «Самовар».
Тож і ви завітайте на свято, щоб отримати задоволення від авто, які вже стали історією автопрому. Принаймі, зробите розкішні селфі, щоб викласти їх в соцмережі для друзів.
Податки на розкішні авто
До речі, автомобілі – це один з найбільш оподатковуваних об’єктів, якими володіють українці. Рахуйте самі – при їхній купівлі сплачуються ПДВ, акциз та мито (якщо авто не вітчизняного виробництва). При кожній заправці автомобіля сплачуються ПДВ та акциз з пального. Частка податків у кінцевій ціні літра бензину становить до 40%. Якщо вартість авто у 2021 році перевищує 2,25 млн грн, покупцю доведеться додатково сплатити 25 тис. грн транспортного податку. Сплачувати цю суму необхідно щороку, доки машині не виповниться 5 років.
Транспортний податок у нинішньому вигляді запровадили ще у 2015 році. Тоді влада позиціювала його як податок на розкіш, що має йти у місцеві бюджети. Власники дорогих авто шукали можливості, щоб не платити 25 тис. грн, і їм це вдалося.
У 2015 році платити транспортний податок мусили власники автомобілів, об’єм двигуна яких перевищував 3 тис куб. см (незалежно від вартості авто). Така вимога обурювала багатьох автовласників, адже під оподаткування потрапляли люксові авто (наприклад, Bentley Mulsanne вартістю 12 млн грн) і відносно недорогі (наприклад, Volkswagen Passat вартістю 1 млн грн).З 2
016 року транспортний податок вирішили прив’язати до вартості автомобіля та його віку. Спочатку оподатковували авто, що коштували понад 750 мінімальних зарплат, однак після кількох їхніх підвищень поріг знизили до 375 мінімальних зарплат. У 2021 році податок справляють з авто вартістю понад 2,25 млн грн.
Другий критерій, за яким визначають, чи справлятиметься податок з автомобіля, є його вік. Платити податок слід за авто, якому не виповнилося 5 років.
Аби платники не ламали собі голови в спробах розібратися, чи мають вони платити податок, за них це робить уряд. Щороку Мінекономіки публікує перелік марок та моделей автомобілів, які підлягають оподаткуванню.
У 2021 році в переліку 172 моделі 16 марок авто переважно з бензиновими двигунами.
У 2020 році перелік був більшим: 226 моделей. За рік їх поменшало, оскільки внаслідок підвищення мінімальної зарплати до 6 тис. грн зріс і поріг вартості оподатковуваних машин.
Перелік складають відповідно до затвердженої урядом методології. У ній враховують вік авто: чим машина старша, тим менша її вартість.
Здавалося, розробники податку на розкіш врахували всі особливості для уникнення непорозумінь при його адмініструванні, єдина прогалина законотворців – відсутність відповідальності за несплату податку. Якщо власник не сплатить 25 тис. грн, його оштрафують на 340 грн. Покарання при повторній несплаті – 1 020 грн. У такому разі залишається несплачений податковий борг та ймовірні санкції з боку податкової, зокрема, арешт рахунків.
Як платять українці
Незважаючи на високу ставку податку (25 тис. грн) надходження від нього до місцевих бюджетів мізерні та не перевищують кількох десятих відсотка від усіх громад. Ба більше – третій рік поспіль надходження скорочуються. Як свідчать дані Державної податкової служби, у 2018 році обсяг коштів, переказаних для сплати транспортного податку, становив 315 млн грн, а за підсумками 2020 року – 202 млн грн.
По-перше, це пов’язано зі скороченням переліку авто, з яких потрібно платити податок. По-друге, знизилася платоспроможність громадян. У 2017-2018 роках податок стягувався з авто, куплених до війни з Росією. Після 2014 року українці стали купувати менше автомобілів, зокрема люксових, тому надходження скоротилися. У 2013 році в Україні зареєстрували 213 тис. нових легкових авто, тоді як у 2019-2020 роках щороку реєстрували по 90 тис. За даними Державної податкової служби, у 2020 році найбільше, на 46%, скоротили відрахування фізичні особи порівняно з піковим 2018 роком, а юридичні особи – на 21%. Падає й кількість громадян – платників податку на розкіш: у 2020 році їх було 2 962. Тенденція щодо зменшення надходжень від транспортного податку, швидше за все, збережеться і у 2021 році.
Скільки заплатили запоріжці
Як повідомляється на сайті Головного управління Державної податкової служби у Запорізькій області, власники елітних автомобілів у Запорізькій області з початку року сплатили вже 4,1 млн грн транспортного податку. Так, найбільша сума надійшла до бюджету Запоріжжя – 2,1 млн грн. Власники автомобілів з Оріхова та Гуляйполя сплатили 508 тис. грн, з Бердянська та Приморська – 262 тис. грн.
Всього в Запорізькій області зареєстровано 187 таких автівок, з них 125 перебувають у власності юридичних осіб, а 57 – у фізичних осіб.
От і скажіть після цього, що автомобіль не розкіш!
Читайте також: На запорізьких дорогах з’являться нові дорожні знаки