Чи помітили ви, скільки уваги останнім часом привертає найбільше будівництво Запоріжжя – новий термінал нашого аеропорту? Скільки скептиків було на початку будівництва менше року тому? І це не дивно. Повірити в успішну реалізацію такого масштабного проекту в наші часи дуже важко. Наразі цей будмайданчик майже екскурсійний. Навідувались сюди міністри, посли, мери з інших міст. А нещодавно масштабом зробленого дивувався і голова області. Про найближчі перспективи розвитку міжнародного аеропорту «Запоріжжя» розповіли керівник підприємства Віктор Біскупський та заступник директора аеропорту Олексій Дубревський.
– Є деякі приклади в Україні, коли аеропорти просто закривались, і зараз стоять будівлі напівзруйновані. У Запоріжжі пішли іншим шляхом, і зробили непогану ставку на розширення, розвиток аеропорту, і будують навіть новий термінал. До Вас питання, Вікторе Григоровичу. Чи правильне це рішення – розвивати аеропорт, будувати новий термінал за кошти місцевого бюджету?
Віктор Біскупський: – Рішення абсолютно правильне, тому що наявність добре розвинутого аеропорту в регіоні забезпечує його розвиток.
– Олексію, ви відповідаєте за комерційну частину розвитку аеропорту. А яка Ваша думка з фінансового прибутку? Це дасть результат?
Олексій Дубревський: – Безумовно. Це актуальна тема, оскільки вона охоплює зростаючий попит пасажирських перевезень, а це більше 30% на рік по всій Україні. У Запоріжжі ці темпи зростання ще вищі. У нас розвиваються пасажирські перевезення швидше, ніж середні темпи по Україні, близько 50-60%. У цьому році ми вже за півріччя досягли більше 25%. Тому, крім того, що ринок росте, необхідно інфраструктуру підіймати на гідний рівень. На сьогодні інфраструктура в Запоріжжі, яка будувалася у 60-х, 80-х роках, вже не відповідає вимогам і потребам ринку. У нас є обмеження, які ми відчуваємо – лише 120 пасажирів на годину за пропускною спроможністю. А в нас цей показник в рази вищий. Тому є гостра необхідність провести комплексну модернізацію інфраструктури, і міський голова Володимир Буряк абсолютно вчасно і правильно підняв питання про будівництво нової інфраструктури, яка включає не тільки новий термінал, а й модернізацію аеродрому зокрема. І без комплексної модернізації інфраструктури неможливий розвиток неавіаційної комерційної діяльності, авіаційної комерційної діяльності. Ми стикаємося напряму з проблемою розвитку маршрутної мережі та розширення географії польоту, що, в свою чергу, позначається на прямій фінансових результатів підприємства.
– Будівельний майданчик Запорізького аеропорту зараз екскурсійний, бо всі поважні гості Запоріжжя (міністри, посли тощо) обов’язково хочуть там побувати і дивуються масштабами зробленого. Вікторе Григоровичу, на якому етапі зараз роботи, чи встигаємо ми за графіком?
Віктор Біскупський: – Як відомо, будівництво нового терміналу почалося в грудні минулого року. Термінал будується абсолютно за графіком, мабуть, з деяким випередженням. На сьогоднішній день повністю завершено фундамент цієї роботи. Масштаб будівництва дуже великий. Скажімо, тільки на влаштування пальового поля пішло 419 паль, 2400 кубометрів бетону. На сьогодні влаштовано фундамент із 5400 кубометрів бетону. Повністю завершено будівництво каркасу для перекриття між першим і другим поверхом. У відсотковому відношенні на сьогоднішній день 35% будівництва вже є. Розраховуємо, що до кінця року це буде мінімум 50 відсотків. Тобто планується повністю закрити термінал, засклити вікна, щоб можна було проводити інженерні роботи в середині терміналу.
– Олексію, давайте переведемо це у гроші. Скільки грошей на це вже пішло? Зараз вони витрачаються з місцевого бюджету. А далі – чи потягне це будівництво місцевий бюджет?
Олексій Дубревський: – На поточний рік було виділено близько 350 млн грн, при цьому я хочу сказати, що вже в більшій мірі ці гроші освоєні. Оскільки ми випереджаємо темпи, було прийнято рішення міськради щодо виділення за рахунок фінансування наступного року 150 млн грн. Ми говоримо про те, що до кінця року проект складає близько 500 млн грн. Уже зараз, не дивлячись на те, що наш термінал побудований лише на 35-40%, він становить інтерес для потенційних інвесторів, партнерів, гостей міста. І вже зараз викликає бурхливу дискусію не тільки в авіаційному просторі, але і в суспільстві. Ми слідкуємо, аби в новому терміналі був представлений повний сервіс, необхідний для обслуговування пасажирів для того, щоб вивести співвідношення доходів в авіаційній діяльності на певний якісний рівень. І, звичайно, це зростання доходів підприємства безпосередньо залежить від авіаційних видів діяльності. До речі, в найбільших міжнародних аеропортах ця частка від авіаційних доходів становить близько 50-60%. У нас же ситуація трохи інша. Більше 90% доходів – це безпосередньо авіаційна діяльність, яку веде підприємство. Але знову ж таки, ми обмежені тією інфраструктурою, яка в нас на сьогодні є. Ми сподіваємося, що при введенні в експлуатацію будівлі нового терміналу ми суттєво зможемо цю модель змінити, і, звичайно, це позначиться позитивно на фінансових результатах, на зростанні доходів.
