Запоріжжі зібралися керівники органів місцевого самоврядування всієї області, щоб звернутися до народних депутатів України з надважливого питання.
У Верховній Раді України перебуває на розгляді проєкт Закону України «Про внесення змін до розділу VI Бюджетного кодексу України щодо забезпечення підтримки обороноздатності держави та розвитку оборонно-промислового комплексу України», реєстр. № 10037 від 12.09.2023, який передбачає вилучення з місцевих бюджетів ПДФО від оподаткування доходів у вигляді грошового забезпечення, одержаних військовослужбовцями, поліцейськими та особами рядового і начальницького складу («військове» ПДФО).
Законопроєкт позбавляє органи місцевого самоврядування можливості допомагати військовим підрозділам, не дає альтернативи забезпечення Об’єднаних сил ЗСУ і при цьому не передбачає зарахування «військового» ПДФО до Міністерства оборони України, Збройних сил України або перерахування цих коштів на фінансування програм з виробництва для військово-промислового комплексу України.
До зібрання онлайн звернулася Oksana Prodan, радниця Голови Асоціації міст України, подякувавши кожному, що зібралися. «Ми зараз захищаємо можливість місцевого самоврядування продовжувати працювати і допомагати військовим, – сказала народна депутатка VІІ та VІІІ скликань. – Інформація подається, що кошти вилучаються для фінансування ЗСУ. Насправді гроші забирають у громад без жодних гарантій та пояснення напрямків, як ці кошти мають потрапити до Збройних Сил України. У Запорізькій області військове ПДФО для багатьох це єдине джерело надходжень. Єдина можливість для того щоб забезпечувати функціонування громад. Для громад, що допомагають – це не просто, наприклад, закупівля дронів, це допомога підрозділам, що знаходяться поряд. Ми порахували, що 45% військового ПДФО іде саме на допомогу силам безпеки та оборони. Якщо забрати ці кошти у громад, вони не зможуть допомагати так як сьогодні».
Вікторія Логвиненко, в.о. директора Департаменту фінансів та бюджетної політики Запорізької міської ради наголосила, що прийняття цих законів у такій редакції катастрофічно для Запоріжжя.
«У нас ситуація з виконанням бюджету складна. Минулого року не виконали бюджет на 650 млн грн, у цьому році теж не доберемо мільйонів 500, – повідомила керівниця фінансової служби обласного центру. – Для нас значним викликом стало прийняття в цьому році змін до Податкового кодексу, якими у зворотному часі прийнято пільги за землю, податку на нерухомість та екоподатку. Враховуючи що наша територія разом із територією Запорізького району в минулому році потрапила з березня по грудень до території активних бойових дій, платники звільнилися від сплати низки податків. Всі вони мають право подати наразі уточнену декларацію, перерахувати в бюджет ці кошти, але поки що бачимо, що у нас дуже «відповідальний бізнес». Якщо подивитися на обсяги, то нараховано цих податків у Запоріжжі 900 млн, а сплачено 736 млн. Ми розуміємо, що в нас вже є мінус. В цьому році недоотримаємо десь 200 млн, через те, що бізнес скористався своїм правом, але в наступному році ситуація в прифронтовому місті буде важка як і для нас, так і для бізнесу».
Окремо Вікторія Логвиненко зупинилася на ПДФО військових.
«Що стосується податку на доходи військових, він не став для нас додатковим джерелом. Він просто врятував нас від повної катастрофи. Ми отримали 1 млрд 200 млн минулого року, у цьому плануємо отримати 1 млрд 100 млн грн, – повідомила очільниця фінслужби. – Міський бюджет витрачає на оборону і безпеку, загалом на підтримку військових, облаштування укриттів, відбудову, на соцдопомогу постраждалим мешканцям, ВПО, сім’ям військовослужбовців, лікування військових понад 70% від цього податку. 800 млн грн спрямували на ці потреби».
Держава багато всього переклала на плечі місцевих бюджетів.
«У нас недофінансування освітньої субвенції. Ми щороку додаємо на зарплату педагогам. У цьому році це 138 млн. Нам не вистачає. Ми додаємо нашим лікувальним закладам на підвищення заробітної плати, що задекларовано державою (кожному медпрацівнику 3 тис до зарплати), але тарифи Нацслужби ніхто не переглядав. Це теж лягло на плечі місцевих бюджетів. І на ці потреби ми ще 100 млн грн спрямували, адже не можна медиків залишити без обіцяного підвищення».
До того ж, на порозі опалювальний сезон.
«Заборгованість з різниці в тарифах держави 1,1 млрд грн. Якщо ми б отримали цю субвенцію, у Концерну «Міські теплові мережі» був би розблокований рахунок. Наразі з цього рахунку сьогодні керівництво тепломереж може витратити гроші лише на податки, зарплату, а решта списується на погашення боргів «Нафтогазу», – зазначила посадовиця. – Для вдалого проходження опалювального періоду треба заплатити за розподіл газу, а це близько 17 млн щомісяця, електроенергію, в цьому році ми витратили на теплопостачання та водопостачання 975 млн грн. А місцева влада має забезпечити блага цивілізації у прифронтовому місті на належному рівні».
