Кінець року – час для місцевого самоврядування формувати головний фінансовий документ на наступні 12 місяців. Напередодні Парламент ухвалив Закон України «Про Державний бюджет на 2024 рік», і тепер громади Запорізької області готуються до прийняття своїх бюджетів на наступний рік. З якими питаннями звертаються фінансисти громад під час підготовки проєктів рішень? Які проблеми виникають? Про цьогорічні виклики формування місцевих бюджетів розповіла консультантка з бюджетних питань Асоціації міст України у Запорізькій області Олександра Оляніна.
«Громади нашої області, мабуть, найбільш гостро відчули на себе всі наслідки повномасштабної збройної агресії Російської Федерації, – розповіла фахівець з фінансів та бюджету. – Запорізька область прифронтова, території більшості громад знаходяться або в тимчасовій окупації або в зоні активних бойових дій. Все це не може не позначитись на стані наповнення бюджетів. Так за підсумками 10-ти місяців поточного року доходи загального фонду бюджетів громад зменшились на 10 відсотків проти відповідного періоду довоєнного 2021 року. Водночас рівень зниження надходжень по громадах окупованих територій становить від 35 до 90 відсотків. Краща ситуація по бюджетах Запорізького району, де більшість громад мають приріст надходжень. Але, за підсумками року ситуація буде гірша через те, що «військовий» ПДФО перейшов до державного бюджету».
Щодо скандального питання ПДФО
Дійсно, через прийняття Закону України 3428-1Х від 08.11.2023 року (відомий законопроєкт 10037), починаючи з 1 жовтня поточного року, тобто в середині бюджетного року, так званий «військовий» ПДФО був переданий з місцевих бюджетів до державного бюджету. Мало того, що бюджетне законодавство не дозволяє в період бюджетного року приймати закони, які негативно впливають на місцеві бюджети, так ще і закон був прийнятий «заднім числом», коли кошти, які надійшли до бюджетів громад з 1 жовтня до 9 листопаду 2023 р. (дати набуття чинності закону), були частково використані на заходи, передбачені у бюджетах.
«До кінця цього року втрати громад Запорізької області складуть понад 500 млн грн військового ПДФО, який є джерелом фінансування передбачених в бюджетах видатків поточного року, а доходи бюджетів області за рахунок цього податку зменшуються на суму понад 2 млрд грн», – зазначила Олександра Оляніна.
Сьогодні через місцеве самоврядування, яке для цього залучає бізнес, волонтерів і донорів, наші військові підрозділи швидко й адресно отримують всі необхідні засоби – від харчів і одягу до автівок і дронів. Так, за даними Асоціації міст України, які базуються на інформації з 754 громад, за 2022/2023 роки військове ПДФО було отримано 107 млрд грн, з яких на військові потреби разом із делегованими (але не профінансованими) державними повноваженнями було витрачено плюс 77% від цієї суми. Тобто 44% «військового» ПДФО громад – це пряма допомога ЗСУ, решта йде на подолання наслідків війни, відновлення інфраструктури.
На фінансування заходів оборонного спрямування за рахунок коштів місцевих бюджетів Запорізької області за 2022 рік було перераховано до 0,5 млрд грн, а за 6 місяців цього року – майже вдвічі більше, 904 млн грн. Левова частка цих грошей спрямована на підтримку підрозділів ЗСУ, Нацгвардії та територіальної оборони – майже 414 млн грн. Найбільший обсяг коштів спрямовано з бюджетів територіальних громад Запорізького району – 340,5 млн грн. Мелітопольського – 139 млн грн, Бердянського – 112 млн грн, Василівського – без малого 68 млн грн, Пологівського – майже 25 млн грн. Найбільші видатки оборонного характеру в обсязі видатків загального фонду місцевих бюджетів Семенівської ТГ – 26%, Василівської ТГ – 25,8%, Кушугумської ТГ – 25, 7%, Бердянської – 14,6%, Мелітопольської ТГ – 12,6%. Це дані Департаменту фінансів Запорізької ОДА.
