В останні часи ми чуємо багато згадок про «Розумне місто», «Безпечне місто», значення сучасних інформаційних технологій для розвитку міст. Здавалося, що це стосується міст Європи, Північної Америки, можливо, Китаю, адже саме там успішно впроваджуються такі проекти. Однак тепер про «Безпечне місто» заговорили і в Запоріжжі. Причому все частіше ця тема підіймається міською владою, і від розмов уже перейшли до діла. Містом встановлюють камери спостереження. Що далі, розповів Юрій Орєшкін, директор КП «Центр управління інформаційними технологіями».
– «Безпечне місто» – що це за програма, чия ініціатива?
– Перш за все, цю ініціативу ще у 2016 році підтримали депутати Запорізької міської ради. Ми почали впроваджувати її з органами, що забезпечують порядок у Запоріжжі. Вона знайшла широкий відгук у патрульній поліції, Національній поліції, Службі безпеки України, Державній службі з надзвичайних ситуацій. У результаті були розроблені технічні завдання, і зараз ведуться роботи зі встановлення відеокамер у місті, відпрацьовуються системи відеонагляду та відеоаналітики, будується ситуаційний центр.
– Почали встановлювати відеокамери в м. Запоріжжі, а наскільки це необхідно з точки зору правоохоронців?
– По-перше, ця програма – набір технічних засобів, які допоможуть забезпечити правопорядок у місті. Це, перш за все, – інструмент для охоронних органів, яким вони мають навчитись користуватися. Має ще бути юридична обґрунтована база для того, щоб ті правопорушення, які будуть виявляться за допомогою системи відеоспостереження та відеоаналітики, стали доказом в юридичному погляді, після чого до правопорушників вживалися б відповідні заходи. Міська влада забезпечує правоохоронні органи відповідними технічними засобами, щоб більш ефективно, краще вони відпрацьовували ситуацію, яка є в місті.
– А що каже практика інших міст?
– Україна не стоїть на місці. Така програма вже не перший рік працює в Києві, також долучені до неї Львів, Одеса, Харків, Дніпро.Усі великі міста в першу чергу ставлять відеокамери, відповідні системи, будують ситуаційні центри. Такі центри дають можливість роботи з відеоспостереженням, відеоаналітикою як місцевій владі, так і правоохоронними органами для забезпечення правопорядку та території міста.
– А як місцева влада використовує це?
– Ми відпрацьовуємо декілька аналітик на сьогодні, які можуть допомогти нам у підрахунку транзитних вантажівок, які будуть заїжджати до міста, відслідковувати навантаження на дорогах. Ми ремонтуємо дороги з місцевого бюджету, тому необхідно розуміти, в яких саме напрямках рухаються вантажівки з транзитними номерами. Це все можна робити, і на базі цієї інформації приймати управлінські рішення, розуміти, як треба реагувати на ті та інші виклики, які будуть у майбутньому з’являтися перед місцевою владою.
– Ви, мабуть, слідкуєте за ситуацією в інших містах по розкриттю злочинів, де вже встановлені камери. Там рівень правопорушників знизився?
– Якщо зазначити деякі цифри, то можна сказати про зниження рівня злочинності в межах 25-30 відсотків у тих містах, де працюють системи колективної безпеки, системи відеонагляду. Це загальна світова статистика, яка не тільки в містах України діє, а в містах по всьому світу. Там, де встановлені камери – люди себе почувають більш захищено.
– Усіх цікавить, які обсяги фінансування, на скільки років розрахована програма?
– По-перше, програму розраховували впровадити за 3 роки. Це бюджетне обмеження, коли за умови бюджетного цільового фінансування ми маємо середньостроковий період впровадження програми – 3 роки. Ми на 3 роки її розробили, відпрацювавши з патрульною поліцією в межах 3,5 тисячі камер. Я думаю, що ми на першому етапі впровадимо 200 камер, другим етапом впровадимо 500-600 камер, і за результатом відпрацювання загальної кількості камер будемо реагувати та ті виклики, які будуть далі, та встановлювати камери в необхідних місцях. Зараз ми відпрацювали з органами правопорядку плани на наступний рік. Ми це бюджетуємо і будемо виносити на розгляд сесії міськвиконкому для того, щоб далі ця програма рухалась. На сьогодні вже витрачено досить багато, на мій погляд, коштів, як для місцевого бюджету. Уся програма місту коштує 100 млн гривень.
– Сума велика, чи доцільно використовувати їх саме на цю програму, можливо, є більш важливі питання?
– Доцільно, адже Запоріжжя, можна сказати, майже прифронтова зона. Через нас іде великий потік зброї, мігрує багато злочинців. На сьогодні наша область та місто – у лідерах за негативною кримінальною ситуацією. Так що ця програма знакова та необхідна для нас, аби зробити місто безпечнішим.
– Можливо, ЖКГ допоможе, адже є проблеми з розкраденням люків?
– Це допоможе реагувати оперативно на ті виклики, які є зараз з викрадання кабелів зв’язку. Але більш за все, це забезпечує безпеку на дорозі, у місті. У викрадені люки провалюються люди, а це травми, це місцевий бюджет, витрачання коштів на лікування людей.
– Скільки камер відеоспостереження планується встановити в рамках програми, скільки в цьому році, де конкретно, і як визначаються ці місця?
