У Верховній Раді в першому читанні прийняли нові законопроєкти стосовно «євроблях», які дозволять розмитнювати авто, завезені до кінця 2020 року, за особливими умовами
На оформлення дадуть 180 днів з моменту, як закони набудуть чинності.
Що змінилося?
Відповідні документи під номерами 4643-д і 4644-д народні депутати прийняли за основу 259 і 293 голосами відповідно. Як підрахував голова комітету Данило Гетьманцев, в середньому розмитнення буде коштувати не більше 1000 євро.
За новими правилами мито платити не потрібно, а ПДВ – тільки з акцизу. Тобто, це виглядає так: базова ставка + коефіцієнт двигуна + доплата за дизельний двигун.
Базова ставка залежить від віку машини. Якщо їй менше 9 років, то платити зовсім не потрібно. Далі ставки змінюються таким чином:
- машині до 9 років – 0 євро;
- машині 10 років – 25 євро;
- машині 11 років – 50 євро;
- машині 12 років – 75 євро;
- машині 13 років – 100 євро;
- машині 14 років – 125 євро;
- машині від 15 років – 150 євро.
Коефіцієнт двигуна залежить від його обсягу. Щоб його вирахувати, потрібно обсяг помножити на зазначену нижче ставку:
- ставка для двигуна до 2000 куб. см – 0,25 євро
- ставка для двигуна до 3000 куб. см – 0,2 євро
- ставка для двигуна до 4000 куб. см – 0,25 євро
- ставка для двигуна до 5000 куб. см – 0,35 євро
- ставка для двигуна від 5001 куб. см – 0,5 євро
Доплата за дизель становить 100 євро. Для прикладу прорахуємо, який розмір акцизу на розмитнення автомобіля віком 8 і 14 років з бензиновим двигуном 2 тис. куб. см за старими і новими правилами.
Отже, за новими правилами:
- машина віком 8 років – 500 євро;
- машина віком 14 років – 625 євро.
За старими правилами:
- машина віком 8 років – 800 євро;
- машина віком 14 років – 1400 євро.
При цьому розмитнити можна поки що лише один легковий автомобіль на одну особу, і авто має відповідати екологічним стандартам не менше, як «Євро2».
Нагадаємо, раніше в Україні вже вживали правила для «євроблях», тоді їм пропонували розмитнити авто зі зниженим акцизом, ще й зі знижкою в 50%. Однак зробили це далеко не всі. За різними оцінками в державі залишаються до 500 тис. машин на «єврономерах». За чинними правилами поліція може оштрафувати їхніх «керманичів» на 170 тис. грн.
Закон не для всіх
Однак, варто зазначити, що прийнятий законопроєкт про спрощення розмитнення «євроблях» поширюється далеко не на всі види транспортних засобів, завезених в Україну на єврономерах. Він буде актуальний тільки для власників легкових автомобілів.
Тобто, інші категорії автотранспорту на «євробляхах» – вантажівки, мікроавтобуси, автобуси та мотоцикли – під дію закону не підпадають.
«Ми не повинні давати можливість ділкам вести тіньовий бізнес, завозячи в Україну списаний в Європі мотлох без сплати податків. Цього в законі немає», – пояснив Гетьманцев. І одразу додав: «У будь-якому випадку панікувати не варто, до другого читання законопроєкт буде доопрацьовуватися, тож не виключено, що цю норму звідти вилучать або змінять її».
Юрист розповів про нюанси законопроєкту
Український юрист Олександр Кудрявцев вважає, що плюс у всій цій ситуації – те, що не всі транспортні засоби потрапляють під пільгове розмитнення, адже законопроєкт поширюється лише на автомобілі, які відповідають екологічним нормам «Євро-2».
Втім, не обходиться і без негативних моментів. За словами Олександра Кудрявцева, 180 днів не вистачить, навіть якщо реєстраційні органи будуть працювати цілодобово протягом 7 днів на тиждень. До того ж за документами велика частина «євроблях» не є власністю українських водіїв. Найчастіше їх оформляють на іноземну фірму за місцем реєстрації в Литві, Латвії та Польщі, або на рядового жителя Європейського союзу.
Експерт каже про те, що українські водії їздять за дорученням. Тепер же водіям потрібно знайти власників цих автомобілів, не факт, що вони погодяться оформляти договір купівлі-продажу, щоб передати право власності на транспортний засіб водієві з України. Навіть якщо припустити, що водій з України зможе відшукати власника в Європі, то туди неможливо буде потрапити в умовах карантину.
Юрист підкреслив, що в законопроєкти закладено порушення конституційного принципу рівності українців. На завершення він додав, що ці неякісні, застарілі і екологічно брудні транспортні засоби нікуди з нашої країни не зникнуть.
А шахраї вже тут як тут
Бажанням українців розмитнити свої авто задешево почали користуватися шахраї. У соцмережах з’явилося дуже багато оголошень з відповідними пропозиціями. Просять відносно небагато – $50-100.
– Але все це – обман, – каже керівник ГО «Авто Євро Сила» Олег Ярошевич, і застерігає не вестися на привабливі пропозиції ділків. Він зазначив, що сьогоднішній поспіх власників авто на єврономерах в результаті може призвести до неабияких штрафів.
– Є багато компаній, які брали участь в розмитненні авто в минулому сезоні, підробляючи документи. Вони якимось чином проходили за домовленостями через митницю. Але сьогодні це буде в будь-якому випадку переслідуватися законом. В першу чергу, переслідуватися будуть власники авто, як декларанти, які готували документи і передавали брокеру, – говорить Ярошевич.
Перевіряти документи буде виключно митниця. І там вони можуть бути визнані липовими. Але гроші за папери вже будуть заплачені, а авто не буде знято з обліку.
Такі компанії є в Харкові, Одесі, Києві – десятки компаній хочуть обдурити людей, даючи їм «порожні папірці», нібито знімаючи авто з обліку. Такі «перегонщики» на людях просто заробляють гроші. Тож перш ніж платити гроші, потрібно спершу обов’язково переконатися, чи знято авто з обліку.
Читайте також: У Запоріжжі зіткнулись два легковики – постраждали діти