Не в кожного є можливість придбати новенький автомобіль, тож доводиться задовольнятись тим, що по кишені
При купівлі вживаного автомобіля треба дивитись, як то кажуть, «в обидва ока».
1. Що купувати?
Спершу запитайте себе, яке авто і для чого вам потрібне? Проте, варто обирати з популярних масових моделей – до них будуть дешевші запчастини та можливість обслуговування будь-де, а не лише на спеціалізованих СТО. Вдалим вибором машини з пробігом можна вважати автомобіль, у якого до 50 тис. пробігу, при цьому він не використовувався як службовий транспортний засіб, купувався у офіційного дилера, має всі супутні документи і був у руках тільки одного власника. Чим ближче до цього ваша потенційна покупка, тим менший ризик отримати «кота в мішку».
2. Вивчаємо ринок
Читайте оголошення, розглядайте фотографії, знайомтесь з описами, цінами, відгуками – на це у вас піде не один тиждень. Тепер ви точно знаєте, що і скільки, з урахуванням віку, типу двигуна, КПП, комплектації, пробігу, стану та інших чинників. Розгляньте ціни на ту ж модель, яку плануєте придбати, але на кілька років старшу – щоб зрозуміти, наскільки може впасти її ціна у найближчий час. Відкиньте невеликий відсоток від оголошеної вартості на можливий торг, порівняйте суми із тим, що було раніше закладено в бюджет на покупку і – переходьте до наступних етапів!
3. Відкидаємо зайве
Проігноруйте оголошення, де ціна на авто значно нижча середньоринкової – це шахраї або перекупники, які збивають ціни реальним продавцям. Також ігноруйте тих, хто занадто дорого цінує свій товар – таким фанатикам потрібен час, щоб зрозуміти реальну ціну. Оголошення без фото або де демонструються очевидно чужі знімки – краще пропустити. Деякі терміни, присутні при дуже «цікавих» цінах: «продаж лише за дорученням», «кузов б/н (безномерний)», «проблемні документи» – це значить, що автомобіль неможливо повноцінно переоформити, з ним буде важко чи неможливо виїхати за кордон, та й переміщення в межах України обіцяє сюрпризи. Зрозуміло, що не варто зв’язуватись із «продавцями», які не надають номер свого телефону – якщо людина ховається, ще нічого не продавши, що буде далі?
4. Телефонуємо
Запитуйте про все і не розраховуйте на особливу чесність – в більшості відповіді будуть типу «все відмінно». Не забудьте запитати про документи – чи машина «на довіреності», чи ви розмовляєте із власником з «техпаспорта». Довіреність, по-перше, не вічна, по-друге, передоручати можна обмежене число разів, і то не далі терміну, зазначеного в першому документі від власника, та й власником перед законом завжди залишається той, чиє прізвище в свідоцтві про реєстрацію. Якщо продавець не проти огляду авто на СТО або у приватного майстра, і документи в порядку – можливо, варто домовлятися про зустріч.
5. Оглядаємо авто
Зробіть невелику фотосесію авто – це буде стимулювати продавця, щоб в день, коли ви вирішите купити його машину, на ній стояли ті ж колеса, не з’явилося нових зовнішніх дефектів, а замість показаного при першій зустрічі відеопрогравача із панелі не стирчав старий приймач з однією кнопкою. Фотографії будуть доказом того, що ви зафіксували автомобіль в такому стані, в якому було товар продемонстровано продавцем.
6. Помічник потрібен?
Якщо у вас є знайомий з автосервісу, така допомога зайвою не буде. Кваліфікований майстер зможе виявити більше технічних дефектів, і тим самим або знизити кінцеву ціну, або відмовити від покупки. Але послуги таких консультантів можуть бути від 50 до 100 доларів. Деякі можуть запросити половину від суми знижки при «торгу».
7. Бита чи не бита?
Машина, яка побувала в серйозній аварії, грубо кажучи, вже не машина. Як визначити? Скло повинне мати однакове маркування з одним і тим самим кодом дати випуску. Фари в основному роблять не зі скла, а з полікарбонату, який з часом тьмяніє – значить фари повинні бути однаково «постарілими», а їхні кріплення – без слідів склейки. Передня частина автомобіля – бампер і капот – завжди піддаються атаці дрібних камінчиків на дорозі, присутність дрібних сколів фарби та лаку свідчить про те, що нещодавнього фарбування не було. Кузов кожного автомобіля розраховується на певну жорсткість і пружність – зазори дверей, капота, багажника повинні бути однаковими і паралельними.
Зазирніть під килимки і в люки багажника – крім звичного пилу там не повинно бути нічого, а саме – слідів зварювальних робіт або шпаклівки. Огляньте двигун, стійки.
8. Часом це не таксі?
Сліди наклейок із назвою фірми-перевізника, зображенням «шашок», отвори на панелі від установки таксометра, рації, вм’ятини на даху, де встановлюють ліхтар таксі, метанова газова установка і незадовільний загальний технічний та косметичний стан цілком можуть вказувати на «таксистське» минуле автомобіля.
9. Що знизу?
Якщо амортизатори потекли, кілька сайлентблоків обірвані, в рульовому помітний люфт – то на машині їздили неакуратно, і все інше може бути в ще гіршому стані. Знизу не повинно бути видимих підтікань масла з двигуна, коробки передач, мостів чи напівосей. Насторожити вас повинна і свіжа пляма антикорозійної мастики в будь-якому місці – спробуйте пошукати незаводські зварні шви.
10. Перевіряємо двигун
Запуск мотора повинен бути завжди чітким і впевненим, без «шаманства» з педаллю акселератора, насосами підкачки тощо. Впевнено мотор повинен стартувати як холодний, так і прогрітий до робочої температури. Звук роботи двигуна повинен відповідати його породі: бензиновому – м’який і рівний, у дизеля – ритмічне дирчання. Цокіт, металеве постукування в такт обертам, та й будь-які інші акустичні прояви повинні насторожувати.
11. Чи все справне?
Сядьте на переднє пасажирське сидіння, продавця попросіть сісти за кермо, і нехай він покаже всі органи керування машиною. Коли запустить двигун – уважно дивіться на панель приладів – більшість лампочок повинні згаснути, але не одночасно, а «в різнобій». Через 2-4 секунди на панелі повинні світитися тільки контроль тиску масла, зарядки батареї і стоянкове гальмо.
12. Тестова поїздка
Нехай більшу частину тест-драйву за кермом проїде продавець – ви зможете більше оглянути і почути. Чи рівномірно прискорюється машина, чи немає проблем з перемиканням передач, чи не заїдає і не скрипить що-небудь? Чи не гримить панель і обшивка? Чи не «пробиває» підвіску на вибоїнах? Чи стоїть рульове колесо «по горизонту» на прямих ділянках дороги і таке інше.
13. Торгуємось
Спершу варто перевірити автомобіль, скажімо, за допомогою е-кабінету водія. Там можна отримати (платно) деталізовану інформацію про автомобіль, для цього потрібно мати його VIN-код. В Україні запрацював онлайн-кабінет водія Торг – не забувайте про цю можливість. Це ваша нагода зекономити кілька сотень доларів чи євро, і ця можливість де-факто наявна при всіх угодах на вторинному авторинку. Пригадайте, які недоліки були в автомобілі, порівняйте оголошену ціну з середньою на ринку і домовляйтесь про фінальну ціну.
Читайте також: Запорізьких водіїв за неправильне паркування оштрафували на чималу суму