У 1911 році в Олександрівську почалися роботи з обладнання електричного трамвая
А з 1949 почали будувати мережу тролейбусного руху. Зараз у Запоріжжі багато нового транспорту, до того ж ціна на проїзд – майже у 2 рази нижче, ніж в інших містах.
«Ти пам’ятаєш, як все починалося?»
У жовтні далекого 1949 року в Запоріжжі розпочалася підготовка до запуску тролейбусних маршрутів. Протягом 2 місяців встановили 480 опор, протягнули 12 км контактної мережі. Перший тролейбусний парк «Запорізького трамвайно-тролейбусного управління» розташувався на 300 кв. м у Заводському районі міста.
Відкриття першого тролейбусного маршруту «Запоріжсталь – вул. Богдана Хмельницького» відбулося в грудні 1949 році. На лінію тоді вийшло 6 машин МТБ-82Д. Першими водіями стали: Волошин Д. А., Константинов Н. А., Левадний Н. І., Пінчук Г. І., Хдеєв Г. Г., Клєвцов В. А., Сокіл В. І., Овдієнко І. І., Позняков П. М., Радчанська Н. Ф. (про це свідчить Вікіпедія).
У 1950 році прийнято рішення про будівництво нового маршруту, який з’єднав 2 береги міста. На роботи було виділено 3,5 млн рублів! І 28 квітня 1958 року відкрили маршрут, який з’єднав центр міста з правим берегом – він йшов через греблю ДніпроГЕС до заводу «Перетворювач».
У 1961 році відкрито нову 4-кілометрову тролейбусну лінію від нинішнього проспекту Металургів на колишню Вознесенку – до телецентру. За нею був введений маршрут «ЗТЗ – майдан Профспілок». У 1971 році відкрили тролейбусний парк № 2, розрахований на 120 машиномісць. На нього було покладено обслуговування маршрутів №6 «Набережна – Космічний мкрн» і №8 «Перетворювач» – Космічний мкрн». У 1974 році побудована тролейбусна лінія на Павло-Кічкас, а у 1975 році – на Правий берег через острів Хортиця.
До 1984 року в Запоріжжі працювали 15 тролейбусних маршрутів. Однак з 2000 року маршрути почали скасовувати: техніка виходила з ладу через тривалу експлуатацію, нову майже не набували… Відроджувати цю сферу почали тільки у 2016 році.
Машрутів стає все більше
За 4 роки місцева влада Запоріжжя не лише капітально відремонтувала частину тролейбусів, а й закупила ще 15, частина з них – з автономним ходом. Саме вони зараз курсують по 2 маршрутах: від центру міста на Хортицю (після 10 років забуття!), та з Бородінського мікрорайону в Хортицький район. До речі, на відкриття цього маршруту запоріжці чекали понад 40 років – раніше здавалося, що його взагалі неможливо зробити через складний ландшафт. Але за рішенням міського голови Володимира Буряка профільне підприємство розробило схему руху, по якій тролейбус частину шляху йде по тролеях, а частину – на автономному ході.
Ці маршрути, зокрема на Хортицю, не тільки зручні для містян, а й дуже важливі для туристів, які тепер можуть без проблем дістатися на екологічно чистому транспорті на острів.
До того ж вартість проїзду в електротранспорті – одна з найнижчих в країні. Для порівняння – ціни в інших містах*:
- Львів – 7 грн
- Харків – 6 грн
- Дніпро – 6 грн
- Одеса – 5 грн
- Чернівці – 5 грн
- Київ – 8 грн
- Миколаїв – 5 грн
- Чернігів – 5 грн
- Житомир – 5 грн
- Тернопіль – 8 грн.
Коли трамваї ще дзвеніли
У 1911 році в Олександрівську почалися роботи з обладнання електричного трамвая. Заводчик Нибур запросив бельгійських інженерів для організації трамвайного сполучення між містом і санаторієм Александрабад. Однак трамвай в місті тоді так і не з’явився. Про нього «згадали» тільки коли в Запоріжжі будували заводи, і туди потрібно було доставляти робітників. У 1930 році почалося прокладання трамвайної колії від Південного вокзалу, через Шенвізькій міст, старе місто, Вознесенівку і до греблі ДніпроГЕС. І 17 липня 1932 року розпочався регулярний рух маршрутом «Площа Свободи – ДніпроГЕС». Вартість проїзду становила 3 ??копійки. За наявною інформацією, перший вагон був… дерев’яним!
Спочатку в депо підприємства «Трамелектро» значилося 9 вагонів, ремонтна бригада, яка обслуговувала 11 км шляхів. І старі трамваї гучно дзвеніли, викликали море радощів у перехожих, особливо у дітлахів.
«Запорізький трамвай» не перестає дивувати
З 2016 року у Запоріжжі також взялись за відродження трамвайної мережі, яка після 90-х років ХХ століття була у занепаді. За ініціативою міського голови Володимира Буряка розпочата унікальна програма «Запорізький трамвай». Її високо оцінили не тільки містяни, а й прем’єр-міністр і нардепи, які бували на КП «Запоріжелектротранс» і бачили, як фахівці створюють гарні і комфортні трамваї.
Вже зібрані 12 нових трамваїв, взагалі парк комунального транспорту за 4 роки оновлено майже на 70%.
Також у місті після багатьох років відсутності знов курсують по маршрутах великі автобуси. За 4 роки придбано 95 машин. Це дозволило істотно поліпшити сферу пасажироперевезень, зробити проїзд в міському транспорті більш комфортним і безпечним. І зупинятися на цьому міська влада не збирається: у планах закупівля ще 26 нових електробусів і 20 автобусів.
Нові автобуси сподобалися містянам. Перш за все, вартість проїзду – всього 5 грн. До того ж тепер можна без пересадок дістатися, наприклад, з Шевченківського району в Південний або Осипенківський мікрорайони. Адже створені не дублювальні маршрути, а нові. Усього – 10 напрямків.
Транспорт Запоріжжя: новий та сучасний
У місті працюють
- 12 маршрутів автобусів: №№17, 18, 29, 34а, 38, 39, 56, 59, 72, 86, 94, 98
- 10 маршрутів тролейбусів №№1, 2, 3, 8, 9, 11, 13, 14, 17
- 7 маршрутів трамваїв №№3,8,10,12,14,15,16
Читайте також: У Запоріжжі археологи виявили унікальну знахідку
*Інформація з відкритих джерел