Конституційний суд України розглядає два подання щодо реформи децентралізації
Чи є небезпечним для місцевого самоврядування гіпотетичний вердикт КСУ? Свої думки з цього приводу висловили представники місцевого самоврядування Запорізької області.
17 січня ухвалою колегії суддів Конституційного Суду відкрито два конституційні провадження за поданнями народних депутатів.
Одно з них від 51 депутата, в тому числі представників ОПЗЖ, в якому оскаржено конституційність положень пункту 6 частини першої статті 4, частини третьої статті 11 Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад».
Основні претензії:
- умови реформи обмежують громади в праві на об’єднання;
- умова об’єднання територіальних громад відповідно до перспективних планів формування територій громад суперечить ідеології добровільного об’єднання;
- обласні ради усуваються від участі у затвердженні перспективних планів формування територій громад що є порушенням порядку місцевого самоврядування;
- оскаржені положення конфліктують із Європейською Хартією місцевого самоврядування.
Ще одне подання від депутатів з різних груп та фракцій, які оскаржили конституційність постанови Верховної Ради «Про утворення та ліквідацію районів».
Основні претензії:
- оскаржуваною постановою змінено елементи територіального устрою, який може визначатися виключно законами;
- укрупненням районів Верховна Рада обмежила право на доступ до суду, оскільки “важливими елементами доступності суду як інституції є територіальна наближеність суду та стабільність судової системи”;
- з прийняттям оскарженої постанови Верховна Рада також створила правову невизначеність щодо територіальної юрисдикції місцевих судів.
Фахівці з децентралізаційної реформи задались питанням: якщо Конституційний Суд України задовільнить ці подання, яких наслідків слід очікувати? Чи може це зупинити децентралізацію?
Міський голова Мелітополя Іван Федоров, коментуючи можливі наслідки, зазначив, що нову адміністративно-територіальну основу України остаточно закріпили місцеві вибори 25 жовтня минулого року.
– Люди делегували у владу представників своїх інтересів і, висловлюючи думку більшості депутатів Мелітопольської міської ради, зауважу, що підвищувати економічну спроможність та використовувати переваги децентралізації можна і потрібно у нинішніх адміністративних межах! – впевнений Іван Федоров. – Разом з керівництвом територій, які увійшли до Мелітопольського району, ми активно обговорюємо створення спільної стратегії розвитку і плануємо провести великий форум за підтримки міжнародних інституцій.
До того ж, мер Мелітополя зазначив, що вже прийнята на баланс районна лікарня і у зв’язку з цим активно розпочався процес реорганізації всієї медичної системи Мелітополя.
– Днями незалежні медичні експерти міжнародної фундації АІСМ відзначили високу якість цих процесів, – каже Іван Федоров.
Міський голова м. Пологи Юрій Коноваленко припускає: «Якщо КС винесе з цього приводу рішення та визнає якісь рішення держави незаконними, звичайно, загроза (децентралізації – ред.) існує. Але це намагання дестабілізувати ситуацію, яка сьогодні склалася у місцевому самоврядуванні».
А це більш-менш стабільна ситуація, – каже Юрій Коноваленко.
– Якщо раптом будуть прийняті відповідні рішення, ми повинні будемо відіграти назад. І це після того, як органи місцевого самоврядування за новою системою районування вже створено, зареєстровано. Всі заклади підприємства працюють у правовому полі. Це безглузда ідея, яка може паралізувати те, що працює, – підкреслив міський голова Полог.
Він додав:
– Коли ми говоримо про жителів громади, ми говоримо і про людей, які працюють в цій громаді. Це працівники бюджетних установ, комунальних підприємств. Вони працюють вже в новому правовому полі. Їхня робота буде паралізована. Сьогодні це вже недопустимо, адже паралізує надання послуг у громаді, – зазначає фахівець місцевого самоврядування.
Читайте також: Як зростатимуть пенсії в Запорізькій області у 2021 році