Аеропорт “Запоріжжя” стрімко розвивається та виходить на новий рівень

Центральною темою сьогоднішнього номеру друкованого видання “Запорозька Січ” став розвиток Міжнародного аеропорту “Запоріжжя”.

На пальцях можна порахувати великі інфраструктурні об’єкти, які були створені за роки незалежності України. Незважаючи на все-все-все (причини оберіть самі), один із таких об’єктів є в Запоріжжі. Це наш Міжнародний аеропорт. І нехай сьогодні його послугами користується лише малий відсоток населення, місто працює на майбутнє, на перспективу. Якщо не бачити зірки – до них і не злетіти.

Коли погода була нельотна

Десятиліттями Запорізький аеропорт – поки перебував у держвласності –  не міг вийти з крутого збиткового піке. За всі роки незалежності держава не виділила підприємству ні копійки. Що й казати, якщо в аеропорту в цей період навіть не було стрічки видачі багажу. Валізи просто висипали, і люди намагалися знайти свої речі у купі. Відсутність коштів на оновлення та реконструкцію знизила його привабливість для авіаперевізників і турфірм. У результаті зменшилися конкурентоспроможність, пасажиропотік і, як наслідок, доходи.

Ціни на мізерний перелік рейсів сильно кусалися. Для порівняння: у 2007 році до Києва можна було полетіти за 690 гривень, у Москву – за тисячу гривень, вже в 2011 році: до Києва – за 1 054 гривні, в Москву – від 1420 гривень. Пасажиропотік з року в рік стрімко падав: 1990 рік – 800 тисяч пасажирів, 2008 рік – 130 тисяч, в 2011 році – близько 60 тисяч. Кількість рейсів: 1981 року – 106, 2011 – чотири, 2013 – шість авіарейсів.

Аеропорт працював без прибутку, тому у 2011 році в міністерстві вирішили перевести його на денний режим роботи. А це завдало б істотної шкоди як привабливості самого аеропорту, так і інвестиційній привабливості всього регіону.

У 2012 році справа дійшла до того, що багатостраждальні повітряні ворота міста могли взагалі припинити своє існування. Окрім значних боргів із зарплати перед співробітниками (близько двох мільйонів гривень), за використані енергоносії (2,5 млн), податкових боргів і арештованих рахунків, у аеропорту закінчувався термін дії Сертифікату придатності.

Спеціалісти радили перевести аеропорт у комунальну власність. А до тих пір протриматися «на плаву» допомагав лише продаж власного нерухомого майна.

6 лютого 2013 року на позачерговій сесії Запорізької міської ради нарешті було прийнято рішення прийняти у власність міста «Міжнародний аеропорт Запоріжжя». Здавалося, так легше буде вирішувати фінансові питання, але в реальності мало що змінилося.

Пішовши з-під опіки державного бюджету і не знайшовши необхідних коштів у місцевому бюджеті, запорізький аеропорт знову пішов «з шапкою по колу», в яку ніхто не поспішає скидатися. Чиновники протягом декількох років обіцяли повернути до життя запорізький аеропорт.Однак в самому аеропорту картина залишалася похмурою, як і його перспективи.

– Сьогодні у нас близько 20 пасажирів відлітає до Москви, і це можна назвати успіхом, – так коментував ситуацію у 2013 році тодішній заступник директора аеропорту Ігор Курощепов. – Зазвичай у день відлітає від 7 до 10 осіб. А буває і так, що літаки летять порожніми, оскільки повинні летіти згідно з регулярним розкладом.

У приватних розмовах працівники нарікали на відсутність патріотизму у місцевих громадян, мовляв, багато хто воліє відлітати куди-небудь з аеропорту сусіднього Дніпропетровська, що всього в 70 км від Запоріжжя.

На лютий 2015-го для нормального функціонування аеропорту навіть не вистачало необхідної техніки.

– Снігоприбиральна техніка, якій понад 25 років, часто виходить з ладу. Цієї зими ми впоралися. Як буде в наступному році, поки невідомо. А придбати техніку важко. Крім цього, установка повітряного запуску взагалі відсутня, – повідомляв міській владі директор КП «Міжнародний аеропорт Запоріжжя» Віктор Біскупський.

