Саме муніципальна влада та мешканці громад першими чинили шалений опір окупантам. Всі пам’ятають масштабні проукраїнські мітинги в Мелітополі, Бердянську, Енергодарі, тощо. Вчителі та керівники шкіл відмовлялися співпрацювати з ворогом. Зараз Указами Президента України введено військові адміністрації у 169 громадах, повноваження місцевого самоврядування передані 136 військовим адміністраціям. Що робитиме Україна на деокупованих територіях одразу після Перемоги? Чи необхідно проводити вибори? Коли мають запрацювати органи місцевого самоврядування? За якими напрямами має відбуватися відновлення громад? Що буде робити держава в громадах протягом “перехідного” періоду? І взагалі чи варто запроваджувати “перехідний” період?

На всі ці питання дає відповіді Оксана Продан, радниця Голови Асоціації міст України Віталія Кличка в колонці на «Українській правді». Без місцевого самоврядування відновлення України неможливе, впевнена експертка. Громади не можуть довго знаходитись в режимі “очікування”. Тому важливо вже зараз визначити коли і як ми їх будемо відновлювати.

Створення умов для життя мешканців сьогодні та формування майбутнього відновлення – це повноваження місцевого самоврядування.

Чому це питання є важливим?

«Саме місцеве самоврядування – це демократія та механізм участі громадян у вирішенні питань свого життя. В усьому світі стан місцевого самоврядування визначає стан демократії в країні, це прямо пов’язано. Тому важливо зараз, в боротьбі проти рф за незалежність, свободи та демократію всього світу, визначити коли ми їх відновлюватимемо в Україні та як», – зазначає Оксана Продан.

Однозначно, ефективного відновлення і навіть відбудови без участі мешканців, які в усьому демократичному світі реалізовують свої права через місцеве самоврядування, бути не може.

Особливі умови перехідного періоду

Нещодавно в експертному середовищі з’явилися терміни “зони”, “різні умови”, “перехідний період” щодо процесу відновлення деокупованих територій. 

Йдеться про різні строки проведення місцевих виборів в різних громадах, про виділення зон в залежності від строку перебування територій в окупації. 

Пропонується на звільнених територіях встановити перехідний період, на час якого обмежити права громадян – рік, три, п’ять…

Цей перехідний період передбачатиме відтермінування відновлення місцевого самоврядування, перенесення місцевих виборів.

Для чого? Що буде робити держава в цих громадах протягом “перехідного” періоду?

І хто від імені держави це буде робити?

Зрозуміло, що потрібно проводити роботу одночасно за трьома напрямами:

  • забезпечення безпеки – розмінування, очищення будівель та земельних ділянок;
  • боротьба з колаборантами – притягнення до відповідальності осіб, які займались антиукраїнською діяльністю, допомагали агресору;
  • створення умов для життя – відбудова будівель та інфраструктури, організація роботи з надання життєво необхідних послуг мешканцям і підготовка проєктів відновлення громад.

Очищення територій від зброї, мін, небезпечних речовин здійснюватимуть підрозділи ЗСУ, спеціальні підрозділи, – вони це роблять зразу після звільнення територій.

Притягненням до відповідальності колаборантів, зрадників займаються підрозділи СБУ, прокуратури. Для реалізації цих цілей Парламент прийняв низку необхідних законів вже після повномасштабного вторгнення.

Створення умов для життя мешканців сьогодні та формування майбутнього відновлення – це повноваження місцевого самоврядування.

В разі застосування перехідного періоду чи зонування, місцеві вибори в окремих громадах на деякий період будуть відкладені, а функції місцевого самоврядування виконуватиме військова чи військово-цивільна адміністрація. Чому це не найкраще рішення – далі.

Докази: сьогодні і в минулому

Указом Президента України від 05.03.2015 № 123/2015 були створені військово-цивільні адміністрації та не проведені місцеві вибори до початку повномасштабного вторгнення в Авдіївці, Красногорівці (з 2021 року Мар’їнська міська ВЦА), Мар’їнці Донецької області, в Трьохізбенці, Кряківці, Лобачевому, Лопаскиному, Оріхове-Донецькому, Новотошківському та Жолобку з Кримським (з 2021 року Гірська міська ВЦА), Троїцьку та Новозванівці (з 2021 року Попаснянська ВЦА) Луганської області. 

Ці громади з 2015 року залишались без відбудови, розвитку та інвестицій, умови для проведення місцевих виборів в них так і не створили.

Разом з цим, ми маємо приклади громад, в яких після тимчасового введення ВЦА вибори у жовтні (листопаді) 2015 року відбулися. Це Вугледар та Маріуполь Донецької області, Рубіжне, Лисичанськ, Новодружеськ і Привілля Луганської області. 

В цих громадах після відновлення місцевого самоврядування починалось життя, відновлювалась інфраструктура, залучались приватні інвестиції та донорські кошти, повертались мешканці.

Висновок

На прикладі деокупованих минулого року громад видно, що в тих, в яких немає місцевого самоврядування, відсутній розвиток. Навіть при роботі в військових адміністраціях населених пунктів сильних фахівців, місцевих за походженням, адміністрації не забезпечують того, що відбувається в громадах з діючими радами та виконкомами. 

«Завдання ж держави не цементувати руїну перехідним періодом, а максимально швидко залучити мешканців до участі у відновленні їх міст і сіл. Залучити не тільки до громадських робіт, але й до управління. А отже, потрібно якнайшвидше відновити самоврядування», – стверджує Оксана Продан.

Деокуповані громади найбільше будуть потребувати відбудови й відновлення, максимального залучення коштів. А це можливо саме місцевим самоврядуванням, а не військовими адміністраціями. 

«Впевнена, весь демократичний світ за розвиток України, громад і громадян. Для цього потребуємо після нашої Перемоги відновлення місцевого самоврядування на всій території України якнайшвидше», – такий висновок робить депутатка VII та VIII скликань Верховної Ради України.