Алгоритми і система рекомендацій соціальної мережі TikTok дозволяє вибитися в «тренди» і набрати мільйони переглядів навіть новому користувачеві
І це є вікном можливостей для молоді. «Запорозька Січ» поспілкувалася із запорізькими тіктокерами й дізналася, як вони стали популярними.
Що таке Тік-Ток та з чим його їдять
Якщо ваше чадо може годинам проводити за переглядом або створенням невеликих (частіше танцювальних) відео для соцмережі, то, скоріш за все, ви маєте справу з Тік-Током.На прикладі цієї соцмережі ми розкажемо, чим там можна займатися, чому це так популярно, та чи безпечно.
Тік-Ток – соцмережа коротких відео (до хвилини). Тіктокери відкривають рота під музику чи слова, які лунають на фоні, коментують, жартують та роблять пародії. Попри те, що ролики короткі, в середньому кожен користувач проводить в цій мережі по 52 хвилини на добу (тоді, наприклад, як у Фейсбуці – по 58 хвилин). Створювати відео для цієї соцмережі може кожен, хто має хорошу камеру на смартфоні, інтернет та цікаві ідеї. Можливість креативити перетворює Tік-Toк на платформу, де одні користувачі проявляють свою творчість, а інші дивляться та поширюють відео серед своїх друзів.
Контролюйте те, що бачить дитина
Найбільш гучне розслідування про використання соцмережею даних про своїх неповнолітніх користувачів у незаконний спосіб завершилося у лютому 2019 року у США. Тоді йшла мова про те, що сервіс «нелегально збирав» персональну інформацію дітей без згоди їхніх батьків: адреси електронної пошти, IP-адреси, дані геолокації. Це порушує американський закон про захист конфіденційності дітей в інтернеті. Американські Міністерство юстиції та Федеральна торгова комісія встановили, що Тік-Ток недостатньо контролював присутність дітей на платформі, і наклали на нього 5,7 млн доларів штрафу. Після цього соцмережа зобов’язалася видаляти відео й особисті дані про своїх американських користувачів віком до 14 років. У липні 2020 року через неналежне поводження з даними про дітей Тік-Ток оштрафували й у Південній Кореї.
Нещодавно стало відомо, що Тік-Ток посилює правила безпеки для неповнолітніх користувачів. Тепер профілі підлітків від 13 до 15 років включно автоматично будуть приватними. Це означає, що переглядати відео таких користувачів можна лише тим, кого підлітки додадуть до переліку своїх підписників. Дописи підлітків не будуть з’являтися у загальній стрічці рекомендацій, і відео підлітків не можна буде вивантажити з соцмережі.
Також Тік-Ток розширив функції батьківського контролю, які дозволяють убезпечити дітей від небажаного контенту.
Після нових оновлень батьки зможуть заборонити дитині шукати відеоролики, користувачів, хештеги або музику, вирішити, хто може коментувати відео дитини, визначити, хто може бачити обліковий запис та обмежити іншим користувачам можливість бачити відео, які сподобалися дитині. Водночас функція контролю не дає батькам доступу до особистих повідомлень дитини.
Небезпечні челенджі
«Ключова фішка Тік-Ток – челенджі», – пише журналіст Андрій Бродецький. Це флешмоби, в яких користувачі повторюють певний рух чи танець. Алгоритми рекомендацій у додатку дуже демократичні: в тренди можна потрапити незалежно від того, скільки в тебе підписників. Челенджі дозволяють отримати більше охоплення і відчути себе частиною спільноти». Але інколи такі забавки можуть перейти межу розумного.