Чим та як компенсуватимуть втрати бюджетів
В Державному бюджеті на 2024 рік передбачено 33,4 млрд грн додаткової дотації з держбюджету місцевим бюджетам на здійснення повноважень органів місцевого самоврядування на деокупованих, тимчасово окупованих та інших територіях України, які зазнали негативного впливу у зв’язку з повномасштабною збройною агресією Російської Федерації. Під час ухвалення держбюджету 13,4 млрд грн були розподілені між бюджетами громад, 20 млрд грн ще будуть розподілені за рішеннями Уряду протягом року. В поточному році така дотація вже була, порядок розподілу цієї дотації затверджується Постановою. За інформацією Мінфіну України, на 2024 рік цей порядок буде змінений.
Як повідомили в Асоціації міст України, порядок та умови надання додаткової дотації мають бути змінені. У відповідь на лист Асоціації міст України щодо необхідності здійснення перерахунку індексів податкоспроможності місцевих бюджетів на 2023 рік у зв’язку із вилученням «військового» ПДФО Міністерство фінансів України повідомило, що для недопущення розбалансування місцевих бюджетів у зв’язку із зарахуванням з 01.10.2023 «військового» ПДФО до державного бюджету заплановані зміни до Порядку та умов надання додаткової дотації на здійснення повноважень органів місцевого самоврядування на деокупованих, тимчасово окупованих та інших територіях України, що зазнали негативного впливу у зв’язку з повномасштабною збройною агресією рф, затвердженого урядовою постановою №1477.
Заплановані зміни передбачатимуть механізм компенсації місцевим бюджетам:
– перерахованої у жовтні-листопаді та визначеної до перерахування у грудні 2023 року реверсної дотації;
– недонадходження податку на доходи фізичних осіб (без надходження податку на доходи фізичних осіб з грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат, одержаних військовослужбовцями та особами рядового і начальницького складу) у жовтні–листопаді 2023 року порівняно з аналогічним періодом 2022 року.
Асоціація міст України активно відстоювала необхідність збереження зарахування «військового» ПДФО до місцевих бюджетів передбачення компенсації втрачених доходів місцевим бюджетам з державного бюджету. Завдяки цьому Уряд та Парламент врахували ряд пропозицій Асоціації міст України, спрямованих на збалансування місцевих бюджетів.
Затвердження бюджетів-2024 – на фінішний прямій
Відповідно до положень Бюджетного кодексу України, до 25 грудня повинні бути затверджені місцеві бюджети громад на 2024 рік.
«Період для громад дуже складний, тому що від того, як буде спланований бюджет, визначені основні пріоритетні напрямки видатків, так буде і відбуватися діяльність громади, – зазначає Олександра Оляніна. – Бюджет 2024 року – це вже другий бюджет, який формується по законам військового часу та дуже складний, тому що на його фінансову складову негативно впливає ціла низка законів, які Парламент України ухвалив в останні часи з порушенням чинного бюджетного законодавства».
Так у квітні поточного року був прийнятий Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від сплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно». Це закон 3050, яким надані пільги платникам саме тих податків, які 100 % надходять до місцевих бюджетів.
«Цілком розуміємо парламентарів, які в скрутний час підтримали бізнес як основу економіки, та можемо погодитися з цим рішенням. Але чому в порушення норм бюджетного законодавства не компенсовані втрати місцевих бюджетів? Це одна з проблем, яка негативно позначилась на наповненні місцевих бюджетів вже в поточному році і впливає на бюджет 2024 року. Щоб було зрозуміло обсяг втрат місцевих бюджетів області, наведу цифри. В поточному році, за інформацією податкових органів, втрати місцевих бюджетів очікуються в обсязі понад 113 млн грн, а в 2024 році ця сума становитиме понад 700 млн грн, що дорівнює надходженням цих податків до бюджетів громад області за 10 місяців поточного року», – розповідає фінансова консультантка АМУ.
Вільний залишок є, але витрачати – зась!
