Ракетні та артилерійські обстріли лише посилюють екологічні ризики в місті. Тож міська рада на вимогу громадськості і прислухавшись до скарг населення, розпочала розробку Програми щодо поетапного зниження викидів забруднюючих речовин. Що це таке та чим допоможе довкіллю Запоріжжя?
«ЕкоКоаліція Запоріжжя», в якій об’єднались представники громадськості, давно вже бореться проти забруднення повітря в місті. Мітинги, пікети, петиції, відкриті листи та особистий тиск на депутатів та чиновників призвели таки до того, що в місті розпочали розробку стратегічного документу «Програма щодо поетапного зниження викидів забруднюючих речовин суб’єктами господарювання м. Запоріжжя».
Влітку 2022 року були прийняті правки до Закону України, які зробили таку вимогу зі зниження викидів обов’язковою.
Що це означає?
Поетапне зниження викидів – це план поступового зменшення викидів забруднюючих речовин у повітря, розбитий на певні етапи. Оскільки говориться про суб’єктів господарювання, то ця програма стосується саме промислових гігантів, які є найбільшими так званими стаціонарними джерелами викидів.
Шукаємо чарівника. Недорого
На думку Запорізької мерії, нова Програма має містити перелік заходів для зниження викидів із покращення стану атмосферного повітря та зниження негативного впливу шкідливих факторів забруднення атмосфери на здоров’я населення, а саме:
- Заходи для зменшення обсягу викидів забруднюючих речовин із стаціонарних джерел промислових підприємств;
- заходи по організації єдиних санітарно-захисних зон промислових вузлів м. Запоріжжя;
- заходи для зменшення негативного впливу викидів від пересувних джерел;
- комплекс заходів по недопущенню вторинного пилоутворення.
Все це в ідеалі має відповідати найкращим доступним технологіям та враховувати рівень економічного розвитку запорізьких підприємств та плани їх модернізації.
Одначе – триває війна, яка принесла економічні проблеми, зниження виробництва, відключення електроенергії для роботи електричних фільтрів….
Завдання амбітне, тож департамент екологічної безпеки Запорізької міської для складання Програми поетапного зниження викидів зібрав робочу групу із представників профільних департаментів міської ради, обласної державної адміністрації, МОЗ України в Запорізькій області, громадськості. Всі разом вони складають Технічне завдання для майбутнього Виконавця, який прилетить на допомогу і розробить заходи для зниження викидів запорізьких підприємств і напише їх у документ «Програма щодо поетапного зниження викидів забруднюючих речовин суб’єктами господарювання м. Запоріжжя».
«Запоріжсталь», «Запорізький ферросплавний завод» теоретично згодні знижувати викиди і навіть планувати це робити до війни, тож їх головні екологи теж увійшли до робочої групи. Тоді як екологи, наприклад, великих забруднювачів «Запорізького абразивного комбінату», «Запоріжкоксу» не були і не є готові до змін виробництва та зниження викидів.
Тож, сперечаючись і дискутуючи, робоча група поки що за місяць роботи не створила навіть чітке технічне завдання для цього міфічного «чарівника на блакитному гелікоптері».
«Захід нам допоможе»
На допомогу покликали навіть чеських екологів, експертів міжнародної програми «Чисте повітря для України». Вивчивши Проєкт Технічного завдання, чехи надали цілий перелік рекомендацій, який, можливо, врахують – а можливо, і ні.
Перш за все, чехів здивувало, що у назві Програми йдеться про охорону довкілля, тоді як у тексті завдання включені цілі лише щодо атмосферного повітря, а не йдеться про вплив підприємств на ґрунти, водні ресурси тощо.
«На думку наших експертів, поданий перелік Завдань Програми охорони довкілля щодо поетапного зниження викидів забруднюючих речовин суб’єктами господарювання м. Запоріжжя значною мірою дублює вже розроблену Програму державного моніторингу у галузі охорони атмосферного повітря агломерації Запоріжжя на 2022-2026 роки, – аналізує Олексій Ангурець, експерт програми «Чисте повітря для України». Зокрема, не потрібно заново аналізувати сучасний стан атмосферного повітря, адже основні тенденції його змін, величини фонових концентрацій забруднюючих речовин в атмосферному повітрі з визначенням переліку підприємств міста, які здійснюють викиди забруднюючих речовин – уже прописані в цій Програмі. Також відповідно до законодавства України уже прописані заходи щодо організації автоматичного спостереження за викидами забруднюючих речовин на стаціонарних джерелах та на межах санітарнозахисних зон підприємств. Тим більше, коштів на оновлення системи моніторингу поки що немає. Тож логічно, що Програма охорони довкілля щодо поетапного зниження викидів забруднюючих речовин суб’єктами господарювання м. Запоріжжя має містити саме детальну розробку низки заходів для зниження цих викидів».
Ясно, що запоріжці чекають від Програми саме конкретики: що саме має робитися для поетапного зниження викидів забруднюючих речовин? Якщо брати саме викиди фенолу, пилу, оксиду азоту, діоксиду азоту та формальдегіду, по яких найчастіше фіксуються перевищення ГДК, то які показники беруться за основу для зниження, а які мають бути і до якого саме часу? Які заходи має впровадити кожне з підприємств на кожному з етапів?
Питання надзвичайно складні. І навряд чи сторонній розробник чи ціла фірма спроможні спланувати ці заходи так, щоб надалі їх реально можна було виконати.
«До розробки заходів зі зменшення обсягу викидів забруднюючих речовин із стаціонарних джерел промислових підприємств рекомендуємо залучити саме представників суб’єктів господарювання як майбутніх виконавців Програми, що дасть змогу розширити поданий перелік заходів Програми з тим, щоб він відповідав найкращим доступним технологіям та враховував їх рівень економічного розвитку та плани модернізації та містив конкретні заходи з їх боку для зниження викидів в атмосферне повітря», – ділиться досвідом Олексій Ангурець.
Маршутки забули
«Зменшення викидів від пересувних джерел – маршруток, автотранспорту – цією Програмою поки що не планується, а дарма. Адже, за даними Паспорту Запорізької області, саме автотранспорт був відповідальним за 40% викидів в атмосферне повітря. І зменшити викиди від автотранспорту в місті було би реально без вкладання великих коштів, лише організаційними заходами. Наприклад, ввівши вимогу для автотранспортних підприємств використовувати великі автобуси, а не дизельні маршрутки, заборонивши автостоянки серед дворів, заборонивши рух транзитного транспорту через спальні райони. Чистішим місто робив би розвиток велоінфраструктури, збільшення озеленення, осучаснення муніципального електротранспорту. Ці заходи чудово вписуються у плани зниження викидів парникових газів і могли би бути підтримані європейськими донорами», – коментує голова ГО «Екосенс» Тетяна Жавжарова.
Тим більше, Запоріжжя має професійних фахівців саме у темі автотранспортної екології, роботи яких зазначені у вихідних даних до Розробки програми – і саме вони могли би запропонувати дієві заходи для зниження викидів автотранспорту.
Досвід запорізьких і світових науковців, залучених експертів і громадськості, разом із ненасильницьким залученням представників самих підприємств, – такий шлях міг би призвести до реального плану зниження викидів і до підвищення екологічної безпеки в Запоріжжі.
Стаття підготована в рамках проєкту «Оперативне реагування на екологічні загрози для населення прифронтового міста Запоріжжя в умовах військових дій», який виконує ГО «Екосенс» в межах «Ініціативи з розвитку екологічної політики й адвокації в Україні» (EPAIU).