Ситуація на підприємстві стала змінюватися лише в 2016 році після приходу в місто нової влади під керівництвом міського голови Володимира Буряка.

Вихід зі збиткового піке

«Міжнародний аеропорт Запоріжжя» став дітищем Володимира Буряка, адже він усвідомлював, наскільки важливим для розвитку міста є цей стратегічний об’єкт.

Уже в 2016 році тільки на рівні міста аеропорт отримав понад 50 млн грн інвестицій: на реконструкцію дороги на аеропорт (26 млн грн), поточний ремонт термінала і поточний ремонт злітно-посадкової смуги (всього понад 10 млн грн), а також 17,5 млн грн на будівництво огорожі по периметру аеропорту, перший етап модернізації світлосигнального обладнання та капітального ремонту злітно-посадкової смуги.

– Тим самим ми дали потужний сигнал інвестору про готовність спільно інвестувати в запорізький аеропорт. На нас вийшли зарубіжні компанії і авіаперевізники, зацікавлені в інвестиціях в аеропорт, будівництві нового термінала, більш якісному обслуговуванні пасажирів і відкритті нових рейсів із Запоріжжя, – підкреслив міський голова.

Обслуговувати літаки в міжнародному аеропорту «Запоріжжя» стала сучасна техніка, яка успішно використовується в аеропортах «Бориспіль» та «Жуляни». Також завдяки співпраці з хендлінговою компанією, запорізький аеропорт тепер міг приймати літаки у будь-яку пору року, виконуючи вимоги авіакомпаній.

Звісно, стрімкий стрибок у розвитку посприяв тому, що у Запоріжжя стали повертатися авіаперевізники, розширюється географія польотів, зростає пасажиропотік. Вже за 2016 рік Запорізький аеропорт зміг досягти дніпровського рівня. Мова зайшла про нарощування потужностей, відкрилися нові перспективи. Тепер вже не запоріжці стали їхати в аеропорти інших міст, щоб вирушити у подорожі, а жителі інших міст почали користуватися Запорізьким аеропортом, адже зараз місто активно працює над розвитком його комфорту і туристичної привабливості.

Завдяки таким вагомим досягненням у жовтні 2016 року «Міжнародний аеропорт Запоріжжя» виграв у конкурсі, який щорічно проводить Асоціація «Аеропорти України» у номінації «Аеропорт року» і отримав диплом першого ступеня.

Сусіди літають з нами

Дніпровське видання «Інформатор» провело в цьому році опитування 3 850 осіб щодо того, з яких аеропортів жителі Дніпра літають на відпочинок. 14% серед опитаних відзначили, що користуються аеропортом у Запоріжжі, що відносить його на третє місце за популярністю серед дніпрян. Відзначимо, що за офіційними даними Запорізького аеропорту, до 25% його пасажирів – жителі Дніпра. Крім того, щоб дніпрянам було зручніше діставатися до нашого аеропорту, був запущений автобусний маршрут «Дніпровський Цирк» – «Міжнародний аеропорт Запоріжжя».

Стрімкий зліт

Сьогодні до аеропорту веде сучасна добре освітлена дорога. Будівництво нового термінала, яке стартувало півтора року тому, фактично на фініші. Від самого початку розробки документації та старту робіт будівництво особисто контролює міський голова Володимир Буряк.

терминал

У сучасному терміналі буде 12 стійок реєстрації, авіакаси, комплекси громадського харчування, зручне місце для пакування багажу. Крім того, будівля цілком пристосована для людей з інвалідністю: пандуси, звукові сигнали для людей з вадами зору, для маломобільних груп додаткове обладнання, спеціальні пункти відпочинку, ліфти тощо.

Зі слів представників аеропорту, пропускна спроможність нового термінала становитиме близько 400 пасажирів на годину. Тож особливу увагу тут приділяють комфорту та безпеці людей.

Будівництво комплексу термінала Міжнародного аеропорту «Запоріжжя» йде відповідно до графіка. Будівельні роботи мають бути завершені наприкінці поточного року. Після цього – оформлення документації та введення об’єкта в експлуатацію.