На початку минулого року в Тік-Тоці почали з’являтися відео під назвою «проломи-череп-челендж». Його суть полягала в тому, що 3 людини стають у ряд і домовляються стрибнути одночасно. Але стрибає тільки той, хто стоїть посередині, а двоє його друзів (які домовилися заздалегідь) своїми ногами роблять «підсічку». В результаті чого жертва розіграшу падає, найчастіше – на спину і потилицю. Все, що відбувається, знімають на відео і викладають в Тік-Ток, щоб зібрати лайки. Цей челендж поганий одразу з 2 причин: по-перше, він надзвичайно небезпечний, призводить до травм (у США вже є перші жертви, які вирушили до лікарні після такого розіграшу) і навіть смерті (сильний удар потилицею об підлогу при падінні з висоти власного зросту може бути летальним). По-друге, жертва розіграшу не в курсі того, що через секунду її чекає падіння і публічне приниження, зйомка якого потрапить в інтернет, а це вже відвертий булінг.
Порада психологів – просто поговорити про своє занепокоєння з дитиною, не буде зайвою. Адже такі небезпечні «трюки» заради лайків навряд чи варті чийогось життя.
Запоріжці у Тік-Тоці
Дмитро Гоголь @dima_gogol, 72 тис. підписників. 25 років, спортсмен
Запоріжець займається функціональним тренінгом і просуває спорт в маси за допомогою свого Тік-Току. Хлопець показує типові будні спортсмена і прийоми тайського боксу. В рекомендації найбільше потрапляють розіграші Дмитра над перехожими. Хлопець склеїв близько 10 коробок скотчем і удавав, що зараз вони впадуть. На відео потрапляла кумедна реакція зляканих запоріжців.
Артем Шепель @theanimalstyle, 48 тис. підписників. 29 років, спортсмен
Учасник шоу «Холостячка» родом із Запоріжжя у своєму Тік-Тоці ділиться моментами з реаліті-шоу. Крім того, хлопець веде свій блог про спорт, адже він є дворазовим чемпіоном світу з ММА. Любителі змішаних єдиноборств зможуть взяти на замітку прийоми з роликів Артема.
Діана @Di_530, 9 тис. підписників. 19 років, студентка
Запоріжанка перевтілюється в аніме-героїв і ділиться незвичайними образами в соцмережі. У роликах дівчина показує, як захоплюється японською культурою і відвідує заходи з однодумцями. Зараз дівчина знімає процес малювання, бо сама вчиться на графічного дизайнера. Акаунт у Тік-Тоці веде разом зі своєю сестрою-близнючкою.
Влада @laddushka, 6 700 підписників. 21 рік, продавчиня-консультантка
Дівчина знімає ролики на різні теми, адже намагається знайти себе в певному жанрі. В основному Влада у своїх відео жартує та танцює. Одне з її останніх відео, де вона співає, набрало майже 26 тис. переглядів.
Вероніка Белендій @nikaveronikaa, 2 300 підписників. 20 років, студентка
Частіше за все дівчина знімає відео, в яких танцює або жартує. Також вона створює ролики про людей, які її надихають. Вероніка розповіла, що спочатку в неї була невелика кількість підписників. Але згодом блогерка почала креативити: створювала ролики про фільми, серіали та акторів, шукала комічні моменти та подавала їх короткими відео. Одне з найпопулярніших роликів у Тік-Ток Вероніки з відомою акторкою набрало 700 тис. переглядів.
– Я ціную TikTok за можливість розвиватися. На цій платформі все залежить від твоїх зусиль. Кожен автор важливий, кожен буде оцінений. Просто потрібен час, щоб тебе помітили. Головне – не опускати руки. Отримуючи свій шматочок успіху, ти, звичайно, відчуваєш себе крутим. Побачивши на своїх відео сотні лайків, ти захочеш більшого, і це буде твоїм стимулом, – ділиться Вероніка.
Китайську версію Tiк-Toк – Doyuin – запустили у 2016-му, а роком пізніше виникла й міжнародна. Tiк-Toк є однією з найпопулярніших платформ у світі. Від часу створення її встановили понад 2 млрд разів. Світова аудиторія цієї соцмережі на липень 2020 року зросла до 700 млн активних користувачів щомісяця.
Читайте також: Як українці називали дітей у 2020 році