Консолідована позиція мера, політичних партій та громади Запоріжжя змусила владу відступити від свої планів
Київський політолог, директор Центру досліджень проблем громадянського суспільства Віталій Кулик проаналізував історію з аеропортом “Запоріжжя”. Про свої висновки політичний експерт розповів виданню “Запорозька Січ”. Зокрема, Віталій Кулик наголошує, що в цій історії кілька складових – політичний тиск, комерція та майбутні вибори.
Політолог зазначає, що тиск стосується не лише Запоріжжя. Подібні ситуації виникають в багатьох обласних центрах, де уряд і силові структури намагаються «кошмарити» місцеву владу. Тобто з’являються перевірки, виїмки документів, загострюються корпоративні конфлікти. Це прямий тиск з боку центральної влади на органи місцевого самоврядування в переддень місцевих виборів, вважає Віталій Кулик.
При цьому, консолідована позиція мера, міської влади, міської ради, а також громадськості, політичних партій, які об’єдналися навколо питання захисту інтересів міста, змусили центральну владу зробили крок назад. Зараз СБУ повинно віддати документи і має продовжуватись будівництво терміналу. Однак, Віталій Кулик не виключає, що силові структури, центральна влада буде намагатися відтягувати цю історію. Що в принципі, і відбувається зараз, адже судові засідання вже вдруге переносяться.
– Друге питання – це питання комерційне, зокрема питання концесій. З моєї точки зору, в українських умовах, не маючи законодавчого забезпечення, не маючи ефективної судової системи, яка б захищала інтереси інвестора і концесіонера, говорити про справді дієвий інструмент концесії неможливо. Крім того, в умовах Запоріжжя, скажімо, взяти і здавати аеропорт якомусь доброму інвестору – ну це фактично забрати в міста. Адже прибуток має залишатися місту. Тому тут очевидно, що позиція мерії однозначно було конструктивна, в плані діалогу: документи мають бути повернуті, а будівництво – закінчено в строки, які були відведенні по контрактах, – зазначає Віталій Кулик.
Також він нагадав, що коли забирають такі великі інфраструктурні об’єкти, то з ними відбуваються цікаві речі. Вони банкротяться, пиляються, розбазарюються. І об’єкт перестає бути функціональним, втрачає будь-яку вартість. Або вимивається максимально прибуток через офшори, і місто не отримає навіть тих податків, які могло отримувати від ефективного перебування. Були спроби передати деякі аеропорти в інших містах так званим інвесторам, які б могли вкласти. Але це погано закінчилося, бо ці інвестори або виявлялися фейками, або це вимивалися гроші на якісь офшорні рахунки, або це скандалами закінчувалося. Є історія Дніпропетровського аеропорту, де фактично місто нічого не отримує від нього. Тобто все іде невідомим компаніям і через треті руки вимиваються з країни, це навіть не українській бізнес.
Політолог також зауважив, що якщо згадати саму справу, з приводу якої в аеропорту відбувалися обшуки, то вона була відкрита в 2015 році, а факти правопорушень 2017 року. Це, на його думку, за вуха притягнуті аргументації та білими нитками шита справа на замовлення. Це ручний режим Кабінету міністрів для тиску на органи місцевого самоврядування, припускає Віталій Кулик, і ще раз наголошує, що Запоріжжя тут не одне. Те саме відбувається у Харкові, в Одесі, у Миколаєві, у Полтаві, де подібний конфлікт сторони влади з органами місцевого самоврядування, в першу чергу з меріями.
І пов’язує він це з майбутніми виборами. Тобто це намагання занизити рейтинг місцевої влади, створити конфліктну ситуацію, не дати можливість консолідувати політичні сили навколо діючих мерій і підіграти правлячій політичній силі. Однак у Запоріжжі це не спрацювало – всі політичні сили об’єдналися навколо питання захисту інтересів людей. І це заслуга мера Володимира Буряка, вважає Віталій Кулик.
– Ми бачили, як опозиція торпедувала такі ініціативи мерів, а у Запоріжжі це вдалося зробити. Тому це в першу чергу заслуга Буряка, як мера, і всіх політичних сил, які це підтримали в міськраді. Фактично зараз ми можемо говорити про те, що документи будуть повернуті та роботи будуть відновлені. Якщо звичайно влада не вирішить піти шляхом свавілля, але тоді це явно позначитися на рейтингу «Слуги народу» в Запоріжжі, і на рейтингу президента також, – зазначає Віталій Кулик.
Віталій Кулик вважає, що враховуючи всі події, в Україні можливе політичне об’єднання мерів крупних міст. Вже прослідковується взаємодія, зокрема об’єднання ключових мерів в рамках асоціацій міст України. Воно яскраво проявило себе, коли мери виступили з різкою критикою проти ініціативи президента щодо змін до Конституції. І президент був вимушений відкликати свій законопроєкт.
Читайте також: Ситуація в аеропорту Запоріжжя викликала занепокоєння асоціації “Аеропорти України”