Старше покоління де-не-де може почути слово «меми», не здогадуючись про його значення, в той час як молодь спілкується мовою мемів
А дехто взагалі використовує меми у якості інструментів для впливу на суспільство або для бізнесу.
Історія мемів
Для початку пропонуємо розібратись із цим терміном. Мем – це одиниця культурної інформації. Їм може бути будь-яка фраза, ідея, символ, зображення або звук, які передаються від людини до людини на основі наслідування. Останній критерій є основним, тому що лише на наслідуванні і будується весь механізм виникнення мема.
А ось інтернет-мем – це не що інше, як вид мережевого фольклору. Так, мем прийшов на зміну карикатурам та анекдотам. Адже зараз при зустрічі або в компанії ніхто не обмінюється жартами зі збірок – обговорюють останні мемаси. Це вже стало частиною нашої культури, так би мовити, атрибут сучасного цифрового суспільства. Давайте дізнаємося про це явище побільше.
Дослідженням мема як феномена займалися багато західних учених, починаючи з 1970-х років. Йому присвячена наукова дисципліна Меметика. Концепція мема розвивається в роботах вченого Дугласа Рашкоффа, який переносить її на медіапростір. Книга Рашкоффа «Медіавірус. Як поп-культура таємно впливає на вашу свідомість» описує приклади того, як різні медіа впливають на суспільство і маніпулюють громадською думкою. Викликаючи інтерес у споживачів медіа і поширюючись, медіавіруси, як стверджує Рашкофф, «здатні викликати серйозні зрушення в масовій свідомості».
Більш ніж просто мемасик
Розглянемо вплив мемів на суспільство. За стилем меми бувають іронічними, агітаційними, мотивуючими або навпаки демотивуючими. Відповідно все залежить від сприйняття їх людиною і розуміння самої ідеї, також вони відрізняються рівнем впливу на свідомість. Діти краще і швидше дорослих запам’ятовують і засвоюють інформацію, особливо, якщо вона візуалізована. Відповідно меми більш популярні у молодого покоління. Як ми можемо спостерігати, інтернет-мем став універсальною одиницею спілкування. За допомогою нього можна висловлювати своє ставлення до чогось, продавати, рекламувати, критикувати і найголовніше – висловлювати свої емоції.
В наш час меми – найпотужніший інструмент впливу на аудиторію, із їхньою допомогою можна змінювати думку суспільства про людей і події, робити з найважливішого – неважливе, прибираючи значимість події за допомогою смішного мема.
Є приклад про те, як мем став бізнесом, що приносить сотні тисяч доларів. Grumpy cat – мова про сердитого котика. Раз потрапивши в інтернет, фотографії цього котика швидко стали популярними. Потім послідували відео із тисячами і тисячами переглядів. Власники котика оперативно зареєстрували торгову марку Grumpy cat, створили сайт, акаунти у всіляких мережах і стали заробляти, причому непогано. За оцінками на момент 2014 року їхній бізнес коштував 100 млн доларів! Тепер усім, хто бажає використовувати образ котика легально, доводиться платити його хазяям. Інтелектуальна власність та торгова марка, нічого не вдієш!
Якщо ви гадаєте, що меми популярні лише на Заході, то це не так, вони активно діють і в Україні. Приклад цього – скандали навколо депутатів Верховної Ради чи зірок музики, які часто стають героями мемів, через що їх впізнають навіть ті, хто не цікавиться політикою та естрадою.
А ще Українцям у 2019 році не давало спокою різке подорожчання цибулі та капусти. Ціни на одні з найпопулярніших овочів в Україні – цибулю і капусту – стрімко зросли. У мережі поширювалися меми, які висміюють небачене подорожчання таких необхідних для раціону українців продуктів.
Епідемія коронавірусу стала найголовнішою подією 2020 року, що неминуче породило тисячі мемів. Люди жартують про карантин і локдаун, необхідність постійно носити маски і побоювання наближатися до людей на вулиці. Також у 2020 році з’явилися фотографії з Венеції, де вода вперше за тривалий час стала чистою і прозорою, і в місті нібито оселилися нові тварини. Причиною тому стали карантинні обмеження, оскільки люди вже не могли забруднювати воду, як раніше. Новини про відновлення природи в різних містах призвели до створення нових мемів. Користувачі інтернету жартували про те, що скоро в природі з’являться дракони, телепузики, покемони і динозаври.
Економія часу
Історично в нас закладено прагнення до ясного і короткого викладу думок: за своєю природою ми вкрай ліниві і тому намагаємося звести зусилля до мінімуму. Але саме завдяки ліні, яку ми вважаємо за краще називати ощадливістю, з’являються короткі готові моделі і стійкі поєднання. Спочатку на зміну словам, які передавали наш емоційний стан, прийшов смайлик, а мем став наступним етапом еволюції мови в мережі. З погляду лінгвістики меми можна назвати фразеологізмами. Вони виступають для носія мови готовими формулами, якими він користується так само, як копіпастом. Однак не треба забувати про той факт, що короткість думки веде до виродження мови і спрощення роботи мозку.
Меми формують свідомість точно так само, як і інші канали впливу на аудиторію: преса, телебачення, радіо. Вони є однією зі складових передачі інформації, яка запам’ятовується візуально і несе в собі якийсь посил. Позитивний або ж негативний вплив вони мають на ваше життя, залежить від того, які меми ви переглядаєте, і як ви їх сприймаєте стосовно себе або світу. Завдяки своїй комічності, стислості і змістовності у мемів є шанс заполонити інтернет-простір повністю.
Читайте також: 5 видів взуття для сильних морозів