Тож висновок від фахівчині такий:
«Якщо будуть прийняті законопроєкти в тому вигляді, що зареєстровані, то ми втрачаємо від військового ПДФО 1,2 млрд грн, з 64% ПДФО до 60 – 300 млн, 500 млн за оренду та сплату за нерухомість потенційно є, ми рахуємо, що ми їх недоотримаємо, і це на тлі підвищення соцстандартів, фонд заробітної плати зросте. Ще скасовано мораторій на комунальні послуги та енергоносії для всіх крім населення. З бюджету видатки на енергоносії теж зростають. 2,7 млрд дефіцит бюджету ми бачимо на наступний рік, а це третина всіх наших видатків», – зазначила Вікторія Логвиненко.
Ця ініціатива Уряду може вбити тих представників місцевого самоврядування, де ПДФО складає основну частину надходжень. У Запорізькій області 28 громад, це 35% усіх запорізьких громад, мають військовий ПДФО.
Ірина Липка, голова Молочанської міської військової адміністрації вважає, що частина цих коштів (військовий ПДФО) повинна йти до держави.
«У нас є багато прифронтових громад Пологівського району, які взагалі не мають військового ПДФО, але на території базуються військові. Військові споживають багато: комунальні послуги, маємо витрати на вивіз сміття, а громади взагалі нічого не отримують, – зазначила Ірина Липка. – Військове ПДФО створило різні можливості в різних громадах. Але однозначно підтримую, що частина ПДФО повинна залишатися в прифронтових громадах, вони допомагають війську правдами й неправдами. Вважаю, ці кошти повинні йти тільки на програми допомоги військовим. Ми повинні бути всі приблизно в однакових умовах. Потрібно напрацювати справедливу програму».
Геннадій Касай, народний депутат України, член Комітету Верховної Ради України з питань національної безпеки, оборони та розвідки, який був на засіданні, сказав, що законодавці хочуть почути позицію місцевого самоврядування.
«Щодо концепції, законопроєкт представляв військовий, Перший заступник Залужного, Михайло Забродський. Це викликало довіру у парламентарів, – зазначив Геннадій Касай. – Ці законопроєкти стосуються не прямій допомозі ЗСУ, а підуть на виробництво військової техніки, щоб наші захисники були оснащені всім, чого потребують на сьогоднішній час. Це ракети, миномети, снаряди, патрони й т.ін. Так, я не бачу куди будуть використовуватися ці кошти, але під час воєнного стану не можна все казати».
Що стосується бюджетних проблем, які очікують запорізьке самоврядування, нардеп наголосив: «Ми не можемо дозолити, щоб місцеве самоврядування мало проблеми, воно повинно працювати. ВРУ знає, що багато громад покупають ЗСУ необхідне без тяганини. Ми повинні почути вас. Але без ракет ми не переможемо нашого ворога. Будемо шукати баланс».
Артем Кунаєв, член Комітету Верховної Ради України з питань бюджету, присутній на зборах, зазначив: «Має бути діалог між громадами та державою. Ціную досягнення реформи децентралізації. На жаль, існують громади, які забули, що в країні війна. І ПДФО витрачають на все що завгодно, окрім військових. Ця ситуація є ганебною, і тому було прийняте рішення нею управляти. Позиція, я знаю, була надто радикальна. Була палка дискусія, найбільш палка за останні півроку. Для прифронтових громад військовий ПДФО є дійсно основним джерелом наповнення бюджету. Але біля законопроєкту є багато перебільшень та спекуляцій».
Зараз народні депутати працюють над законодавчими актами, що дозволять вирівняти “просідання” бюджетів через вилучення частини доходів, – повідомив Артем Кунаєв.
Представники місцевого самоврядування Запорізької області поставили під час зустрічі влучне питання: «Чому у нас все починається з законопроєкту, а не з дискусійного майданчика? Коли починається формування бюджету, ми приступаємо до сирого закону, що буде мати важкі наслідки. Бо відновлення податкової бази у нас буде через 5-7 років після того, як ми прийдемо в норму».
Необхідно зберегти зарахування «військового» ПДФО до місцевих бюджетів із введенням на законодавчому рівні обов’язку перерахування 70% «військового» ПДФО на цілі безпеки й оборони, вважають в Асоціації міст України. Це гарантуватиме:
1. Швидке забезпечення потреб військових підрозділів.
2. Збільшення розміру фінансування збройних сил за рахунок співфінансування місцевих бюджетів, місцевого бізнесу та мешканців громад.
3. Фінансування розвитку виробничих потужностей ВПК за запитом.
Народних депутатів України просять підтримати поправки до законопроєкту 10037 щодо збереження всього «військового» ПДФО в місцевих бюджетах, направлення 70% від нього на цілі безпеки та оборони й заморожування реверсу для недопущення подвійного вилучення з місцевих бюджетів.