Тільки зараз, з появою в місті великих автобусів і нових трамваїв, запоріжці побачили, як має виглядати громадський транспорт. Це тільки початок масштабної програми міської влади з розвитку муніципального транспорту. А що далі? Чи вдасться зламати систему маршруток? Коли з’явиться більше транспорту великої місткості? Про це та інше розповів начальник управління з питань транспортного забезпечення і зв’язку Запорізької міської ради Олександр Власюк та генеральний директор КП «Запоріжелектротранс» Віталій Шумейко.
– Олександре, перше питання до Вас. Що за біда така з маршрутними таксі? Біда тільки нашого міста чи взагалі України? Багато скандалів щодо пільговиків, багато ДТП з маршрутками. А в них одна відповідь: «У нас тариф низький». Це безвихідь?
– Перевізники трохи спекулюють за рахунок тарифів. На останній нараді з перевізниками, яку міський голова проводив на початку вересня, були виказанні побажання щодо тарифу розміром 12 грн. Завдяки такому тарифу у подальшому можна було б закуповувати новий транспорт. До речі, це побажання було виказане підприємством, яке працює виключно на 1 класі автобусів. У його словах, може, і є якийсь економічний підхід до цього питання, але 12 грн, як сказав директор підприємства, це лише побажання на майбутнє. Ми зараз проводимо роботу з тарифами і бачимо, що на деяких маршрутах тариф може бути 6-7 грн. Але сьогодні на ринку перевезень домінують малі автобуси «Спринтер», і для них 5 грн – це економічно правильний тариф, і підвищувати в найближчий час його не збираємося. Тариф для великого транспорту треба переглядати, можливо, в подальшому. Річ піде тоді про підвищення, коли загальна кількість великих автобусів буде більша. Там зовсім інші йдуть економічні витрати, і тому зараз не йдеться про підвищення тарифів. До кінця року точно не буде підніматися це питання.
– Нарікань дуже багато на водіїв маршруток, технічний стан авто. Як управління транспорту контролює ці ситуації?
– Згідно наших договорів, у нас працюють дві створені групи. Одна група перевіряє технічний і санітарний стан, а інша працює повністю в економічному спектрі. Тобто це законність перебування на маршруті, перевіряються техпаспорт, путьові листи. А група, яка перевіряє роботу технічного стану, на кінцевих зупинках перевіряє технічну складову, комплектацію. Ці робочі групи працюють постійно.
– Як Ви вважаєте, технічний стан задовільний?
– Я вважаю, що технічний стан незадовільний. Тому що дуже велика кількість адміністративних протоколів складена поліцією. На деяких маршрутках іде дощ через покрівлю. Ми постійно з цим працюємо. Знімаються автобуси з рейсів і відправляються на технічний ремонт.
– А що можна зробити? Чи можна розірвати договір з порушниками, власниками АТП?
– Зрозуміло, якщо брати з точки зору закону, договірних відносин, безумовно, треба розірвати договір і укласти з іншим перевізником, але склалася така ситуація, що до нового перевізника іде перетік тих же транспортних засобів. Тобто ми ходимо колом. Тому в 2016-17 роках була прийнята наша програма розвитку, де ми альтернативним транспортом будуємо фундамент для того, щоб комунальне підприємство стало флагманом перевезення пасажирів.
– Щоб закрити тему маршрутних таксі. Що це за мода у маршрутників: то пенсіонерів ганяли, а тепер учнів. Яка ціна все ж таки перевезень для учнів?
– Є рішення виконкому про те, що учнів мають перевозити за 50% від тарифу. Скидка діє з понеділка по п’ятницю під час учбового процесу. Суботу, неділю не працюємо в цьому режимі. За часом контролю немає. 6 вересня міський голова проводив нараду з перевізниками і в черговий раз піднімалося це питання. Але є такі поодинокі випадки, коли водій на свій розсуд приймав неправильні рішення. Після наради я знову їх збирав. До мене звернулися представники громадських організацій воїнів АТО. Хлопці прийшли і кажуть: «Чим вам допомогти?», а от раніше казали: «Ви це погано робите». Усі розуміють, що ми фактично зробили з директорами перевізників для міста, прийняли рішення возити. А ті моменти, які виникають з водіями, вони повинні присікатись на місці.
– Що робити пасажирам? Вигнали дитину з маршрутки. Куди звертатися?
– Звертатися на нашу «гарячу лінію» 15-80. Під час робочого дня до 17 години ми постійно приймаємо дзвінки.
– Зараз закуповуються великі автобуси, трамваї. А чи дійсно це врятує ситуацію, Олександре?
– Наш великий автобус дозволяє, особливо в години пік, комфортно і спокійно перевозити 100 пасажирів. Нам зараз треба працювати над тим, щоб їх було більше, інтервал був менший.
– Віталію, на тому тижні розпочалось випробування першого європейського трамваю. На якому маршруті працюватиме трамвай?
– Трамваї ще поки знаходяться в стані випробування, проводиться повне випробування його гальмівної системи, електросистеми. Трамвай новий для нас, ми такі ще не експлуатували. На сьогодні він практично всі випробування пройшов. І десь у п’ятницю вийде на лінію. Напевно, поставимо на 3 маршрут. До речі, цей трамвай більш комфортний, ніж наші.
– Скільки трамваїв уже прибуло до Запоріжжя з Європи?
Розкажіть, що це за європейський трамвай, що взагалі означає, що трамваї раніше використовувались в країнах ЄС? У Запоріжжі придбали мотлох, який Європі не потрібен, чи ситуація інша?