І ще одна новина, яка з’явилась у бюджеті 2024 року. Статтею 46 закону про державний бюджет на 2024 рік встановлений перелік видатків, які місцеві бюджети можуть фінансувати за рахунок вільного залишку, який залишається на рахунках бюджетів на початок нового бюджетного року.
«Цей перелік не дозволяє власні кошти місцевих бюджетів направляти на фінансування місцевих програм з благоустрою, фінансову підтримку комунальних підприємств, оплату послуг з поточного утримання бюджетних установ та на інші заходи, які традиційно фінансувалися за рахунок вільного залишку, – акцентує Олександра Оляніна. – Зараз дуже багато критики на адресу місцевих органів влади щодо неефективних, на цей скрутний час, витрат з місцевих бюджетів (будівництво стадіонів, ремонти непрацюючих будинків культури, придбання високовартісних автомобілів та інше). Але, залишити громади без можливості витрачати кошти на оплату послуг з вивозу сміття, освітлення територій, підтримку санітарного стану територій та установ – це зовсім інше».
Тому щодо питань, які надходять від громад під час формування бюджетів на 2024 рік, Олександра Оляніна відповідає коротко: «Основне питання, яке турбує фінансистів: це яким чином збалансувати бюджет, коли доходів обмаль, та ще й існують обмеження у витрачанні тих коштів, які за законом належать громаді і повинні забезпечувати фінансування власних повноважень».
Процедурні питання прийняття бюджету
У період воєнного стану –громади, в яких є можливість проводи сесії, затверджують бюджети у звичайному порядку, рішенням сесії. Бюджети громад, в яких створені військові адміністрації, затверджуються начальниками військових адміністрацій.
«Є й інша ситуація –у нас в області на сьогодні вже другий рік поспіль не можуть бути затверджені бюджети шести громад, тому що сесії не можуть зібратися за відсутністю необхідної чисельності депутатів, а військові адміністрації досі не створені, – зазначає Олександра Оляніна. – Тому громади працюють по тимчасову розпису, з правом витрачати не більше 1/12 бюджету попереднього року – для них це бюджет 2022 року».
Звісно ситуація може змінитися за умови призначення в цих громадах начальників військових адміністрацій та передачі їм повноважень з вирішення бюджетних питань.
Чим в бюджетному процесі громадам допомогає Асоціаіця міст України
Асоціація міст України – одне з найпотужніших громадських об’єднань. Членами АМУ є 1042 територіальні громади зі всіх областей України. Основна діяльність Асоціації – це захист інтересів органів місцевого самоврядування у всіх сферах їх діяльності. І безперечно в бюджетному процесі Асоціація міст України бере саму активну участь.
Роботу над проєктом Держбюджету – 2024 року Асоціація міст України розпочала з активної участі в бюджетних консультаціях, відстоювала інтереси місцевого самоврядування при підготовці змін до Бюджетного Кодексу України, та пропозицій до законопроєкту про Держбюджет 2024 року щодо збереження інтересів сільських, селищних, міських бюджетів 2024 року.
Результат проведеної роботи:
– Збережена частка зарахування ПДФО у розмірі 64% до місцевих бюджетів;
– Збережена базова дотація;
– Скасовано реверсну дотацію для усіх місцевих бюджетів, що важливо не лише для великих громад, а насамперед для таких як Воздвижівська, Оріхівська та Гуляйпільська громади;
– Передбачено 34,4 млрд грн додаткової дотації для компенсації витрат доходів,
– Вдалося відстояти перерахування з вільного залишку місцевих бюджетів до держбюджету заборгованості за середньостроковими позичками, наданими громадам у 2009-2014 роках. Уряду доручено розробити механізм їх списання за рахунок казначейського рахунку.
Це лише частина того, що зроблено Асоціацією міст України за період бюджетного процесу 2024 року.
А попереду в громад Запорізької області – непростий 2024 рік. Продовжуємо тримати стрій, виконувати свої завдання з організації життєдіяльності міст, сіл та селищ регіону. І звісно – допомагаємо нашому війську та жителям громад встояти в цій жорстокій війні.