Верховна Рада України затвердила Закон України «Про Державний бюджет України на 2023 рік».
Асоціація міст України виступила проти поправки №404, якою пропонувалося обмежити права громад розпоряджатись власними коштами, здійснювати міжбюджетні трансферти, без погодження Кабміну. При розгляді законопроекту поправку поставили на підтвердження і Парламент її не підтримав.
На жаль, всупереч позиції Асоціації міст України, Держбюджетом вилучили з місцевих бюджетів залишки освітньої субвенції як виняток на 2023 рік.
Крім цього, не проведено розподіл освітньої субвенції між бюджетами територіальних громад в розмірі 87,5 млрд гривень, всупереч визначеним Протоколом бюджетних консультацій між Асоціацією міст України та Міністерством фінансів України нормам.
В Держбюджеті на 2023 рік збережено:
– ініційоване Асоціацією міст України збільшення розміру ПДФО, що зараховується до бюджетів місцевого самоврядування до 64%;
– захищене Асоціацією міст України зарахування до бюджетів місцевого самоврядування ПДФО з грошового забезпечення військовослужбовців. Орієнтовно 54,4 млрд гривень будуть спрямовані до місцевих бюджетів тільки завдяки ПДФО, збереженого зусиллями Асоціації міст України.
Крім цього, у Законі збережені обсяги більшості бюджетних програм, що стосуються місцевих бюджетів, а саме:
142,7 млрд гривень на Програму медичних гарантій обслуговування населення;
87,5 млрд гривень освітньої субвенції;
23,9 млрд гривень додаткової дотації з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення повноважень органів місцевого самоврядування на деокупованих, тимчасово окупованих та інших територіях України, що зазнали негативного впливу у зв’язку з повномасштабною збройною агресією рф;
5,5 млрд гривень субвенції органам місцевого самоврядування для забезпечення житлом учасників бойових дій;
5,3 млрд гривень субвенції на проекти в рамках Програми з відновлення України;
3,7 млрд гривень інші додаткові дотації місцевим бюджетам (зокрема щодо утримання соціальної інфраструктури, утримання закладів освіти та охорони здоров’я, компенсування втрат доходів місцевих бюджетів від податкових пільг у галузі космічної діяльності та літакобудування);
1,7 млрд гривень субвенції на проекти в рамках Надзвичайної кредитної програми для відновлення України;
1,6 млрд гривень субвенції на підтримку окремих закладів охорони здоров’я;
1,5 млрд гривень субвенції на облаштування безпечних умов в школах;
1,0 млрд гривень субвенції на придбання шкільних автобусів;
463,4 млн гривень субвенції на проект “Поліпшення охорони здоров’я на службі у людей»;
304,6 млн гривень субвенції для підтримки осіб з особливими освітніми потребами;
200,0 млн гривень субвенції на компенсацію ризику населенню у зоні спостереження;
175,44 млн гривень субвенції на створення служб з підтримки осіб, які постраждали від домашнього насильства.
Держбюджетом збільшено до другого читання:
– обсяг субвенції на будівництво та ремонт місцевих і комунальних доріг із 13,5 до 16 млрд гривень, тобто на 2,5 млрд гривень;
– обсяг Державний фонд регіонального розвитку із 0 до 2 млрд гривень.
Окремі бюджетні програми зазнали скорочення при підготовці до другого читання, а саме:
* Фонд ліквідації наслідків збройної агресії скорочено із 19,4 до 16,1 млрд гривень, тобто на 3,3 млрд гривень;
* Резервний фонд скорочено із 22,5 до 20,5 млрд гривень, тобто на 2 млрд гривень, ресурс спрямовано на формування Державного фонду регіонального розвитку.
На жаль, в Держбюджеті 2023 року не здійснено уточнення показників базової та реверсної дотацій у розрізі бюджетів територіальних громад, не враховано кількість внутрішньо переміщених осіб, як це було передбачено Протоколом бюджетних консультацій між Асоціацією міст України та Міністерством фінансів України, про що Асоціація міст України зверталась до Міністерства фінансів України та Комітету ВРУ з питань бюджету.