– Ситуація полягає в тому, що ці трамваї пройшли капітальний ремонт у 2004-2005 році. Тобто 10 років до наступного капітального ремонту вони відкатали згідно з усіма технічними вимогами і даними. Зараз зробили знову капітальний ремонт. Ситуація така, що трамваї ці були придбані в Німеччині. З продавцями в нас є договір про те, що ми робимо капітальний ремонт у своїх вагоноремонтних майстернях. Продавець цей ремонт сплачує. Ці трамваї в кілька разів кращі. Ви розумієте, зміст трамвая тут і там – це велика різниця, тому що там дотримуються всіх технологічних умов ремонту, проводять своєчасні заміни і обслуговування трамваїв.
– А вони горіти не будуть?
– Кажуть, трамваї найбільше горять від того, що в нас погана контактна мережа. Нам зараз допомагають і дають гроші, щоб ми міняли, але вона все-таки старенька. На великій протяжності — це раз, по-друге, старі трамваї — це старі трамваї. Щось у них порушено і, звісно, уся електрика стара. Масового горіння немає, але загорання є, тому що самий пожежонебезпечний транспорт — це трамвай, тому що в нього плюс і мінус знаходяться по різних частинах. І десь замикання, і одразу йде, як зварювальна дуга. Це дає запалення або задимлення.
– Як у Запоріжжі вирішують проблему з контактною мережею?
– Зараз ми вже другий рік виставляємо так звані прилади безпеки на трансформаторних підстанціях, які спрацьовують, відключають автоматично електрику. Якщо проходить якесь замикання, цей прилад моментально сам спрацьовує. Без людського фактору він сам відключає подачу електроенергії і, звісно, припиняється всяке там задимлення і горіння вагона.
– Зрозуміло. А чому не купуєте нові трамваї?
– Ви знаєте, ситуація в тому, що взагалі в Україні практично ніхто не купує нові трамваї. Один новий трамвай коштує на сьогоднішній день в межах 18-20 млн грн. Якщо порахувати, що ми ось ці вживані трамваї взяли за 2 млн 200 тисяч, то можна на 20 млн купити 10 трамваїв. Є велика різниця. Чеська республіка розвалилася, і вони перестали робити нові трамваї. Зараз багато виробників, які неякісно роблять трамваї. Тому завдання купити новий трамвай — це гарна задача, але треба брати європейського класу. Тобто, вищу. Вони дуже дорогі. Що може лише Київ собі дозволити, і то, там придбали один такий трамвай, і все на цьому закінчилося.
– Ми в Запоріжжі виготовляємо свій власний трамвай. Які новини щодо запорізького трамваю? Скільки випустили на лінію в минулому році, скільки в цьому?
– Чотири вагони ми зібрали в тому році. Цьогоріч ми також зберемо чотири. На сьогоднішній день вже збирається один. До кінця року ми повинні випустити чотири таких вагона, які вже з низькою підлогою. І найголовніше – у німецькому вагоні підніжка нижча, ніж у наших трамваїв. Це — для літніх людей.
– А загалом, наскільки потребує оновлення трамвайний парк міста, на скільки відсотків застарілий?
– На сьогоднішній день десь на 98 відсотків.
– Тепер перейдемо до великих автобусів. Олександре, за останні 2 роки місто придбало, якщо я не помиляюсь, 45 великих автобусів. Які результати є на сьогодні?
– 45 автобусів, починаючи з 2016 року було закуплено 10, в 2017 році — 35 великих автобусів. Зараз ми відкрили вже п’ять комунальних маршрутів з великими автобусами. Чотири основних — ті, що були після пасажирообстеження, і один був додатковий, відкритий на тій ділянці маршруту, де в нас іде ремонт мосту на вулиці Калібровій, там був відкритий ще 56 маршрут, який заміняє роботу 12 маршруту трамвая. Тобто чотири великих і один короткий маршрут було відкрито нашим комунальним підприємством. Відгуки дуже позитивні. Люди вже зрозуміли різницю між комфортним заводським автобусом і тим, що працював до того. Цього року ми плануємо взяти ще 50 автобусів. Вже підписаний договір на лізинг. Десь до кінця року ми плануємо поставити ще 20 автобусів і запустити їх на маршрути міста.
– Найпроблемніший маршрут на сьогодні – це Хортицький район?
– Мости Преображенського дають постійно звуження в ранкові години пік, тобто звуження ділянки дороги, а отже, пасажирам важко пересуватися в маршрутках цим напрямком. Отже, тут є необхідність, аби велика кількість пасажирів могла переміщатись разово у великих автобусах. Тож ми плануємо ввести такі автобуси на 55 маршрут.
– Це автобуси цього року підуть?
– Це вже автобуси цього року. Ми будемо отримувати першу поставку. Зараз управління працює над юридичними питаннями щодо цього. Це паспорт маршруту, підготовка рішення виконкому для відкриття цього маршруту, щоб проводити конкурс. Ми готуємось, паралельно йдемо для підготовки відкриття цього маршруту.
– І наостанок. Олександре, скільки взагалі автобусів зараз потребує місто Запоріжжя?
– Згідно з пасажирообстеженням, нам необхідно близько 150 автобусів. Наразі ми маємо 51 автобус. 50 ще отримаємо і 50 будемо докуповувати за рахунок Європейського інвестиційного банку. Це та програма, яка була підписана між Україною і цим банком у 2016 році. Було надано транш 200 млн євро для України, і майже 18 млн траншу отримали ми.
– Тобто років за два ви ситуацію зможете покращити?
– Я думаю, що так. 2019-2020 роки будуть вже завершальним етапом усієї реформи, яку запланували. Це альтернативна реформа не для того, щоб вбити ринок приватного перевезення, а щоб зробити альтернативу, зробити міцну базу, міцний фундамент для розвитку подальшої інфраструктури.