Запорізький електровозоремонтний завод є одним із найстаріших підприємств міста, який за час свого існування бачив багато поганого і хорошого. Але навіть у найскладніші часи колектив переборював усі труднощі на кожному етапі свого розвитку. «Запорозька Січ» розповідала, як це підприємство, доведене до банкрутства колишніми керівниками, вивів у передові нещодавно призначений голова правління Олег Винник. Здавалося, щойно колектив заводу «дихнув вільно»: з’явилися замовники, зарубіжні партнери, колектив перейшов з «дводенки» на повний робочий тиждень, як вийшов наказ «Укрзалізниці» звільнити з посади реформатора Олега Винника. Колектив не погодився з такою «постановою питання» та направив своїх представників до Києва, прийняв відповідні звернення до Президента України, Кабміну, Міністерства та «Укрзалізниці» з вимогою не заважати їм працювати. Не досягши бажаного, електровозоремонтники розпочали страйкування.
У січні 2016 року керівники «Укрзалізниці» ініціювали фінансову перевірку нашого підприємства, – коментує ситуацію в.о. голови правління ПАТ «ЗЕРЗ» Олег Винник, – у ході якої було визначено, що виявлені порушення, спричинені попередніми керівниками, треба усунути, згідно з наказом тодішнього гендиректора «Укрзалізниці» Олександра Завгороднього, за три місяці. Та одразу після його звільнення деякі члени правління, зокрема Євген Кравцов, Оксана Маріна та Ірина Михальченко, без пояснення якихось причин 25 квітня винесли мені догану, а 26 квітня – звільнили з підприємства без пояснень причин. Тоді колектив, всі 2227 заводчан, вирішили об’явити безстрокову акцію протесту, бо елекровозоремонтникам незрозуміло, за що керівника ефективного підприємства звільняють з роботи. Колективу також незрозуміло, чому за відремонтовані електровози, які відправлені замовникам ще в січні, «Укрзалізниця» ще не розрахувалася. Незрозуміло також колективу, чому на підприємстві стоять сім відремонтованих електровозів на 50 млн грн., а «Укрзалізниця» затягує процес підписання договору. Це при тому, що я прийшов на підприємство з кредитною заборгованістю в 100 млн грн. Ремонтники були на «дводенці», заборгованість по зарплаті складала 9 млн грн., енергоносії – 5 млн грн. Через два місяці завод вже повністю забезпечений замовленнями, перейшли на 5-7-денний тиждень роботи, розробили ефективні енергозберігаючі заходи, які вже дозволили зекономити 16 млн грн., рівень зарплати на підприємстві підвищився вчетверо, обсяг ремонтних робіт по електровозах – у сім, лінійної продукції – у 20 разів(!). Тож, враховуючи рейдерські дії чиновників «Укрзалізниці» та незаконне звільнення керівника підприємства, робітники вийшли на безстрокову акцію протеста.
– У чому заключається цей протест? – запитав Олега Миколайовича.
– У народі його називають «італійка», – відповів він, – тобто всі знаходяться на робочих місцях, але не працюють.
– Як, на ваш погляд, чого хоче досягти «Укрзалізниця» вашим звільненням?
– Намагаються таким чином «розхитати» успішне підприємство, бо в один день зі мною звільнено ще трьох керівників підприємств в Україні.
– Можливо, ваше підприємство стало настільки прибутковим, що декому хочеться знову «покерувати» ним?
– Можливо, бо зараз тільки готової продукції є на 60 млн грн, реальні прибутки відчутні.
– А чи може це бути пов’язано з майбутньою приватизацією держпідприємства?
– Дійсно, проглядається вірогідність чергового доведення заводу до банкрутства з подальшою його купівлею за безцінь.
– А що кажуть юристи щодо законності вашого звільнення?
– Юристи вказують на стовідсоткове порушення всіх норм, тож ми направили позовну заяву до суду та інспекції з праці.
– Когось призначили на ваше місце?
– Тимчасово призначили в.о. головного інженера, якому разом зі мною 25 квітня об’явили догану без будь-яких пояснень.
– Днями на вашому підприємстві побував голова Запорізької ОДА Костянтин Бриль.
– Спасибі запорізькому «губернатору» за серйозну підтримку щодо подальшої роботи підприємства, який також направив листа міністру інфраструктури з проханням відновити мене на посаді голови правління.
– Які труднощі з’явилися в робітників?
– 10-го травня треба буде платити зарплату, а «Укрзалізниця» ще з січня не розрахувалася з нами за виконану роботу на понад 60 млн грн. (фонд зарплати – 10 млн грн.).
– Ви плануєте подавати в суд по заборгованості?
– «Укрзалізниця» є нашим акціонером, тож юридично це складно буде зробити, тож ми сподіваємося на здоровий глузд її керівництва. Справа в тому, що в мене склалося враження, що всі ці негаразди «колишні» намагаються провести до вступу на посаду щойно призначеного керівника «Укрзалізниці», який виграв конкурс та приступить до своїх обов’язків 20 травня. Бо потім зробити задумане їм буде складно, бо нова людина підходитиме об’єктивно, до того ж, це незаангажований громадянин Польщі.
А ось думка ветерана, почесного працівника заводу Василя Сандака:
– Я проробив на підприємстві 42 роки, дійшов від звичайного слюсаря до колишнього директора заводу. Свого часу завод вже був на краю прірви, та колективу вдалося вийти зі стану банкрутства. А зміна чотирьох директорів за три роки – це занадто. Коли ситуація нарешті стабілізувалася, вийшов наказ про звільнення нашого рятівника. Тому колектив і прийняв рішення про протест, який триває й зараз. Я не знаю мету «Укрзалізниці», яка не підписує договори на ремонт, але зміна керівника згуртувала колектив. На нашому заводі є меморіальна дошка, датована 1905 роком, і коли один з керівників «Укрзалізниці» нещодавно спитав мене, чому ми так поводимося, я відповів, що сама територія кличе робітників боротися за свої права. Мені як найстарішому працівникові заводу довелося вмовляти людей, щоб вони не чинили якихось актів вандалізму, хуліганства. Тому всім цим процесом керує наш профспілковий комітет, як і повинно бути.
Як зазначив голова профкому заводу Володимир Батюнін, з 2013 року у них змінилося чотири директора. До приходу чергового, Олега Винника, колектив спочатку ставився з неабиякою підозрою. Та вже через два місяця побачив суттєві зрушення на краще. Вирішувалися соціальні проблеми заводчан, з’явилася робота, зросла зарплата, рідко зараз таке буває, але ми щойно набрали понад сто нових робітників. Тож тому, що трапилося, ми не бачимо пояснень. Були у відрядження в «Укрзалізниці», відвезли керівнику звернення трудового колективу, де чітко та зрозуміло описали ситуацію, з вимогою відмінити незаконний наказ. Попереджали і про акцію протесту. Електровозо-ремонтники готові створити узгоджувальну комісію для розгляду як самого наказу, так і конфліктної ситуації в цілому.