Популярність електросамокатів у нашій країні росте, але зростає також і кількість ДТП за їхньої участі
Зараз водії самокатів їздять по тротуарах і дорогах, а ПДР (правила дорожнього руху) цього не забороняють і не дозволяють. Тож Уряд вирішив врегулювати ПДР і для цього виду транспорту. Але залишається питання: хто відповідатиме за безпеку людей, які беруть електросамокати напрокат у фірм, що відкриваються у містах країни?
Що твориться в Одесі!
Затори на дорогах – звичне явище для великих міст. Тому все більше людей, особливо молодь, віддають перевагу не машинам, а зручному та легкому транспорту – електросамокатам. Але коштують вони недешево (від 25 тис. грн). І тут в пригоді стають фірми, які відкривають у різних містах країни сервіс прокату цього транспорту. Такі вже є у Києві, Одесі, Львові. І мешканці цих міст вже на своєму досвіді дізналися, що цей сервіс, так, зручний, але й доволі небезпечний.
Кількість випадків травмування перехожих на тротуарах, в парках за участі самокатників виросла до загрозливих масштабів. Адже швидкість пересування цього транспорту (понад 20 км/год) неприйнятна для інших учасників руху на тротуарах.
Наприклад, в Одесі, де вже працює прокат електросамокатів, небезпечні події з горе-водіями електросамокатів відбуваються чи не щодня. Вони не тільки травмують інших людей, а й самі часто-густо не можуть впоратись із керуванням. Так, 25 травня черговий водій електросамоката впав і сильно вдарився головою на «Трасі здоров’я». Від удару хлопець втратив свідомість, тож як мінімум струс мозку йому забезпечено.
Та й у місцевих телеграм-каналах курортного міста пишуть про десятки постраждалих. Звичайно, ця ситуація набула розголосу в соцмережах міста з відповідними коментарями.
Polina Kolijn: «У Голландії електросамокати заборонені. Хоча, здавалося б, могли б по велосипедних доріжках їздити, але на них повна заборона. Мабуть, не просто так».
Наталія Андреянова: «Якщо такий великий відсоток травматизму – тоді тільки заборона».
Natalya Kosiuga: «Заборонити! Вони ганяють на великих швидкостях, а потім не можуть вчасно загальмувати. В парку з дітьми вже небезпечно гуляти!».
Natalia Ploshnik: «Потрібно впровадити правила руху на таких самокатах, як це зробили інші країни Європи. Наприклад, в Польщі великі штрафи, якщо їдеш не за правилами дорожнього руху, або напідпитку, чи перевозиш іншу людину».
Daniela Trifonova: «На мене на тротуарі налетів неповнолітній хлопчик на електросамокаті, швидкість у нього пристойна була, і в результаті у мене вибиті 2 зуби, численні удари і гематоми… не кажучи вже про зіпсовані одяг і сумку…».
Alex Sxf: «В Берліні у всіх прокатних самокатів швидкість обмежена до 20 км/ч. У приватних буває швидкість і вище. Але для таких потрібно мати страховку і здавати на права».
Лариса Кочергіна: «У парку «Горького» такий коваль на швидкості налетів на дівчину, в руках якої було немовля, всі розлетілися по різних сторонах, а той встав і поїхав…».
Тетяна Криворучко: «У парку «Перемоги» йде збір підписів під офіційним зверненням до мерії. Мета: повна заборона на використання електротранспорту всередині парку».
І таких коментарів десятки. Тому в одеській мерії нещодавно зібрали навіть спеціальні комісії по вирішенню ситуації з травмування людей через електросамокати. Як повідомив мер міста Геннадій Труханов, на засіданні горкомісії ТЕБ та НС прийняли рішення звернутися до Верховної Ради України для термінового вирішення питання використання і внесення електросамокатів у ПДР.
Пропонується, щоб неповнолітні користувалися електросамокатами тільки під наглядом батьків. Також влада Одеси планує тимчасово ввести заборону компаніям, які займаються прокатом самокатів з хаотичним їхнім розміщенням на період, поки служби міста не розроблять схему зонування, де позначать місця стоянки самокатів, а також режим їхнього використання та дозволену швидкість руху для кожної зони.