Міський голова нагадав, що зараз продовжується і ремонт злітно-посадкової смуги, який закінчать у жовтні. Оновлюється радіолокаційне та світосигнальне обладнання.

полоса

Вперед до зірок

Новий термінал та відремонтована смуга сприятимуть активізації співпраці з авіакомпаніями. Одне з головних завдань – залучити до співпраці лоукости, які були більш доступні для людей – вже почало реалізовуватися. Цього року будуть відкриті ще три нових рейси. Їх обслуговуватиме відомий український лоукост – авіакомпанія SkyUp.

– Практично відразу після завершення ремонту злітно-посадкової смуги відкриємо три нових рейси. Це рейс на Об’єднані Арабські Емірати, Тель-Авів, до Києва. При цьому, за інформацією авіакомпанії, квиток до Києва може коштувати близько 500 гривень, – заявив Володимир Буряк.

Для порівняння зазначимо, що квиток на поїзд №738 у вагоні купе обійдеться в 688,97 гривень. Таким чином квиток на потяг тепер коштує дорожче, ніж на літак. Більш того, подорож літаком від Запоріжжя до Києва займе у вас лише 60 хвилин, а от потягом – понад 8 годин.

До речі, SkyUp планує використовувати наш аеропорт як технічну базу для обслуговування літаків. А це додаткові робочі місця.

На даний момент регулярні рейси із запорізького аеропорту виконують вже 6 авіакомпаній, серед яких такі лідери на міжнародному ринку авіаперевезень, як Turkish Airlines, Pegasus Airlines, LOT Polish Airlines S. A. Всього ж партнерами запорізького аеропорту є понад 10 авіакомпаній (Міжнародні Авіалінії України, Turkish Airlines, LOT Polish Airlines S. A, Pegasus Airlines, Azur Air, SkyUp, Yan Air, Wind Rose, Atlas global, Мотор Січ, Bravo Airways, Anda Air і «Буковина»).

Ці авіакомпанії виконують регулярні та чартерні рейси за внутрішніми і міжнародними напрямками, такими як: Стамбул, Анталья, Київ, Мінськ, Тель-Авів, Даламан, Шарм-Аль-Шейх, Тіват, Монастір, Бургас, Варшава.

У цьому році відкрили нові регулярні рейси на Барселону, які вже користуються великим попитом.

Останні кілька років наш аеропорт став активно брати участь у європейському регіональному форумі розвитку авіаційних маршрутів «Routes Europe».

Зазначимо, у 2013 році регулярні рейси із запорізького аеропорту виконували тільки дві компанії, одна з яких – «Мотор Січ».

За результатами 7 місяців 2019 року Запорізький аеропорт увійшов до п’ятірки найбільш популярних у країні. Першу сходинку займає київський Бориспіль, яким скористалися 8 млн 325,7 тисяч пасажирів, другу – аеропорт Жуляни з 1 млн 590,3 тисяч пасажирів, третю – Львів та 1 млн 192,7 тис. пасажирів, четверту – аеропорт Харків, який перевіз 683,3 тисяч пасажирів. Після нього, на п’ятій сходинці – Запоріжжя з 282,2 тисячами пасажирів.

За останні три роки Запорізький аеропорт не лише наздогнав колег з Дніпра, але й почав випереджати його за кількістю рейсів, географією польотів, а як результат – кількістю пасажирів (див. таблицю).

 

Міжнародний аеропорт Запоріжжя Міжнародний аеропорт Дніпропетровськ
Рік Міжнародні рейси (пасажирів) Внутрішні рейси (пасажирів) Всього (пасажирів) Міжнародні рейси (пасажирів) Внутрішні рейси (пасажирів) Всього (пасажирів)
2013 66237 13608 79 845 322 121 132 860 454 981
2014 63459 11941 75 400 307 732 139 066 446 798
2015 94148 34072 128 220 194 701 151 313 346 014
2016 220760 54661 275 421 141 166 143 748 284 914
2017 257092 91346 348 438 145 808 131 146 276 954
2018 305333 94993 400 326 171 293 127 957 299 250
2019 (за 8 місяців) 256110 78441 334 551 132 257 91 566 223 823
За даними прес-служби Міжнародного аеропорту «Запоріжжя», а також за статистикою на офіційному сайті Міжнародний аеропорт «Дніпропетровськ»

