Про нове в порядку реєстрації прав на нерухомість “Запорозькій Січі” розповідає керівник Запорізького міжрегіонального бюро технічної інвентаризації, голова Всеукраїнської асоціації спеціалістів реєстрації прав власності і технічної інвентаризації, депутат Запорізької міської ради Неоніла Сепп.
– Неоніло Василівно, як відомо, з 1 січня 2013 реєстрацію речових прав на нерухоме майно, в тому числі реєстрацію прав власності на нерухоме майно здійснюватимуть реєстратори Державної реєстраційної служби (Укрдержреєстру) та нотаріуси як спеціальні суб’єкти. А яка сьогоднішня діяльність бюро технічної інвентаризації?
– Нині бюро технічної інвентаризації – єдиний суб’єкт, що здійснює технічну інвентаризацію нерухомого майна, проводить державну реєстрацію прав власності на нерухоме майно та видає витяги з Реєстру прав власності на нерухоме майно. Технічна інвентаризація об’єктів нерухомого майна є комплексом заходів для ідентифікації об’єкта нерухомого майна та визначення його технічного стану шляхом обміру і підрахунку площ та об’єктів нерухомості, обстеження й оцінки їх конструктивних елементів та складових. Слід підкреслити й те, що технічна інвентаризація об’єктів нерухомості (квартир, нежитлових приміщень, житлових будинків, садиб, дач, гаражів, громадських та виробничих будівель, споруд, об’єктів цивільної оборони тощо) здійснюється з обстеженням відповідних об’єктів у натурі. Цю інвентаризацію об’єктів нерухомого майна умовно поділяємо на первинну (інвентаризація новозбудованих об’єктів та тих, що раніше не інвентаризувалися) та поточну (обстеження вже інвентаризованих об’єктів на предмет їх існування та переобладнання або реконструкції).
Сьогодні здійснення технічної інвентаризації є обов’язковою умовою оформлення прав власності на новозбудоване, реконструйоване та переобладнане нерухоме майно, у разі виділу, поділу або об’єднання об’єктів нерухомого майна, перед видачею витягу з Реєстру прав власності на нерухоме майно. Держреєстрація прав власності на нерухоме майно, що здійснюється теперішнього часу реєстраторами нашого БТІ, – це внесення записів у зв’язку з виникненням, існуванням або припиненням права власності на нерухоме майно до Реєстру прав власності на нерухоме майно та паперових носіїв. Витяг з Реєстру прав власності на нерухоме майно, нагадаю, – документ, що формується в Автоматизованій системі “Реєстр прав власності на нерухоме майно” на спеціальному бланку та містить інформацію про реєстраційний номер майна, його адресу, власника нерухомого майна, його правовстановлювальні документи, відомості про технічний стан об’єкта нерухомого майна – площі, об’єми, матеріали стін і таке інше. Роботи в нашого міжрегіонального бюро техінвентаризації вистачає!..
– Будь ласка, Неоніло Василівно, розкажіть детальніше про реєстраційні зміни, що настануть 1 січня прийдешнього року.
– Виключно реєстраторами Державної реєстраційної служби будуть здійснюватися ведення реєстраційних справ та видача свідоцтв про права власності: фізичним і юридичним особам на новозбудовані, реконструйовані об’єкти нерухомого майна; членам житлового, житлово-будівельного, дачного, гаражного чи іншого відповідного кооперативу, які повністю зробили свої пайові внески; юридичним особам у разі внесення до статутного фонду (статутного або складеного капіталу) об’єктів нерухомого майна їх засновниками (їх учасниками); фізичним особам та юридичним особам, які в разі ліквідації (реорганізації) юридичної особи отримали у власність у встановленому законодавством порядку нерухоме майно юридичної особи, що ліквідується (реорганізується); фізичним особам та юридичним особам, що вийшли зі складу засновників (учасників) юридичної особи за рішенням органу, уповноваженого на це установчими документами, отримали у власність об’єкт нерухомого майна, переданий їм; реабілітованим громадянам, яким повернуто у власність належні їм об’єкти нерухомого майна; у разі виділення окремого об’єкта нерухомого майна зі складу об’єкта нерухомого майна, що складається із двох або більше об’єктів; фізичним та юридичним особам на об’єкти нерухомого майна, які в установленому порядку переведені з житлових у нежитлові і навпаки; фізичним та юридичним особам у разі безоплатної передачі їм земельної ділянки із земель державної чи комунальної власності за рішеннями органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування.
Нині сказати, яким саме буде порядок оформлення і реєстрації прав власності на нерухоме майно з 1 січня 2013 року, не є можливим. Хіба що можна лише передбачити таке: власник для оформлення права власності на нерухоме майно, в тому числі для приватизації квартири має звернутися до реєстратора Державної реєстраційної служби (Укрдержреєстру) та надати певні документи і обов’язково технічний паспорт на нерухоме майно; згаданий реєстратор після розгляду наданих документів буде приймати рішення про видачу свідоцтва на право власності й рішення про держреєстрацію прав власності.
Для відчуження нерухомого майна власник має звернутися до нотаріуса і надати правовстановлювальні документи, технічний паспорт на нерухоме майно й інші документи, необхідність яких встановить нотаріус. Розглянувши надані власником документи, нотаріус самостійно сформує витяг з Реєстру прав власності на нерухоме майно. Надані власником документи та витяг з реєстру прав власності на нерухоме майно стануть підставою для укладення договору і посвідчення його нотаріусом. Після посвідчення договору нотаріус самостійно здійснить реєстрацію прав власності на нерухоме майно. У цьому – беззаперечні позитивні зміни.
Слід також додати, що з першого січня 2013 року бюро технічної інвентаризації і надалі здійснюватиме технічну інвентаризацію об’єктів нерухомого майна, визначатиме їх інвентаризаційну оцінку, складатиме висновки про можливість поділу, виділу або об’єднання об’єктів нерухомого майна, складатиме висновки про розрахунок часток.