У Львові втопили електросамокат у фонтані
Це сталося наприкінці травня – на фейсбук-сторінці «Зручне місто» опублікували відповідну світлину, де очевидці зафіксували цей момент. І це також із самокатом, який взяли напрокат. Раніше місцеві повідомляли і про інший інцидент у центрі Львова. Так, катаючись на електросамокаті по трамвайній колії, жінка з дитиною впали та травмувалися. А 26 травня скандал з електросамокатами отримав тут продовження. Так, вже молода пара на самокаті біля Оперного театру влетіла в натовп на повній швидкості. З’ясувалося, що транспорт був несправний – його зламав, вочевидь, попередний користувач. Але хто ж перевіряє, в якому стані здають транспорт «водії»? А ніхто.
«Пара з’явилася нізвідки… Вочевидь, вони взяли самокат напрокат, але недостатньо вміли ним управляти. Молодята розігнали його на максимальну швидкість і саме так в’їхали в натовп. Але якщо дорослі люди встигли розбігтися, мій малий його просто не бачив. Це був дуже сильний удар, його відкинуло, перевернуло, він вдарився головою об плитку. Це був подвійний удар», – розповіла мама постраждалого 6-річного хлопчика Зеновія Стадник.
Вона додала, що від сильного удару сама пара теж отримала пошкодження, проте хлопець із дівчиною встигли втекти. Люди, які були поруч, забрали електросамокат, щоб потім віддати його в поліцію. Ті ж свідки події надали потерпілому хлопчикові першу допомогу і говорили з дитиною, щоб той не знепритомнів до приїзду лікарів.
Після цього інциденту мама постраждалого хлопчика стала публічно вимагати обмеження швидкості для такого виду транспорту.
«Електросамокати розвивають швидкість до 30 км/год. Потрібно її обмежити хоча б до 15. Для пересування з точки «А» в точку «В» цього буде достатньо», – зазначила львів’янка.
Також вона впевнена, що самокати потрібно давати в оренду лише тим, хто має водійські права та несе за користування ним хоч якусь відповідальність. Крім того, жінка поскаржилася, що через величезну кількість електросамокатів її сім’я зараз не почувається в безпеці в рідному місті.
У Києві на самокаті відмовили гальма
Через це дівчина, яка орендувала цей несправний самокат, розбила собі обличчя і дістала забій тіла. Олександра зараз ходить в окулярах через синяк під оком та розсічену брову. Також у неї зафіксували численні подряпини на нозі. За словами дівчини, вона розігналася до швидкості 10 км/год і впала, як запевняє, через несправність гальм. Інцидент стався у столичному парку Шевченка.У компанії, яка здає в оренду електросамокати, кажуть, що дівчина порушила техніку безпеки під час їзди. За словами представника компанії Антона Милка, кожен клієнт застрахований на суму до 200 тис. грн. У разі травми потрібно написати в додатку або звернутися в страхову компанію.
«Наше законодавство відстає від світової тенденції розвитку дорожнього руху. Ніхто з чиновників не очікував, що на дорозі з’являться самокати», – говорить адвокат Андрій Шабельніков.
А що у Запоріжжі?
У нашому місті теж може з’явитися прокат електросамокатів від компанії, анонсували, що нібито заходить фірма Kiwi Scooter Sharing. Таку можливість розглянули в міськраді під час обговорення розвитку велоінфраструктури міста. Звичайно, приємно, що Запоріжжя інвестиційно привабливе для бізнесу нарівні з містами-мільйонниками. Та і запоріжці отримають змогу швидше пересуватися районами міста. Але сподіваємось, що усі будут відповідальними: фірма – щодо перевірки транспортних засобів, аби не допустити травмування людей через поломки, а містяни – не стануть ганяти по тротуарах із великою швидкістю. І тоді цей сервіс дійсно стане корисним. Адже електросамокати є цілком серйозним транспортним засобом, користування якими потребує навичок і дотримання техніки безпеки.
Як це працює
Для початку потрібно встановити на вашому смартфоні додаток, прив’язати свою картку і поповнити рахунок мінімум на 200 грн. Далі знайти на карті найближчий самокат. Зняти блокування самоката коштує 10 грн, а хвилина користування – 3 грн. Після завершення поїздки слід сфотографувати транспорт там, де його залишили. Програма сама розрахує вартість. Не треба їхати на якусь спеціальну станцію: самокат можна залишити майже де завгодно. Зони паркування чітко визначені, але їх багато.
Читайте також: Запоріжці за місяць придбали нових автомобілів на 10 мільйонів доларів