 

Незважаючи на те, що Міжнародні аеропорти Дніпра і Запоріжжя є конкурентами (як у сфері залучення нових пасажирів, так і у сфері охоплення польотів), їх невелика віддаленість одне від одного дозволяє покрити наявний попит на авіаперевезення в регіоні, оскільки вони виступають окремими суб’єктами в міжурядових угодах України з абсолютно різними мотивами і підходами до цінової конкуренції та стратегії розвитку.

Головними стримуючими факторами розвитку цих двох аеропортів, залишається стан інфраструктури, який вимагає значних інвестицій, а також конкуренція з боку наземних видів транспорту. Значну конкуренцію внутрішнім авіаційним перевезенням складають залізничні та автобусні перевезення. Укрзалізниця активно розвиває швидкісне сполучення між регіонами, пропонуючи доступні тарифи для населення, які часто є економічно необґрунтованими, тим самим викривляючи ринкову конкуренцію в транспортній галузі. Собівартість автобусних перевезень також дозволяє пропонувати доступні тарифи і віднімати значну частину пасажиропотоку у регіонального повітряного виду транспорту.

Саме тому дуже добре, що влада розуміє важливість орієнтування на лоукости – авіаперевізників, що пропонують дуже доступні для людей ціни.  Однак сукупність повітряних і наземних видів транспорту в цілому, не дивлячись на далеку від ідеалу ринкову конкуренцію і екзогенні чинники (економічні, політичні, екологічні тощо), сприяє загальному зростанню в’їзних і виїзних туристичних потоків в зоні охоплення міжнародного аеропорту Запоріжжя. Таким чином виконується ще одна задача, поставлена ​​Володимиром Буряком, – інтеграція Запоріжжя в міжнародну систему туризму.

Зараз аеропорт змушений працювати в умовах жорсткої конкуренції. Як показують цифри, кількість пасажирів не змінюється, зате відбувається перетікання завдяки кращим пропозиціям за ціною та географією польотів. І хто зараз захопить ринок, опиниться на коні і контролюватиме ринок надалі. Для цього у Запоріжжя є все необхідне: новий термінал, відремонтована злітно-посадкова смуга з перспективою на нову, сучасний ефективний менеджмент. А головне – прагнення влади працювати на перспективу.

терм

Точка зору

Президент України Володимир Зеленський відвідав новий термінал під час робочої поїздки до Запоріжжя:

– Це нормальний сучасний термінал. Ви молодці. Коли щось в Україні будується, це дуже приємно.

Генеральний директор компанії SkyUp Євген Хайнацький:

– Те, що ми бачимо зараз, це інтенсивний розвиток аеропорту, і нам імпонує таке швидке будівництво. Новий термінал істотно покращує позиції міста і аеропорту. Інтерес до аеропорту у всіх світових перевізників, в тому числі і нашої компанії, буде зростати. Після відкриття термінала ми будемо додавати нові напрямки і рейси. На зимовий період у нас розробляється розклад польотів, де аеропорту Запоріжжя ми приділяємо особливу увагу.

Директор департаменту мереж та планування авіакомпанії LOT Роберт Лудера:

– Сподіваємося на збільшення кількості пасажирів та частоти рейсів. Розраховуємо, що новий термінал вплине на збільшення пасажиропотоку. Зокрема приїжджатиме більше людей з інших міст для того, щоб скористатися рейсами. Будівництво нового термінала аеропорту – відмінне рішення для міста, аеропорту та всього регіону. Виходячи з досвіду нашої роботи, можу сказати, що це сприятиме пришвидшенню економічного розвитку як регіону, так і міста.

Генеральний менеджер з продажу авіакомпанії Lufthansa в Україні Рене Койнзак:

– Обсяги робіт з будівництва нового термінала стали для нас важливим аргументом, щоб зацікавитися вивченням запорізького аеропорту, оцінити потенційні можливості для нашої подальшої роботи.

Читайте також: Які зміни чекають на запорізький аеропорт