Віктор Біскупський: – Будівництво нового терміналу – це гарний козир у переговорах із перевізниками, які прийдуть до нас працювати, літати з нашого аеропорту. На сьогодні освоєно 250 млн грн на будівництво терміналу. Вже йде замовлення на те обладнання, яке буде стояти всередині терміналу. Цей термінал – дуже сучасна споруда, оснащена сучасним інженерним обладнанням і мережами. Зараз вже іде розміщення замовлень на це обладнання. Тому треба додаткове фінансування, і міська рада турбується, як далі фінансувати будівництво терміналу.
– А якщо порівнювати діючий термінал з новим, яким він буде? Чи це взагалі не можна порівняти?
Віктор Біскупський: – Це взагалі не можна порівняти. Тобто як сучасний автомобіль «Мерседес» у порівнянні із «Запорожцем» 50-х років. Старий термінал ми плануємо реконструювати та використати під офісні приміщення. Деякий час він буде використовуватись як готель. На третьому поверсі зараз діє готель для екіпажів, пасажирів з дітьми.
– А окрім нового терміналу, що буде? Зараз немає ніякої інфраструктури, благоустрою немає.
Віктор Біскупський: – Будуються ще допоміжні споруди. Це — газова котельня, насосна підстанція, пожежні резервуари. Крім того, будуються стоянки для автомобілів строкового, безстрокового зберігання та короткочасного перебування автотранспорту пасажирів. Це все увійшло в будівництво терміналу.
– Олексію, будуть, мабуть, і нові робочі місця?
– Олексій Дубревський: – Будівництво нового терміналу має на увазі і те, що там будуть збудовані абсолютно нові процеси і нові технології. Для того, щоб проводити диспетчеризацію, управління життєдіяльністю терміналу, необхідна злагоджена та професійна робота команди, яка буде ці функції виконувати. За нашими оцінками, будуть і нові робочі місця. Особливо будуть затребувані інженери, які забезпечуватимуть диспетчеризацію і роботу всіх систем. У перспективі вже зараз обговорюється і стає актуальною модернізація аеродромної частини підприємства, оскільки, якщо ми не проведемо в найближчі роки модернізацію аеродромної частини, то можемо зіткнутися з фактором штучного утримання зростання пасажиропотоку і розвитку маршрутної мережі. Для авіакомпаній, які виходять на ринок, дуже важливим є питання роботи нового терміналу, попит усіх необхідних вузлів, а також аеродромна частина. Це – основний елемент у переговорному процесі з авіакомпаніями, і без виконання цих умов ми не можемо говорити про те, що ми в досить короткі терміни зможемо вивести підприємство на новий якісний рівень і забезпечити широку маршрутну мережу для наших пасажирів.
– Як Ви вже зазначили, аеропорт – це не лише новий термінал, дуже важливу роль має злітно-посадкова смуга. За останні роки її неодноразово ремонтували. В якому зараз стані посадкова смуга?
Віктор Біскупський: – Звичайно, різні ділянки смуги ремонтувалися, тому що вона була введена в експлуатацію в 1964 році, останній ремонт робився в 1982 році, а за цей час внаслідок природних явищ особливо поверхневий шар смуги вийшов з ладу. Ремонт, який ми робили два роки назад, був, можна сказати, реанімацією смуги. У цьому році продовжили ремонт і дуже непогано її відремонтували. Це абсолютно різні ділянки. На сьогодні смуга відповідає тим вимогам, які вимагають наші авіаперевізники. До речі, міський голова піклується не лише будівництвом нового терміналу, але і просуває питання будівництва нової смуги. На будівництво нової смуги також потрібні величезні кошти.
– А це реально?
Віктор Біскупський: – Це реально. По-перше, є державна програма, де передбачено фінансування на Запоріжжя. По-друге, міський голова працює з цього питання з прем’єр-міністром і міністром інфраструктури.
– Чи не буде ризику, якщо ми почнемо будувати нову смугу, то закриється аеропорт і не буде функціювати новий термінал?
Віктор Біскупський: – Ризик є, але ми зараз працюємо над тим, щоб будувати нову смугу, не закриваючи стару.
– Олексію, питання до Вас. Віктор Григорович сказав, що новий термінал є козирем для перевізників. Ну, як пішов козир останнім часом? Зацікавили авіакомпанії?
Олексій Дубревський: – Насправді будівництво нового терміналу є імпульсом і стимулом для інвесторів. І це спрацювало. Розвиток показує, що регіон стабільний, безпечний, що в регіоні досить робочих ресурсів для того, щоб вести великі проекти.
– Як зайшов польський ЛОТ?
Віктор Біскупський: – ЛОТ літає успішно 6 разів на тиждень, пасажири є, середня завантаженість рейсу порядку 60-70%.
– Олексію, відкрийте таємницю, з якими авіакомпаніями Ви зараз ведете переговори?
Олексій Дубревський: – З кінця 2017-18 років у нас близько 30 авіаперевізників. На сьогодні ми добре просунулися з авіакомпанією Wizz Air, представники якої днями приїжджають у Запоріжжя. Є ймовірність, що авіаперевізник відкриє тут свою льотну програму.
– Дуже круто розвивається зарубіжний напрямок, але не вистачає внутрішніх рейсів. Чи з’являться вони колись?
Віктор Біскупський: – Справа в тім, що в Україні немає перевізника з відповідним парком літаків, які могли б літати на внутрішніх лініях. Великі літаки важко завантажити на внутрішніх лініях. На жаль, стан нашого населення не такий, щоб купляти до Львова квиток за 4-5 тис. гривень. Хоча, не все стоїть на місті. З наступного року ми почнемо ці напрямки розвивати.
– Осінь – це час підводити підсумки року. З якими перевізниками плануєте завершити цей рік? Які плани на майбутнє?
Віктор Біскупський: – Ми розраховуємо в цьому році вийти на рівень 400 пасажирів за обслуговуванням. На наступний рік, я впевнений, буде зростання, якщо ми реалізуємо всі ті програми, які сьогодні обговорювали.