– Розпорядженням міського голови створена робоча група, до якої увійшли представники всіх правоохоронних органів. Ми проводимо робочі зустрічі, на яких визначаємо пріоритетні напрямки, і за результатами, визначеними робочою групою, розробляється проектно-кошторисна документація, яка потім впроваджується в місті. За цей рік плануємо встановити більше 200 камер по всьому місту. Це пріоритетні моменти в’їзду-виїзду до міста, вузлові розв’язки (пл. Фестивальна, біля ТЦ «Україна», біля Дніпровської адміністрації, біля в’їзду, виїзду на греблю, міст Преображенського, в’їзди з Шевченківського району до міста та багато інших). Наступного тижня плануємо встановити камери на вузловій розв’язці проспект Соборний – вул. Сергія Серікова.
– Де буде консолідуватися зібрана інформація, як місто буде розпоряджатися нею, хто буде мати доступ до цієї інформації?
– На сьогодні вже ця інформація накопичується та зберігається. Є центр обробки відеоданих, в якому також зберігається інформація, що стікається з усіх камер. У нас уже на сьогодні з системою онлайн мають доступ усі правоохоронні органи, які мають змогу користуватися цією системою та робити відповідні корегуючі дії. На сьогодні в нас стоїть 71 камера, які встановили впродовж літа. Впродовж вересня та жовтня ми ще плануємо встановити трохи більше, щоб цифра дійшла до 150-160 камер на листопад. Нагадую, зараз 211 камер активно монтуються по всьому місту.
– У рамках програми зараз будується ситуаційний центр. А що це таке?
– Це місце, де консолідується інформація. У самому центрі розташовано центр обробки даних. Це одна із родзинок нашого проекту, коли в нас є будівництво, а центр обробки даних уже працює. Це контейнерне рішення, яке дозволило не чекати, коли закінчиться будівництво, а впровадити систему в стислі терміни та надати можливість користуватися правоохоронним органам даними. Будівництво на сьогодні триває згідно з тим графіком, який дав підрядник. Вони планують здати об’єкт до кінця року. На сьогодні готовність його десь 50-60 відсотків.
– Міська рада встановлює камери відеостеження в скверах, на вулицях. А чи не планується звернутися до підприємців з проханням встановлення камер біля своїх об’єктів?
– До нас звернувся ПАТ «Запоріжсталь». Вони відгукнулися на цей заклик правоохоронних органів. Ми з ними відпрацювали в рамках технічних завдань відповідні локації. Зараз ведеться проектування по тим локаціям так, щоб теж у стислі строки було можливо встановити камери. Крім того, мушу додати таку інформацію. Ми розуміємо, що встановлення відеокамер – це суто технічні засоби, але влітку поточного року виконком прийняв рішення, яким зобов’язав органи місцевого самоврядування, що входять до територіальної громади м. Запоріжжя і підпорядковані міському голові, при проведенні реконструкції теж встановлювати систему відеонагляду. Рекомендувати всім підприємцям теж долучатися до виконання цієї програми.
– Скільки коштуватиме далі утримання створеної системи, і за рахунок яких коштів це буде робитися?
– Ми відпрацьовуємо наразі декілька сценаріїв, за рахунок яких коштів і скільки це буде коштувати. Це питання дуже правильне, слушне. На сьогодні я точної цифри, мабуть, не скажу з оглядом на те, що система впроваджується. Коли система – воно масштабується, то стрімко розвивається, порахувати наперед усі витрати дуже складно. Я лише можу сказати, що це не зовсім великі кошти, це по-перше. По-друге, ми розглядаємо також, вивчаючи досвід інших міст, ми розглядаємо надання послуг мешканцям міста на платній основі, які можуть бути зацікавлені інформацією. Ми відпрацьовуємо досвід з Одеським міськвиконкомом, там теж працює аналогічна система, зі Львовом, обмінюємося інформацією, як це можна робити, якими документами впорядкувати. Але це, на мій погляд, така перспектива більш наступного року. Потрібно чітко прописати нормативні механізми, які допоможуть це зробити і надати мешканцям міста якісний сервіс.
– «Безпечне місто» – це лише складова великої програми «Розумне місто» або «Смарт Сіті», як звично нам чути, а це вже, певно, сукупність цифрових технологій, які полегшують, здешевлюють та роблять більш комфортним життя в сучасному місті. У «Смарт Сіті» розробки можуть використовуватись у багатьох секторах в управлінні містом, а в Запоріжжі в яких секторах планується використовувати цю технологію?
– Гарне питання. Про нього можна навіть знімати окрему передачу, але я стисло відповім. Ми для себе виявили три основні пріоритети, в які будемо фокусувати наші зусилля в рамках реалізації «Смарт Сіті Запоріжжя». Це – муніципальне управління, це портал міської ради, це електронний сервіс, такі як громадський бюджет, електронні петиції, прозорий бюджет. У жовтні-листопаді анонсуємо інвестиційний портал. Продовжуються роботи по впровадженню електронного документообігу органів місцевого самоврядування. Також дуже великий проект з огляду на те, що змінюється законодавство. Ми також цей процес завершуємо. Восени будемо впроваджувати, розгортати систему для органів влади. Увесь цей процес тривав біля півроку і наразі це ініціатива по транспорту, це та штука, яку можуть бачити мешканці. Це концепція, яка була запропонована в одному із рішень міськради, цифрова стратегія для міста Запоріжжя і визнана пріоритетним напрямком. І я чекаю, що в наступних десь місяці-двох наше комунальне підприємство, яке відповідає за цей напрямок, разом з управлінням транспорту вже запустять систему онлайн. Є в нас і мобільні додатки, і онлайн сервіс, які дозволяють подивитися, де знаходяться автобуси. Ми чекаємо тільки на закінчення впровадження самої системи на електротранспорті.