Той, хто знає особливості роботи Запорізької міськради, певно, погодиться, що постійна депутатська комісія з питань комунальної власності, ресурсів, приватизації, архітектури та земельних відносин – традиційно ледь не частина виконкому. Мається на увазі, що, хоч кожний її депутат і працює в іншому місці, але доводиться дуже часто інспектувати об’єкти в різних куточках міста, збиратися на засідання комісії, які іноді затягуються до ночі. І це не дивує. Станом на 01.08.2016 року підготовлено та винесено на розгляд сесії міської ради 731 проект рішень з земельних питань. На кожний із цих об’єктів треба було подивитися, розібратися. Про роботу комісії нашим читачам розповідає сьогодні її голова Ігор Чумаченко.
– Ігоре Миколайовичу, ви, напевно, вважаєте, що ваша комісія найбільш «роботяща» в міській раді? – провокуємо ми голову комісії.
– Я не вважаю кількість засідань і виїзних нарад суттєвим показником. Головне – результат. А у нашої комісіїє ще й планові показники, майже як на виробництві. Наприклад, планові показники по платі за землю на 2016 рік складають 730 000 тис. грн., у тому числі:
– земельний податок – 209 025 тис. грн.;
– орендна плата – 520 975 тис. грн.
Отут ми можемо й відзвітувати перед виборцями. Надходження плати за землю за сім місяців поточного року становлять 437 602,8 тис. грн. у тому числі. План семи місяців 2016 року виконано на 102,4%, у тому числі:
– земельний податок – 102,1%;
– орендна плата – 102,5%.
В порівнянні з аналогічним періодом минулого року надходження плати за землю збільшились на 185 056,7 тис. грн. або 73,3%, у тому числі:
– земельний податок – на 56 916,6 тис. грн. або 85,6 %;
– орендна плата – на 128 140,1 тис. грн. або 68,9%
– Тобто якщо комісія не зволікає, за зверненнями громадян і організацій вчасно готує рішення про здачу об’єктів в оренду і т. і., то й такі потрібні місту бюджетні надходження не забаряться?
– Саме так. У злагодженій співпраці з управлінням з питань земельних відносин міської ради станом на 01.08.2016 року підготовлено та винесено на розгляд сесії міської ради 731 проект рішень з земельних питань, з яких 367 громадянам передані у власність земельні ділянки для житлового будівництва, для розташування гаражів та ведення садівництва та 364 юридичним особам та фізичним особам підприємствам в оренду для господарської діяльності.
Постійно ведеться робота в напрямку вишукування додаткових можливостей поповнення місцевого бюджету. Для цього на черговій сесії міської ради очікується розгляд питання щодо виділення коштів для провадження підсистеми «Земля: облік, податок, орендна плата» у складі цілісної міської міжвідомчої геоінформаційної системи міста Запоріжжя «МГІС-Запоріжжя». Розширення технічно-програмних можливостей у рамках функціонування системи «МГІС-Запоріжжя» дасть змогу управлінню з питань земельних відносин формувати інформаційну базу та облік договорів, що надасть можливість оперативного пошуку необхідної інформації, у тому числі: фактичних платежів орендної плати, автоматичне сповіщення про наближення строків дії, пошуку інформації в розрізі відчуження об’єктів нерухомості, розташованих на орендованих ділянках та іншої інформації, необхідної для своєчасного вжиття відповідних заходів зі сторони Запорізької міськради (припинення права користування, спонукання щодо укладання договорів оренди та додаткових угод до них, нарахування збитків тощо).
– Системний підхід до справи – це, звичайно, добре. Але що він дасть з матеріальної точки зору?
– Очікуваний результат після впровадження геоінформаційної підсистеми «Земля: облік, податок, орендна плата» – чималий. Сучасний облік платників земельного податку та орендної плати, обчислення та контроль своєчасної оплати платежів призведе до збільшення надходжень плати за землю щонайменше до 5% за рік, а також потягне за собою ефективне керування розвитком міської території та вирішення на цій основі господарських завдань його економічного, соціального, промислового та адміністративного розвитку.
– А чи не багато влада хоче «вижати» з уже і так обіднілого населення, з малих підприємств, які і так ледь жевріють у надскладних економічних умовах?
– На адресу міської ради надходить велика кількість звернень громадян, стурбованих збільшенням розміру орендної плати за земельні ділянки. А враховуючи щорічну індексацію нормативної грошової оцінки земель орендна плата стала непосильною для громадян та суб’єктів господарської діяльності. І тут я хочу підкреслити, що міські ради законів не приймають. Ми діємо тільки в тих рамках, які окреслені законодавством.
Обговорення питання щодо зменшення ставки орендної плати ініціюється промисловими підприємствами міста. І я вважаю, що необхідно враховувати той факт, що ці підприємства виконують важливу економічну функцію – забезпечують економічний розвиток регіону, залучення інвестицій, налагодження економічних зв’язків із іншими країнами та формування іміджу країни в контексті стабільного ділового торгівельного партнерства. Слід врахувати, що підприємства міста разом із економічною, виконують і не менш важливу соціальну функцію – забезпечують робочими місцями тисячі людей, сприяють підтриманню стабільної соціальної ситуації в місті та регіоні, тому їх підтримка у ці складні економічні часи є першочерговим заходом. Крім того, створення та функціонування робочих місць на цих підприємствах забезпечує стабільне надходження коштів до місцевого бюджету, зокрема, у частині сплати роботодавцем із нарахованої заробітної плати окремому працівнику податку на доходи фізичних осіб (а це головна стаття доходів міського бюджету). З огляду на викладене, скорочення робочих місць на підприємствах, викликане вищенаведеними змінами, призводить до зворотного ефекту – фактично скорочуються надходження до місцевого бюджету. А в разі банкрутства підприємств, це негативно відобразиться на всій соціальній сфері міста. Іноді треба відмовитися від грошей, щоб заробити більше.
В інтересах територіальної громади було підготовлено два рішення про звернення депутатів Запорізької міської ради до Верховної Ради України, Прем’єр-міністра України щодо внесення змін до Податкового кодексу України та до Закону України «Про оцінку земель».
Внесення змін до ст. 288.5.1 Податкового кодексу України, а саме, зменшення мінімального розміру орендної плати з 3 % нормативної грошової оцінки землі до 1 % суттєво зменшить фінансове навантаження на громадян та суб’єктів господарської діяльності, що в свою чергу дасть змогу для економічного розвитку регіону.
Внесення змін до Закону України «Про оцінку земель» розширить повноваження органів місцевого самоврядування в частині регулювання земельних відносин на всіх стадіях. Це розпорядження землями комунальної власності, їх оцінювання та видача витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок. На теперішній час витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок видаються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (Головне управління Держгеокадастру у Запорізькому районі Запорізькій області).
При умові оформлення та видачі витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок міста Запоріжжя міською радою, без передачі технічної документації та програмного забезпечення Головному управлінню Держгеокадастру у Запорізькому районі Запорізькій області, цей процес відбуватиметься у рази швидше, що забезпечить своєчасне та у повному обсязі поповнення бюджету міста.
Я впевнений, що органи місцевого самоврядування ближчі до людей, і тому можуть і будуть працювати краще.
Олександр Серебряков