Нещодавно Київський Інститут споживчих експертиз провів дослідження якості бензину A-92 на українських АЗС

Дослідження дало невтішні результати – вітчизняний ринок переповнений неякісним пальним.

Відзначається, що для дослідження були відібрані зразки бензину А-92 Євро з мереж різних категорій: ОККО, WOG, Amic, KLO, Sun Oil, Chipo, Avantage 7, Автотранс, BVS, БРСМ-нафта, Мotto, Фактор і Татнефть.

По-перше, втішна новина – на більшості АЗС якість бензину виявилася на високому рівні, однак не обійшлося і без «самоварів».

Октан

Так, в першу чергу дослідники перевірили октанове число, тобто показник, що характеризує стійкість палива до детонації, яка шкодить двигуну. Оскільки для дослідження брали бензин марки А-92, то октанове число, відповідно, має бути 92 одиниці, проте у відібраних зразках виявилося паливо з показниками нижче норми: бензин мережі Татнефть – октанове число 89 одиниць. Також нижче норми виявився показник бензину з АЗС Sun Oil. У решти зразків показник був у межах 92-94 одиниці.

Хімічний склад

У складі палива кількість бензолу має бути на мінімальному рівні, адже чим його більше, тим бензин токсичніший. Крім того, бензол може пошкодити паливну систему за кілька десятків заправок.

Зі списку досліджуваних зразків «відзначилися» бензини з АЗС Фактор, Motto і Sun Oil – вміст бензолу майже вдвічі вище норми ДСТУ. Водночас в межі вмісту ароматичних вуглеців вклалися всі зразки.

Сірка

Підвищений вміст сірки призводить до забруднення паливних форсунок і виходу з ладу каталізаторів. Крім того, сірка забруднює повітря речовинами, які вражають верхні дихальні шляхи і накопичуються в організмі.

У нинішньому дослідженні було визначено, що Sun Oil містить сірки майже вдвічі більше, за межами виявився і зразок мережі Motto.

Найменша кількість сірки (5 мг/кг) виявилася в пробі бензину ОККО і Шебелинському Shebel – всього 6 мг/кг.

Кисневі з’єднання

Було перевірено зміст кисневмісних компонентів, які характеризують наявність спиртових і ефірних добавок. При нормі 15% зразок мережі Фактор показав наявність у складі 21,4% ефірів. Крім того, в цьому бензині виявлено перевищення вмісту метанолу – 13,2% (норма 3%). 13% метанолу виявлено і в зразка мережі Мотто.

Зміст амінів

Ароматичні аміни, які підвищують октанове число бензину, заборонено використовувати в Україні. Відзначимо, що аміни небезпечні для автомобіля, а також є причиною виникнення онкологічних захворювань легень у людей.

Дослідження показало, що в деяких бензинах, що реалізуються в Україні, є аміни. Зокрема, шкідливі речовини знайдені в бензинах БРСМ-нафта і Sun Oil – 1,8%. Востаннє аміни українські експерти фіксували в бензині кілька років тому, після чого ті зникли. Зараз ці присадки повернулися.

«Зараз все більше продавців шукає виходи на виробників, так званого, «прямогону» – неякісного сумішевого палива, виробленого в кустарних умовах. І така пропозиція на ринку знаходить свого споживача, оскільки багато автовласників вважають за краще економити. При цьому не рідкісна ситуація, коли водії постійно заправляються на дешевих АЗС з низькою якістю бензину, потім один раз заїжджають на брендові заправки, показники якості яких стабільні і під постійним контролем, і скаржаться на останніх, що після заправки почалися проблеми. Упевнений, що в великих мережах, які багато років на ринку, подібні експерименти неприпустимі, адже репутація коштує дуже дорого», – зазначив директор Інституту споживчих експертиз Юрій Чорнобривець.

Також в інституті підкреслюють, що поява небезпечного палива на АЗС відомих мереж є поганою тенденцією, тому українцям радять бути обережними і не заправлятися за демпінговими цінами, які, згідно з дослідженням, іноді нижче ринкових на кілька гривень.Таблиця_дослiджен_

А ще раніше експерти пояснили, чому в деяких українських мережах АЗС почалися перебої з продажем бензину в роздріб, зазначивши, що, ймовірно, продавці незадоволені ціною, зафіксованою в меморандумі з Урядом.

Нагадаємо, проведені ще в жовтні минулого року дослідження і А-95 Євро5 показали, що не всі компанії пропонують українським споживачам якісний бензин цієї марки. У мережі АЗC Marshall під виглядом 95-го продавали паливо з октановим числом 88, рекордним вмістом сірки, що перевищує норму в 22,7 раз, а також із вмістом бензолу в 15,6 разів більше, ніж встановлено вимогами ДСТУ.

На жаль, в деяких українських мережах все ще ставлять прибуток вище репутації і продають некондиційне пальне, залучаючи покупців низькою ціною. За даними консалтингової групи «А-95», в 2020-2021 роках збільшилися поставки імпортних безакцизних розчинників, які є сумішами октанопідвищувальних компонентів, що завозяться на міні-НПЗ і нафтобази. В операціях з продукцією міні-НПЗ і розчинниками помічені оператори таких мереж, як БРСМ-Нафта, Мotto, SunOil та інші. Явні ознаки системних податкових зловживань спостерігаються на 1800 АЗС, що становить 25% від загальної кількості станцій в країні.

Читайте також: У Запоріжжі зміниться тариф на вивіз сміття